Mist achterlicht wijzigen van UK naar EU

Daar ik vanwege Brexit terug moet verhuizen naar Nederland vanuit the UK, Noord Ierland om meer specifiek te zijn, heb ik de info gekregen van de RDW dat de aanpassingen aan mijn MK2 Tdi van December 2004 alleen bestaat uit het aanschaffen van een set EU koplampen, en, schijnbaar wat lastiger, het mist achterlicht van Rechts naar Links.
Indien mogelijk, graag wat advies hierin.
 

Bakkertje

Forumguru
En je stuur van rechts naar links ;)

Volgens mij zijn de achterlichten identiek en is het een kwestie van het lampje verplaatsen (of 1 extra plaatsen).
Koplampen moeten er genoeg te vinden zijn lijkt me.

Maar loont het wel om dat te doen? Is het niet makkelijker om in NL een andere auto te kopen?

Edit: de achterlichten voor een O2 zijn niet eens zo heel duur:
https://www.google.nl/search?q=acht...me..69i57j0.7435j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kun je ook meteen de facelift achterlichten plaatsen (als je dat mooier vind)
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Of het überhaupt wijs is om, een naar verhouding, 'oude' diesel auto (in UK uitvoering) mee te nemen... Denk het niet.
Lijkt me dat je 'm beter daar ter plekke kunt verkopen, en hier iets anders aanschaft.

En je stuur van rechts naar links ;)
Ja, da's een goeie! :D
Het stuur wel verplaatsen, maar het dashboard en de pedalen niet... :tegek:
 
En je stuur van rechts naar links ;)

Volgens mij zijn de achterlichten identiek en is het een kwestie van het lampje verplaatsen (of 1 extra plaatsen).
Koplampen moeten er genoeg te vinden zijn lijkt me.

Maar loont het wel om dat te doen? Is het niet makkelijker om in NL een andere auto te kopen?

Edit: de achterlichten voor een O2 zijn niet eens zo heel duur:
https://www.google.nl/search?q=acht...me..69i57j0.7435j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kun je ook meteen de facelift achterlichten plaatsen (als je dat mooier vind)

Een nood gedwongen verhuizing kost zeer veel geld, vandaar de beslissing om de auto te blijven rijden.
Ook vind ik het een prima auto waar ik iedere graag in stuur, en niet iedereen heeft mogelijkheden om maar gelijk weer nieuw te kopen.
"Relatief oud" is een fraaie omschrijving, maar liever een eigen auto zonder een bankrekening in het rood en de bijkomende rentes.
Mijn auto heeft een prima onderhoud history, heeft ongeveer 150k miles op de teller en rijd als een dream.
Qua kosten valt het toch wel mee, een set imitatie koplampen zit op ongeveer £175 en daar blijft het bij.
De kosten voor importeren zijn er niet, daar ik de auto langen dan 6 maanden op naam heb in the UK.
De achterlichten zijn identiek aan de EU achterlichten an al voorzien van bedrading en fabriek af, van de juiste lampjes.
Blijkbaar zal er op een andere wijze gesleuteld moeten worden.
Misschien kan iemand mij hier wel enig technisch advies geven?
 

Captain Hook

Forumguru
@dennis3258 : weet je zeker dat het allemaal de moeite waard is?
Want transport, invoer regelen, en niet te vergeten, zaken als MRB en verzekering zijn hier in NL voor zo'n diesel nou niet bepaald 'vriendelijk'.
Of ga je hier in NL ook weer veel kilometers/jaar rijden ermee?
 
@dennis3258 : weet je zeker dat het allemaal de moeite waard is?
Want transport, invoer regelen, en niet te vergeten, zaken als MRB en verzekering zijn hier in NL voor zo'n diesel nou niet bepaald 'vriendelijk'.
Of ga je hier in NL ook weer veel kilometers/jaar rijden ermee?

Dank u zeer voor deze informatie, nu wil ik niet lastig zijn met het uitspreken van waardering, maar ik zou het meer waarderen om een technische uitleg te zien inplaats van het bespreken van de eventuele financieel morele plaatjes.
 

Bakkertje

Forumguru
Groot gelijk hoor dat je de auto houdt, ik weet ook niet of er kosten aan verbonden zijn.

De mistlamp is met VCP (Vag Can Pro) te programmeren, zie:
Volgens mij kan @Antera je daarbij helpen als dat nodig is
 

Bakkertje

Forumguru
Graag gedaan, de afweging is uiteraard helemaal aan jezelf.
Technisch gezien is het dus een kwestie van programmeren, daarvoor heb je hard- en software nodig (Vag Can Pro of afgekort VCP).
Ik gok dat je behalve het programmeren ook even een lampje zult moeten plaatsen in de lichtunit (dat staat in je instructieboekje uitgelegd).

VCP kun je kopen op: https://vcp-system.com/#!/home#products

Maar voor 1 aanpassing zou ik dat persoonlijk niet doen en daarvoor een afspraak maken met iemand als @Antera
 
Ik heb al even gekeken of het inderdaad alleen het uitwisselen van lampje was, maar dus niet.
Lampje zit er al in, omdat er ook een andere functionaliteit naast zit.
Het zal dus inderdaad Vag Can Pro worden, programmeren dus.
Je gaf aan dat Mr. Antera daar iets mee kan?
 

Bakkertje

Forumguru
Yup, stuur hem even een berichtje via PM dan komt het vast wel goed :thumbsup:

Een willekeurige Skoda dealer zou het in principe ook moeten kunnen, wellicht heb je daar een goede band mee, dan zou je het daar kunnen vragen?
 
Ik ben al in Nederland, daar ik ook al een baan aangeboden heb gekregen.
Afgelopen weekend met een zeer beladen auto naar Nederland gereden via ferry Rosslare -Cherbourg.
Woonruimte omgeving Venlo staat op de eerste plaats, dan de auto naar het RDW.
Voordat ik naar het RDW ga, eerst de koplampen en het mist achterlicht klaar maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Rechts stuur is gewoon toegestaan hoor, is hooguit onpraktisch bij inhalen, parkeergarages, spreekzuilen als je bij een klant het terrein op wil, en zo meer...
 
Even zeer uitgebreiden met het RDW feiten besproken.
Feit is dat iedere Skoda Octavia Mk.2 fabriek af hardware matig met 2 mist achterlampen is uitgevoerd.
Dit is simpelweg in VCDS een box aantikken in blok 9, algemene electrics.
In Nederland is het zo dat als en auto hardware matig af fabriek is uitgevoerd met, zoals in dit geval, met 2 mist achterlichten, deze ook werkzaam zullen moeten zijn.
Dit geld ook voor de achteruitrij verlichting bijvoorbeeld, en ook weer in VCDS in blok 9 de box aanvinken.
Welnu, dit houd in dat ik alleen de koplampen wil uitwisselen, wil, ja inderdaad WIL, dit omdat de Octavia's welke met lens verlichting zijn uitgevoerd, er een mogelijkheid bestaat om het verlichting beeld vlak te leggen, berm links of rechts is dan niet meer verlicht.
Conclusie, als de koplampen het beeld gewijzigd is, is de auto klaar om toegelaten te worden in Nederland.
Belastingen, daar de auto langer dan 6 maanden op naam heeft gestaan in het land van herkomst, en aantoonbaar langer dan 6 maanden inschreven is geweest in dat land, mag de auto als verhuisboedel worden aangegeven.
Wel zal aangifte gedaan moeten worden van Motorrijtuigen Belasting buitenlands kenteken en er zal betaald moeten worden vanaf dat moment.
In de UK betaal ik £10 per maand, in Nederland iets van €110 per maand, oeps, lol.
In dat geval mag worden aangevraagd een "vrijstelling BPM vanwege verhuizing"
De enige kosten zijn dan het RDW met €127 om te checken of de auto inderdaad voldoet aan de eisen in Nederland, en een set kenteken platen.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Nog even verder gezocht naar aanleiding van je bericht en vond onderstaande:
493.jpg


Het zou inderdaad met VCDS aan te passen zijn. (ik weet niet of bovenstaande van een Octavia is)
 
Hoi Mr. Bakkertje.
Inderdaad zoals het er uit ziet in VCDS.
Alle mogelijkheden welke aan te passen zijn.
Ik had er even niet aan gedacht, zal de leeftijd wel zijn, maar ik heb een OBD Eleven met een Android smart phone, en kan alles uitlezen zoals met VCDS, en met long coding aanpassen.
Ondertussen dus al gedaan.
Beide mist achterlichten werkzaam gemaakt, en zo ook de achteruit rij verlichting aan beide achterlichten.
Ben op dit moment de koplampen uitwisselen.
Ik ben voorlopig nog tourist in Nederland, dus de eerst komende maanden blijf ik wegen belasting betalen voor en UK, wat per jaar iets van £130 is.
Maar, de auto is ondertussen klaar voor de RDW.
 

Sk_Hans

Forumguru
Als je de koplampen gaat vervangen, bewaar dan in ieder geval de oude koplampen. Als je de auto (met stuur aan de verkeerde kant) later ooit wilt verkopen of inruilen heb je anders een probleem. Dan raak je hem echt nooit meer kwijt. Als je de koplampen bewaart, kun je hem eventueel weer terugbrengen in "Engelse staat". Maar afhankelijk van hoe de brexit zich ontwikkelt, krijg je hem waarschijnlijk daar ook nooit meer verkocht. M.a.w. net zolang mee doorrijden tot hij naar de sloop kan.
 
Inderdaad de bedoeling om de koplampen te bewaren.
Mocht een voormalig collega geïnteresseerd zijn, dan staat de auto klaar voor retour UK.
Daar de auto origineel in the UK verkocht is, is het simpel om deze weer op het toenmalig UK reg te zetten.
Kost niets en gedaan in een uurtje.
Maar dat is voor iedere import, waar dan ook vandaan, zolang aangetoond kan worden wat de herkomst is.
Kost is een ander verhaal.
In the UK kost dit nagenoeg niets, zoals met alles wel.
Maar mocht ik bijvoorbeeld de auto gisteren hebben aangeschaft, dan zou ik BPM in Nederland moeten betalen, dat is dan kwijt.
Echter heb ik inderdaad ook wel het idee om de auto op te rijden.
Wat men hier niet zo zeer van op de hoogte is, is de nieuw en second hand prijzen in the UK.
Een nieuwe Porsche bijvoorbeeld welke hier full options word aangeschaft koopt met voor minder dan de helft in the UK af dealer.
Ook voor gebruikte auto's betaald men met Neerlandse ogen gezien een schijntje.
Voorbeelden genoeg, kijk maar eens op een website Gumtree.co.uk genaamd.
 
Bovenaan Onderaan