Mist/dagrijlicht Roomster Scout?

Captain Hook

Forumguru
Ben me uiteraard aan het voorbereiden op de lang verwachte komst van mijn Roomster Scout.
Nu kwam ik echter iets merkwaardigs tegen m.b.t. de dagrij-/mistlicht configuratie van een Roomster 'gewoon' versus de Scout uitvoering.

In de owners manual vind ik dat de Roomster een H8 mistlicht heeft en een P21W dagrijlicht. Ook op de plaatjes hoe je e.e.a. moet verwisselen worden twee verschillende lampen getoond. So far so good.
Nu wordt er ook vermeld dat de Scout één HB4 mistlicht heeft en geen aparte P21W lamp als dagrijlicht. Op de plaatjes van de bumper zie je derhalve ook slechts 1 lampje (HB4) wat vervangen kan worden.
In de gewone Roomster is het een rechthoekig blok waarin zich twee lampjes bevinden, bij de Scout is het één ronde lichtunit met 1 lampje erin.

Maar hoe is dan dagrijverlichting op de Scout gerealiseerd? Wordt daarvoor het mistlicht dubbel gebruikt?
Wie kan daarover uitsluitsel geven?

De onderliggende gedachte is namelijk dat ik op zoek ben naar een LED vervanging voor dat dagrijlicht. Zodat ik die i.v.m. de langere levensduur nooit meer zou hoeven te vervangen.

1962file

Nieuw lid
Bij modellen zonder afzonderlijk dagrijlicht wordt het mistlicht gedimd als de dagrijverliching is ingeschakeld. Zo heeft de lamp inderdaad en dubbele functie.

Captain Hook

Forumguru
Dus bij de Roomster Scout wordt die HB4 lamp gedimd aangestuurd als dagrijverlichting en vol aangestuurd als mistlicht?
Begrijp ik dat goed?

En als je die HB4 nou vervangt door een LED uitvoering (met belastingsweerstand om de CAN-Bus controle te omzeilen), werkt die funktionaliteit dan ook nog?

1962file

Nieuw lid
Je begrijpt het inderdaad goed.
De functionaliteit met LED lampen valt niet zomaar te garanderen.
Enerzijds heb je een belastingsweerstand die vast is,
anderzijds zijn lang niet alle LED lampen te dimmen.

Bij de Fabia II Scout (zelfde voorkant met ronde lamp-units als de RR Scout) hebben de mistlampen maar één functie; die van mistlamp.
De dagrijverlichting wordt verzorgd door de hoofdlichtunits (gewoon dimlicht dus)
Vond dat zelf ook een tegenvaller

Bovenaan Onderaan