CharlesTucker
Forumguru
Afgelopen week kreeg ik de melding in m'n dashboard dat ik de mistlamp rechtsvoor moest controleren. En inderdaad, ding werkte niet meer, dus vervangen. Ik had bij aankoop van de auto netjes een doosje met reservelampjes meegekregen, dus bladzijde 317 van de handleiding opengeslagen en gaan. Daar blijk je dan allereerst de "beugel voor het lostrekken van de wieldoppen" voor nodig te hebben. Ondanks dat ik (en de meeste auto's van de laatste 10 jaar) LM velgen heb, zat die beugel wel netjes verpakt bij het reservewiel. Dan het eerste probleem, het lostrekken van een beschermrooster, die beugel moest in "opening A", nou, waar ik ook gezocht heb, geen opening te vinden waar die beugel in past.
Na het een en ander nog eens goed bekeken te hebben is het wel gelukt, eerste de sierstrip die onder de mistlamp zit voorzichtig losgetrokken (toch brak er een haakje af), daarna met behulp van een schroevendraaier voorzichtig het beschermrooster los kunnen wrikken. 3 schroeven losdraaien (schroevendraaier ook netjes meegeleverd, bij het reservewiel), en het armatuur voorzichtig eruit kunnen halen. Stekker los, lampje eruit, en daarna geprobeerd het lampje uit de fitting te draaien (het ziet eruit als een soort bajonetsluiting), kreeg het echter met geen mogelijkheid los.
Ook zat er geen dergelijk lampje in het reservesetje. Dus op naar Hoogenboom, werd daar door een Skoda-dame naar het VW onderdelenmagazijn aan de overkant verwezen, alwaar ik inderdaad een lampje kon kopen. Daar bleek ook waarom ik het gloeilampje niet uit de fitting kreeg, het wordt als een stuk met fitting verkocht (H8). Weer in elkaar zetten was gelukkig simpel, hoewel het nog wel een beetje pielen was om het armatuur weer netjes voor de schroefgaten te krijgen.
De volgende keer zal het wel een stuk sneller gaan, maar ik vraag me toch af waarom dit niet wat simpeler kan. Ok, het heeft allemaal heel wat te verduren onderweg, en het spul zit al 5 jaar vast, maar toch. Ik ben weliswaar geen automonteur of werktuigbouwkundig ingenieur, maar ben op technisch gebied niet helemaal noob. In feite zijn dit zaken die iedereen, ook zonder technische achtergrond, onderweg toch even snel zelf zou moeten kunnen. Dit ging om een mistlamp, die je vrijwel nooit nodig hebt, maar dit geldt ongetwijfeld ook voor andere wel essentiele verlichting.
Ik kan me nog herinneren, zal minsten 30-40 jaar geleden zijn, dat we een keer op de terugweg van een vakantie bij een grens door de douane op een niet werkend dimlicht gewezen werden. Ik had dat ding in het donker binnen 5 minuten vervangen en we mochten/konden verder. Dit betrof een "Talbot Horizon", en daar was dat vervangen van een lamp geen enkel probleem, wat is er later fout gegaan bij de ontwerpers? Niet echt "simply clever" dit.
Na het een en ander nog eens goed bekeken te hebben is het wel gelukt, eerste de sierstrip die onder de mistlamp zit voorzichtig losgetrokken (toch brak er een haakje af), daarna met behulp van een schroevendraaier voorzichtig het beschermrooster los kunnen wrikken. 3 schroeven losdraaien (schroevendraaier ook netjes meegeleverd, bij het reservewiel), en het armatuur voorzichtig eruit kunnen halen. Stekker los, lampje eruit, en daarna geprobeerd het lampje uit de fitting te draaien (het ziet eruit als een soort bajonetsluiting), kreeg het echter met geen mogelijkheid los.
Ook zat er geen dergelijk lampje in het reservesetje. Dus op naar Hoogenboom, werd daar door een Skoda-dame naar het VW onderdelenmagazijn aan de overkant verwezen, alwaar ik inderdaad een lampje kon kopen. Daar bleek ook waarom ik het gloeilampje niet uit de fitting kreeg, het wordt als een stuk met fitting verkocht (H8). Weer in elkaar zetten was gelukkig simpel, hoewel het nog wel een beetje pielen was om het armatuur weer netjes voor de schroefgaten te krijgen.
De volgende keer zal het wel een stuk sneller gaan, maar ik vraag me toch af waarom dit niet wat simpeler kan. Ok, het heeft allemaal heel wat te verduren onderweg, en het spul zit al 5 jaar vast, maar toch. Ik ben weliswaar geen automonteur of werktuigbouwkundig ingenieur, maar ben op technisch gebied niet helemaal noob. In feite zijn dit zaken die iedereen, ook zonder technische achtergrond, onderweg toch even snel zelf zou moeten kunnen. Dit ging om een mistlamp, die je vrijwel nooit nodig hebt, maar dit geldt ongetwijfeld ook voor andere wel essentiele verlichting.
Ik kan me nog herinneren, zal minsten 30-40 jaar geleden zijn, dat we een keer op de terugweg van een vakantie bij een grens door de douane op een niet werkend dimlicht gewezen werden. Ik had dat ding in het donker binnen 5 minuten vervangen en we mochten/konden verder. Dit betrof een "Talbot Horizon", en daar was dat vervangen van een lamp geen enkel probleem, wat is er later fout gegaan bij de ontwerpers? Niet echt "simply clever" dit.