Mistlicht achter

Philleuh

Actief lid
Men mistlicht achter doet het niet. Zitten 4 lampjes in de achterlichten en weet dat het het onderste lampje is, van de gewone lichten en mistlicht. Dat lampje vervangen, maar nog steeds niets.

Dashboard geeft gewoon aan dat mistlicht brand, dus ook geen foutmelding.
Wat zou het kunnen zijn?
Heb de draadjes al nagezien achter, maar geen los draadje bij.

EdK

Forumguru
Maar meet je wel spanning op de contacten waar het mistlampje behoort te zitten ?

Ronnie

Forumguru
Heb je wel een Duplolamp gebruikt? 12V 21/5 watt, (kan ook 4 watt), de 21 watt draad is voor het mistachterlicht. Pos. 4.

Bijlagen

• Fabia 1 Lamphouder uit.doc
    52 KB · Weergaven: 15

snackbarry

Nieuw lid
Heb je toevallig een aanhanger of iets achter de auto gehad??
Bij mij deed hij het toen ook niet. Bleek een drukknop in de stekker te zijn.

Philleuh

Actief lid
Heb je toevallig een aanhanger of iets achter de auto gehad??
Bij mij deed hij het toen ook niet. Bleek een drukknop in de stekker te zijn.
Heeft ooit een trekhaak opgestaan. Die er na aankoop is opgezet.(niet origineel Skoda)
Dus dat kan het dan wel eens zijn, maar waar moet ik dan gaan zoeken? En die drukknop in de stekker waar zat die?

Heb je wel een Duplolamp gebruikt? 12V 21/5 watt, (kan ook 4 watt), de 21 watt draad is voor het mistachterlicht. Pos. 4.
Zit een P21W lampje in.

Bosi

Lid
Hoi,

Lamp is de goede, met twee gloeidraden. Let Wel dat je hem op de goede mannier in de fitting heb gedraaid, zodat allebei de contact strips op de onderkant van de lamp contact maken met de juiste contacten in de fitting.

Ik weet niet of je een 7-polige stekkerdoos hebt of de voor de fabia gebruikelijke 13 polige jäger doos, hebt dus van van beide een plaatje mee gestuurt met daarbij de lokatie van de schakelaar. Van buitenaf zie je alleen het zwarte pinnetje van het contact maakt/verbreekt. Meestal is een keer met een schroevendraaiertje drukken al voldoende op het probleem op te lossen. Let er wel op dat je geen kortsluiting maakt voor de vrijliggende contacten! Helpt dit niet zul je de stekkerdoos moeten demonteren en dan is vervangen meestal de betere optie (meestal zijn de stekkerdozen nogal gecorrodeerd van binnen). stekkerdoos_13p.jpg stekkerdoos_7p.jpg

Philleuh

Actief lid
En waar vind ik die stekkerdoos dan terug?
Want ik zie hier ronde stekkers en ik heb langwerpige achteraan de lichten?

Philleuh

Actief lid
Ahja stekkerdoos van de trekhaak word hier bedoeld? Nou die is mee verwijderd. Maar de bekabeling ligt nog wel in de koffer bij het reservewiel.

Philleuh

Actief lid
Die zijn allemaal mooi afgedekt. Maar misschien omdat deze zijn aangesloten op de achterlichten?

Bosi

Lid
Als het goed is, is er een trekhaak stekker kabelboom gebruikt voor skoda's. Dit houd in dat de trekhaak kabelboom geplaatst is in/aan de kalbelboom van de auto (witte of grijze platte multistekker) en dat de trekhaak kabelboom is door gelust naar de connector op het armatuur van de achterlichten via een zelfde soort multi connector. Dit is zowel links als rechts, waarbij aan de linkerkant de meeste verbindingen zitten, inclusief de mistlamp (recht wordt alleen de richtingaanwijzer en de verlichting door gelust).
Eenvoudig de door geluste trekhaak kabelboom connectors los maken van de armaturen en de auto kabelboom connectors weer direct aansluiten op de armaturen, dan haal je de overbodige kabels uit het electrisch circuit.
De kabelbomen en connectors zijn zowel links als rechts gewoon via de inspectie luikjes te vinden.
Het lijkt me zo wie zo niet handig om kabels onder het reserve wiel te hebben liggen die nog onderspanning staan en nergens meer toe dienen, zeker omdat het onder het reserve wiel nog wel eens vochtig is door condens etc.

Zo wie zo is het verstandig om ook even te kijken naar de zekering, deze zit(denk ik) op positie 37 in de zekerhouder achter het afdekklepje bij de bestuurderdeur/dashboard

Veel succes

Bovenaan Onderaan