Mistlicht

Freakin

Actief lid
Hey hallo!

Ik heb wat vraagjes over het gebruik van de mistlichten op een Octavia.

- Klopt het dat je alleen je mistachterlicht aan kunt zetten als je de mistlampen aan de voorzijde ook aan hebt?
- Klopt het dat wanneer je je mistlampen aan de voorzijde aan hebt, dat je dit alleen op de verlichtingsschakelaar op het dashboard kunt zien (en dus geen lampje in je instrumenten bij de snelheidsmeter)?
- Klopt het dat wanneer je je mistlampen achter aan hebt, dat er maar 1 brand (links)?
- Klopt het dat wanneer je je mistlampen voor en achter aan hebt, dat het lampje op de verlichtingsschakelaar op het dashboard het lampje van de achtermistlamp niet harder laat oplichten? (maar wel en lampje op het instrumentenpaneel toont..)?

En dan nog even iets offtopics: wat verbaast het me toch dat met de huidige mist er nog veel mensen rond 16 uur smiddags zonder welke verlichting dan ook rijden. Of mensen die de stand automatisch verlichting hebben aanstaan. Leuk voor in een tunnel, maar op mist reageert dit systeem niet of amper... :1884:

Thanks guys!
 

Freakin

Actief lid
Nou het blijft natuurlijk een persoonlijke mening maar ok, hier komt ie:

- Klopt het dat je alleen je mistachterlicht aan kunt zetten als je de mistlampen aan de voorzijde ook aan hebt?
=> Als ik mn mistlampen voor niet aan wil hebben, maar alleen achter, dan kan ik die keuze dus niet maken. Raar in mijn ogen..

- Klopt het dat wanneer je je mistlampen aan de voorzijde aan hebt, dat je dit alleen op de verlichtingsschakelaar op het dashboard kunt zien (en dus geen lampje in je instrumenten bij de snelheidsmeter)?
=> Als ik per ongeluk die knop uit getrokken heb in stand 1 dan staat mn mistlicht voor dus onebedoeld aan. De meeste merken geven dit aan door middel van een lampje in je instrumentarium. Skoda dus alleen door een klein lichtje harder te laten branden op de knop zelf.

- Klopt het dat wanneer je je mistlampen achter aan hebt, dat er maar 1 brand (links)?
=> Dat vind ik zo 'net niet' staan als je een stel gave achterlichten hebt met daarin 52 lampjes, dat je maar 1 mistachterlicht hebt branden. Voor de perfectie had ik liever 2 mistlampen achter gehad, staat gewoon wat netter :). Zelfs de meest gare (no hard feelings) hyundai heeft aan 2 kanten mistverlichting achter..

- Klopt het dat wanneer je je mistlampen voor en achter aan hebt, dat het lampje op de verlichtingsschakelaar op het dashboard het lampje van de achtermistlamp niet harder laat oplichten? (maar wel en lampje op het instrumentenpaneel toont..)?
=> Waarom de mistlampen voor wel een lampje op de knop harder laten branden, en bij misachterlicht niet? Beetje onlogisch :)
 

MarcoO2

Forumguru
De meeste dingen laten zich verklaren door het feit dat een onterecht brandend mistachterlicht gevaarlijker is dan een onterecht brandend mistvoorlicht. Een mistachterlicht zorgt voor verblinding van alle achterliggende auto's én zorgt ervoor dat de remlichten minder goed zichtbaar zijn (en dat effect is nog sterker als je twee mistachterlichten hebt).

Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom je wél mistachterlicht, maar geen mistvoorlicht zou willen voeren. Je voorlichten zul je ook eerder aandoen dan je achterlichten. Er had van mij overigens best een waarschuwingslampje voor de mistvoorlichten op het dashboard mogen zitten, dan hadden er vandaag waarschijnlijk wat minder mensen ten onrechte met hun mistlampen aangereden.

Voor wat betreft 1 of 2 mistachterlichten: 2 lampen is dan wellicht mooier, maar 1 licht is herkenbaarder en (om redenen als hierboven omschreven) veiliger.
 

Rosinfield

† In Memoriam
2 mistachterlichten is erg storend, vind ik. Nog storender is het voeren van mistachterlicht(en) waar daarvoor geen aanleiding is. Evenals het voeren van frontaal mistlicht waar daarvoor geen reden is
 

TL@

Forumguru
Als je mistlicht vooraan aan is, gaat er wel een lampje branden hoor. Daar straks nog gezien (was op de pre FL niet maar nu dus wel)
 

Tachi

Actief lid
In mijn Octi 1 gaan zelfs lampjes in het instrumentenpaneel aan, één keer trekken is mistlampen voor en schiet gelijk in stand stadslichten indien dimlichten niet aan zijn, twee keer trekken is mistlampen voor en achter. Beide symbolen lijken op een lamp met een golfje voor, waarbij de ene ook nog horizontale of schuine strepen heeft.

Op zich logisch dat als je mistachterlichten aan zijn ook je mistlampen voor branden. Het zicht moet wel dermate slecht zijn (minder dan 50m) wil je überhaupt mistlampen voeren. Mistlampen voor mag je al voeren bij slecht zicht door hevige sneeuw- of regenval.
 
Mijn octavia van 6 dagen oud geeft netjes een lampje voor de mistlichten voor (groen van kleur) en ook voor de achter mistlamp (oranje van kleur).

Overigens mistlicht voor vind ik nog tot daar aan toe (wat ben ik blij met mijn auto-dimmende spiegels, ook voor die "goed" afgestelde xenon lampies) maar die mistachterlichten zijn echt rete irritant. Zeker als je dan weer van de snelweg af bent en met zn allen in de rij voor het stoplicht staat. Kijk je je helemaal scheel op.
 

Freakin

Actief lid
Ja, jullie hebben goede punten over die achterlichten. Heel irritant als die te lang aan blijven staan.. Maar toch vind ik 2 mooier :) Bij 1 lamp aan lijkt het net alsof de andere kant stuk is... haha.

@ TL@: welk lichtje gaat er dan aan bij jou? Bij mij alleen die op de draaiknop van de lampen.
@ Tachi: bij mij in het dashboard branden er ook 2 lampjes, 1 groene (maar die brand ook bij gewoon dimlicht) met daarnaast een oranje (en die brand alleen bij mist achterlicht). Ik mis die dus van de voor mistlampen in mijn dashboard.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat groene lampje is denk ik een beetje verwarrend, zijn dat niet de mensen die op de auto-stand rijden (en dus overdag zonder dimlicht)? Als dan de mistlichten aan gaan, gaan ook de gewonde lichten een (en dus een groen lampje branden). Maar er is géén apart waarschuwingslampje voor de mistlichten vóór in mijn O2 (buiten dan op de draaiknop zelf).
 
Weet niet precies wat er met FL bedoeld wordt, maar ik heb volgens mij in mijn octavia (op het instrumentpanel bij de snelheidsmeter) toch echt 1 lampje voor normaal dimlicht, 1 lampje voor mistlicht voor en 1 lampje voor mistlicht achter. Of ik moet er toch echt wel heel erg naast zitten. (sorry geen zin om nu te gaan kijken). achter mistlichten echt 100% zeker inderdaad.
 

Antera

Donateur
in mijn O1 achtermistlamp kan aan maar daardoor gaat ook standaard voor branden. stand 1 is alleen voor en stand 2 is voor en achter. Achter alleen kan niet. Voordeel is wel licht uit is mistlampen ook uit.

bij voorste mistlampen en voor achter komen in me dashboard te staan en ook veranderd de kleur van de lampjes bij de lichtschakelaar
 

Cordoba

Forumguru
Fabia 1 ook duidelijk: groen symbooltje voor mistlampen voor, oranje symbooltje voor mistlampen achter in de tellerplaat.

Overigens is het logisch dat mistlamp achter niet aangaat zonder mistlamp voor: mistlampen voor mag aan bij minder dan 200 m zicht, achter pas bij minder dan 50 m zicht. Nu zitten we met zijn allen te mopperen op onterecht gevoerde mistachterlichten, maar ik kan me nog wel vaag herinneren dat het in de 70-er jaren nog wel eens gebeurde dat er een ravage ontstond doordat een vrachtauto achterop een file in de mist reed. Ik denk dat er ook niemand zit te wachten op een vrachtwagenchauffeur op de achterbank.

Ik had vanmorgen trouwen een malloot met Saab cabrio die een excuus had voor het voeren van zijn mistachterlichten in de file: er is één achterlicht kapot. Die auto heeft aan iedere kant twee achterlichten, dus als er 1 van de vier uitvalt is dat niet zo erg.
(ik was even uitgestapt toen de stoet moest stoppen om een paar schoolkinderen over te laten steken, en heb de man rustig gevraagd of zijn mistachterlichten uit mochten, dus zonder te schieten)
 

deusjevo

Forumguru
Weet niet precies wat er met FL bedoeld wordt, maar ik heb volgens mij in mijn octavia (op het instrumentpanel bij de snelheidsmeter) toch echt 1 lampje voor normaal dimlicht, 1 lampje voor mistlicht voor en 1 lampje voor mistlicht achter. Of ik moet er toch echt wel heel erg naast zitten. (sorry geen zin om nu te gaan kijken). achter mistlichten echt 100% zeker inderdaad.

FL is facelift dus de modellen vanaf 2009 meen ik.
Je uitleg over de lampjes klopt precies en lijkt mij duidelijk.
Lampje voor mistlampen voor is groen, voor achter is oranje.
Lampjes zitten boven MFD.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik antwoord ff op basis van ervaringen van mijn pre-FL O2 en mijn huidige Roomster

- Klopt het dat je alleen je mistachterlicht aan kunt zetten als je de mistlampen aan de voorzijde ook aan hebt?
Ja, dat is juist en als je er goed over nadenkt ook logisch.

- Klopt het dat wanneer je je mistlampen aan de voorzijde aan hebt, dat je dit alleen op de verlichtingsschakelaar op het dashboard kunt zien (en dus geen lampje in je instrumenten bij de snelheidsmeter)?
Niet juist. Zowel mistlichten vóór, als mistlicht achter hebben een apart indicatielampje in het instrumentenpaneel.
In je gebruiksaanwijzing staat het ook keurig vermeld dat hiervoor aparte indicatielampjes aanwezig zijn:
Clipboard01.jpg

- Klopt het dat wanneer je je mistlampen achter aan hebt, dat er maar 1 brand (links)?
Gelukkig wel. :ahum: Heb je wel eens achter een auto gereden waar twee van die irritante, rode waas veroorzakende, mistpitten inzaten? Welnu, daarom maar ééntje! Voorkomt ook verwarring met de functie van de remlichten.


- Klopt het dat wanneer je je mistlampen voor en achter aan hebt, dat het lampje op de verlichtingsschakelaar op het dashboard het lampje van de achtermistlamp niet harder laat oplichten? (maar wel en lampje op het instrumentenpaneel toont..)?
Huh? Er zijn gewoon twee aparte lampjes op het instrumentenpaneel, dus deze vraag begrijp ik niet zo.

BTW: of mensen die op een drukke snelweg rustig die verblindende achtermistlichten aanlaten. En als je een lichtsignaal geeft, ze totaal niet snappen waarover het gaat... Of bij zicht >50m ook rustig die verblindende dingen aandoen. Dan denk ik wel eens...rijd je zelf wel eens achter iemand aan en besef je niet hoe irritant (en verwarrend) dat is?:ahum:

Trouwens: RTFM?!
 

Darkside

Forumguru
Ik heb iig 3 lampjes in mijn dashboard. een Groene voor gewoon mijn dimlichten. Een groene voor mistlampen voor.
En een oranje voor mistlampen achter.

Rij normaal op de auto stand. En dan kan ik geen mistlampen aan doen. De auto doet vanzelf de lampen aan als het donker is.
Maar bij mist heeft hij het nog wel eens moeilijk. Dan zet ik ze handmatig aan.-> 1 groen lampje ten teken lampen branden.
Als het dan te mistig is.Dan zet ik de mistlampen voor aan .-> 2 groene lampjes banden.
En als het zicht minder dan 50m is. Dan de achter mistlampen aan -> een oranje lampje licht op. (er branden nu dus 3 lampjes)

het is zo echt niet te missen wat er wel en niet brandt.
En idd achter kan alleen aan als voor ook brand. Wat logisch is. Voor mag je eerder aanzetten dan achter. En als je achter wil laten branden dan moet voor ook al branden.
 
Bovenaan Onderaan