M'n eerste Skoda, een Superb Combi 1.4 (en een vraag over verbruik)

Remkos

Nieuw lid
Hi allemaal,

Na 4 jaar Audi A3 Sportback als lease-auto te hebben gereden, nu puur vanuit praktische (ruimtelijke) overwegingen (en alle goede reviews) overgestapt op een Skoda Superb Combi.
- 1.4 benzine
- Ambition business line
- Bruin metalic
- 18" Luxon velgen
- Sunset
- Zonder type- en motoraanduiding
- Uitlaatsierstuk
- Demontabele trekhaak

Eerste ervaring: heerlijk reisauto, ongelooflijk wat een ruimte, en zeer nette afwerking!
En Bruin metallic incl de zilveren daklijsten/dakrails/velgen/uitlaat heeft een zeer sjieke uitstraling.
Ben dus tevreden met mn keuze.

Echter, nu heb ik er 3 weken in gereden en inmiddels 3000 km er op zitten (ihcl retourtje Alpen).
Mijn verbruik zakt niet onder de 9liter/100km oftewel 1:11.
Is dit normaal verbruik? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik sta nu elke 3 dagen bij de pomp.
Ik ben geen "nieuwe rijder", maar rijdt ook niet vol gas, en laat de motor altijd netjes opwarmen.

Groeten Remko

Michel

Forumguru
Allereerst gefeliciteerd en welkom!

Mijn ervaring is dat de motor nog wel moet loskomen als je "slechts" 3000 km hebt gereden, al valt het verbruik me t.o.v. mijn vorige Octavia 1.4 TSI nog weleens een beetje tegen. Na ruim 11.000 km realiseer ik nu een verbruik van 1:14,4 en dat is onder de huidige, koude omstandigheden niet slecht. Mijn Octavia zat onder die omstandigheden meer in de buurt van de 1:15 - 1:15,5.

IBV

Senior Member
Heb op de zomerbanden vorig jaar gemiddeld 1:14,5 gedaan en op de winterbanden circa 1:13,5. Gemiddeld nog steeds op 1:14.
Ik houd me redelijk aan de adviezen van de schakelindicator en dat lijkt te helpen.

Bovenaan Onderaan