Iedere tuner geeft inderdaad z'n eigen waardes op, de ene vind nou eenmaal dat iets langer verantwoord is als de ander, misschien is de ene beter dan de ander, misschien overdrijft er iemand, zoiets zal het zijn.
Het is zo dat de software voor een auto overal moet functionere, ze weten bij de ontwikkeling niet waar de auto gaat rijden, in Groenland of Dubai, waar de omstandigheden, de kwaliteit van de brandstof, onderhoud en noem maar op totaal verschillend zijn.
Om (onder andere) deze reden is de software erg voorzichtig, in NL kan het motortje wel wat hebben, goed onderhoud, brandstof, klimaat enz.
Als je als tuner de grenzen gaat opzoeken dan heb je dus geen/weinig speelruimte meer, elke afwijking wordt belangrijk: is de doorlaat van de injectoren 0,001mm groter door toleranties, is het magneetklepje iets trager waardoor de piekturbodruk hoger oploopt, is de intercooler minder efficient?
Er zijn nogal wat zaken die kunnen afwijken, fabrikanten kopen onderdelen in bij de goedkoopste aanbieder van dat moment, de ene week komen de injectoren bij bosch vandaan en de magneetklep bij Siemens, volgende week misschien omgedraaid............
Juist omdat de fabrikant die ruimte erin laat en wij die opsnoepen wordt de controle, de metingen, de afstemmingen extra belangrijk:
Hypothetisch:
Jij hebt net die RS met iets kleinere injector-openingen, een trage N75 klep, een intercooler met een andere structuur, een iets afwijkende zuiger/verbrandingskamer enz. en je zet daar een programma in van een RS die juist alles omgekeerd heeft, dan draai je na 10 seconden vollast je motor volledig in de soep vanwege het enorme detoneren van de motor.
Het KAN zo gaan in een extreem geval, vaak valt het mee en is de afstelling enkel "off", hij loopt niet ideaal en kan dus beter.
Dat er veel turbo's sneuvelen is een verschijnsel van de tijd volgens mij, veel leasewagens/desinteresse, hoge drukken, roetfilters, emissie-eisen noem maar op, ze hebben een zwaar leven tegenwoordig die arme turbo's.
Ik merk geen verschil in defecten, standaard of getuned, ze gaan vaak stuk, maar ik kan niet zeggen dat het bij getunede motoren meer voorkomt, maar dan kijk ik enkel in eigen keuken.
Overspeedingslachtoffers heb ik nog niet meegemaakt, de druk is meestal ook maar iets hoger, 0,1-0,2 bar in het middentoerengebied (bij een 1.8T met 150pk kan die zonder enig probleem 0.8bar omhoog, dat is best veel, zie je niet vaak, dingen gaan bijna nooit stuk.....)
Dat een turbo (en een motor/aandrijving) een zwaarder leven heeft na een tuning geef ik direct toe, meer kracht=meer slijtage, "simple as that".
Laat de turbo of motor dan 10.000 km. eerder versleten zijn, dan geen 400.000km., maar 380.000............mis je al die tijd alle fun en kun je theoretisch de reparatie even uitstellen?? (die de volgende (Poolse?) eigenaar waarschijnlijk heeft)
Mijn auto is b.t.w. vanaf nieuw getuned geweest en heeft geen mooi leventje, staat nu op 402.000km., eerste motor en turbo!!!