Mobiele chiptuning a la Carglass

japiejo5

Actief lid
Als je het snel zegt is 590 niet veel,...maar poeh he!
Waarom moet dat nou zo duur zijn he?
 
Voor een software aanpassing is het inderdaad goed betaald... ik dacht altijd dat je met de auto op de rollerbank enzo moest, schijnbaar is dat ook niet nodig..
:ot:Klinkt als een ICT medewerker uit de jaren 70, die een uitbreiding van het geheugen (16 KB) kwam "installeren" bij een klant. Even een jumpertje verwijderen van het reeds geïnstalleerde geheugen. Drie uur de deur op slot houden en dan naar buiten komen met de rekening: 3 uur specialisten loon + 16 KB uitbreiding.... (die de klant al had en dus nogmaals betaald..)

Mooie handel: de motoren worden af fabriek "geknepen", door middel van chip tuning haal je de beperking eraf... en mag je vervolgens betalen voor de PK's die je al had betaald... hmmmm :ahum:
 

Dutch4x4

Senior Member
Da's nou juist het lastige...

Als je het goed doet, moet je naar een tuner die live op dezelfde dag een voor- en nameting doet. Daaruit krijg je het vermogen aan de wielen, dat je vervolgens moet omrekenen naar het 'boekjesvermogen' (aan de krukas).

Dat kan op een rollenbank, maar ook met bijvoorbeeld een G-Tech. Allebei niet bijster nauwkeurig, maar je krijgt in ieder geval een goed beeld van het verschil - en daar gaat het natuurlijk om.

Op elke andere manier gaat het altijd mis.

Vaak doen mensen alleen een rollenbanktest achteraf. Weggegooid geld, want een rollenbankmeting verschilt per dag, afhankelijk van temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, what have you. Daarna gooit men er ook nog een omrekening naar krukasvermogen tegenaan, waarbij niet zelden iets te overdreven aandrijfverliezen worden gehanteerd. Et voilà, een schitterend getal. Dat alleen he-le-maal niets zegt.

Of je doet zaken met tuner die je het vermogen op een briefje geeft - op het certificaat staat dan wat je vermogen is. :D

Ik zeg: dat precieze vermogen doet er geen r**t toe. Dat is toch elke dag anders. Zolang het om turbo-chippen gaat, krijg je er meestal iets van 30 pk of meer bij. Dat verschil voel je gewoon. (En als je het niet voelt, is er echt iets mis - met de tune of met jou...) Daarna is het meer een kwestie van tevredenheid over het karakter van de tune. Hou je van piekvermogen of veel koppel onderin? Ga je voor het hoogste getal waarmee je op verjaardagen kunt opscheppen, dan kies je voor het eerste (of als je vaak op de Autobahn rijdt). Ga je voor dagelijks lekker rijden, dan kies je voor het tweede.
 

Roel

Lid
Het wordt eens tijd dat je je "chip" via Internet downloads kunt binnen halen en via de laptop kun uploaden in het motormanagement (wel de kabel kopen). Want die prijzen voor software tuning zijn zeker pittig te noemen!!
 

Pedro

Lid
Prijzen zijn veel te laag, er zitten geen "jumpertjes" in de ecu ;) en het is zeker geen kwestie van 2 of 3 enen en nullen omdraaien.
Tunen betekent fijn afstemmen, alle waarden en kenvelden aan elkaar aanpassen en optimaliseren, daarbij rekening houden met uitlaatgassamenstellingen, pingelregelingen, temperaturen en ga zo maar door.

Een tuning van een 1800 turbo omvat het aanpassen van 30-40 kenvelden ongeveer, geen waarden maar velden!, dit moet allemaal op elkaar afgestemd worden (nadat je een week gezocht hebt naar wat die enen en nullen nou precies doen in die ecu).

Uiteraard heb je na de eerste 5 wel een goede basis, en kun je vanuit daar werken, maar in die 5 programma's zitten de nodige uren, bovendien heb je voor het loggen, meten, aanpassen nog eens voor een waanzinnig bedrag aan apparatuur nodig, dan begin ik nog niet over verzekeringen, software om de checksum te berekenen werkplaats enz.enz..

Als je dan een gratis programma kunt downloaden weet je werkelijk niet wat je in de ecu wegschrijft, een fout programma sloopt je volledige motor binnen 10 seconden!! niet overdreven.
Een programma die het in de auto van de buurman goed doet kan voor geen meter lopen in jouw auto en zelfs gevaarlijk zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een gratis totaal onbekend prgramma in z'n ecu stopt, terwijl een fatsoenlijke tuning slechts 600 euro kost, als je ziet wat je ervoor terugkrijgt snap ik werkelijk niet dat niet iedereen dit doet en bovendien zal dit ook iedereen bevestigen na een week met een getunede auto gereden te hebben .

Ik zou zeggen; probeer het gerust, wij geven 2 weken niet tevreden geld terug garantie ;)

En geloof mij maar op m'n bruine ogen, chiptunen is geen easy-money.
 

Roel

Lid
Het was wat flauw van mij, voor wat betreft het downloaden via internet (misschine de wens der gedachten). Het zal veel tijd en apparatuur kosten om met een uitgebalanceerd programma te komen, maar als dit eenmaal is ontwikkeld, dan moet dit toch voor iedere specifiek motortype gelijk zijn?

hoe komt het trouwens dat diverse tuners met verschillende vermogensopgaven komen?

Ik zit trouwens in de Turbo business: wij maken 1,8 miljoen turbo's per jaar (jammers genoeg niet voor de 1.8 Audi motor), hier in Almere en ik zie vanuit het "veld" steeds meer claims terugkomen, waarvan de turbo uit een getunede motor kwam. Omdat de vermogenswinst uit een hoger overdruk of lagere onderdruk wordt gehaald, betekent dit het volgende:
- de actuator zal ervoor zorgen dat de wastegate valve langer dicht blijft en de hete uitlaatgassen langer langs het turbinewiel laat stromen, dit zorgt ervoor dat de bedrijfstemperatuur binnen het tubinehuis stijgt, wat tot het volgende kan leiden: scheuren in het turbinehuis (groter verschil tussen warm en koud) & het versneld optreden van het "heat soak" effect, wat ervoor zorgt dat de olie in het lagerhuis tussen de vloestoflagers gaat aankoeken, wat leidt tot frictie en uiteindelijk zelfs tot een gebroken turbine-as.
- Doordat de wastegate valve langer dichtblijft gaat het compressorwiel steeds sneller draaien, wat uiteindelijk kan leiden tot overspeed: het afbreken van de compressorwielvinnen.

Let op, dit zijn extreme omstandigheden en ik ga ervan uit dat de meeste tuners verantwoord te werk gaan: ik wil alleen maar zeggen dat een originele motor configuratie ervoor zorgt dat de turbo langer meegaat.

Maar ik moet je eerlijk zeggen, dat ondanks hetgene dat ik hier boven heb beschreven, ik nog steeds in de verleiding ben om mijn RS te laten chiptunen. Het kost wat geld, maar je hebt wel fun!!!

Gr,

Roel.
 

Pedro

Lid
Iedere tuner geeft inderdaad z'n eigen waardes op, de ene vind nou eenmaal dat iets langer verantwoord is als de ander, misschien is de ene beter dan de ander, misschien overdrijft er iemand, zoiets zal het zijn.

Het is zo dat de software voor een auto overal moet functionere, ze weten bij de ontwikkeling niet waar de auto gaat rijden, in Groenland of Dubai, waar de omstandigheden, de kwaliteit van de brandstof, onderhoud en noem maar op totaal verschillend zijn.
Om (onder andere) deze reden is de software erg voorzichtig, in NL kan het motortje wel wat hebben, goed onderhoud, brandstof, klimaat enz.

Als je als tuner de grenzen gaat opzoeken dan heb je dus geen/weinig speelruimte meer, elke afwijking wordt belangrijk: is de doorlaat van de injectoren 0,001mm groter door toleranties, is het magneetklepje iets trager waardoor de piekturbodruk hoger oploopt, is de intercooler minder efficient?

Er zijn nogal wat zaken die kunnen afwijken, fabrikanten kopen onderdelen in bij de goedkoopste aanbieder van dat moment, de ene week komen de injectoren bij bosch vandaan en de magneetklep bij Siemens, volgende week misschien omgedraaid............

Juist omdat de fabrikant die ruimte erin laat en wij die opsnoepen wordt de controle, de metingen, de afstemmingen extra belangrijk:
Hypothetisch:

Jij hebt net die RS met iets kleinere injector-openingen, een trage N75 klep, een intercooler met een andere structuur, een iets afwijkende zuiger/verbrandingskamer enz. en je zet daar een programma in van een RS die juist alles omgekeerd heeft, dan draai je na 10 seconden vollast je motor volledig in de soep vanwege het enorme detoneren van de motor.

Het KAN zo gaan in een extreem geval, vaak valt het mee en is de afstelling enkel "off", hij loopt niet ideaal en kan dus beter.

Dat er veel turbo's sneuvelen is een verschijnsel van de tijd volgens mij, veel leasewagens/desinteresse, hoge drukken, roetfilters, emissie-eisen noem maar op, ze hebben een zwaar leven tegenwoordig die arme turbo's.
Ik merk geen verschil in defecten, standaard of getuned, ze gaan vaak stuk, maar ik kan niet zeggen dat het bij getunede motoren meer voorkomt, maar dan kijk ik enkel in eigen keuken.

Overspeedingslachtoffers heb ik nog niet meegemaakt, de druk is meestal ook maar iets hoger, 0,1-0,2 bar in het middentoerengebied (bij een 1.8T met 150pk kan die zonder enig probleem 0.8bar omhoog, dat is best veel, zie je niet vaak, dingen gaan bijna nooit stuk.....)

Dat een turbo (en een motor/aandrijving) een zwaarder leven heeft na een tuning geef ik direct toe, meer kracht=meer slijtage, "simple as that".
Laat de turbo of motor dan 10.000 km. eerder versleten zijn, dan geen 400.000km., maar 380.000............mis je al die tijd alle fun en kun je theoretisch de reparatie even uitstellen?? (die de volgende (Poolse?) eigenaar waarschijnlijk heeft) ;)
Mijn auto is b.t.w. vanaf nieuw getuned geweest en heeft geen mooi leventje, staat nu op 402.000km., eerste motor en turbo!!!
 

Roel

Lid
Pedro.

Interessant verhaal. Het is wel eens leuk om ervaringen uit te wisselen en misschien ook interessant voor andere forumleden.
Het blijft een mooi stukje techniek, een Turbo. De Twin Turbo's die we aan BMW leveren voor de 3 liter benzinemotor draait tot ver boven de 200.000 rpm en zorgt er (mede) voor dat het maximale koppel al bij 1300 toeren wordt bereikt!
Ik ga morgen de alpen over met de caravan. Mocht de 235 nm bij 1950 rpm niet voldoende zijn, dan neem ik na de vakantie wel eens contact met je op.

Gr,

Roel.
 

joergarms

Senior Member
Dat getunede turbomotoren vaker kapot lopen heeft misschien ook hiermee te maken, over het algemeen laten de meesten hun motor tunen voor het extra vermogen en niet om zuiniger te rijden.
Ze willen gewoon vaker en heftiger die duw in hun rug krijgen, wat overigens ook erg leuk is.
Maar doordat die motoren dus zwaarder belast worden dan mensen die rustig rijden krijgen de turbos'het ook zwaarder.

Ik heb zelf de LTS en de MTS autotechniek afgelopen, (doe er alleen niets mee) Maar ik verbaas me nog steeds over de ontwikkelingen, en zeker dat verhaal van de BMW turbo's die 200.000 rpm draaien, ongekend!!
 
Dat er veel turbo's sneuvelen is een verschijnsel van de tijd volgens mij [...] roetfilters, emissie-eisen noem maar op, ze hebben een zwaar leven tegenwoordig die arme turbo's.

Zelf ben ik absoluut a-technisch maar mij lijkt bovenstaande stelling onzin. Net alsof mijn 1.9 TDI, 105 pk met roetfilter eerder versleten zou zijn dan een 1.9 TDI zónder roetfilter, bijvoorbeeld de 130 pk-versie in de vorige passat.

Het (oude) 1.9 TDI blok (met roetfilter) in mijn de Octavia is een qua vermogen gedrukte versie van meer potente versies in diverse VAG-producten in de afgelopen jaren (115 pk, 130 pk, 160 pk). Zou dus - geredeneerd vanuit een leek - minder voor de kiezen krijgen en langer meegaan!
 
Ik geloof jullie verhalen allemaal wel jongens, maar ik heb mijn 2.0 diesel laten tunen voor de aflevering.
Kostte me ook nog een week extra aflevertijd door een misverstandje.
Nu weet ik dus niet hoe de orginele voelt.
Wel weet ik dat ik met mijn automaatje zelfs in z'n 2 nog ga spinnen als ik goed doortrek.
Maar ik heb er alleen certificaten bij en geen opgaves van vermogen.
Vandaar dat ik het een keertje wilde laten testen zodat ik het ook weet.
 

Dutch4x4

Senior Member
Idem hier, Ed: getuned voor aflevering, zelfs niet eens een certificaat. En toen ik laatst bij Pedro was, bleek het werkelijke vermogen nog behoorlijk tegen te vallen ook.

Maar in de praktijk ben ik er de afgelopen vier jaar niet ontevreden over geweest. Ik heb destijds natuurlijk wel in een ongechipte auto proefgereden en het verschil was enorm. Kortom, het voelde als een flinke verbetering (dat was het feitelijk ook) en daar gaat het om. Ik kan wel zuur gaan doen over het feit dat de oorspronkelijke leverancier zeker 10-15 pk onder het beloofde vermogen zat - en ook dat weet ik alleen maar bij benadering - maar het was op dat moment de enige manier van tunen die voor mij (garantie!) was toegestaan.

Getuned bij aflevering + certificaat = Pon-tuning? Dan zou je nog eens aan je dealer kunnen vragen of de mobiele tuningtruck van Pon eens een keer kan voorrijden. Dan kunnen ze de tuning er tijdelijk afhalen en het verschil voelen...

En anders wel een keertje naar een rollenbank, maar dan voor het gemak een marge nemen van 10 pk op de einduitslag - en dan voor de zekerheid naar benéden. :D
 

___JC___

Forumguru
Idem hier, Ed: getuned voor aflevering, zelfs niet eens een certificaat. En toen ik laatst bij Pedro was, bleek het werkelijke vermogen nog behoorlijk tegen te vallen ook.

Viel het echt zo tegen dan? Mijn abt tuning is 15 pk hoger uitgekomen dan de opgaaf.
 

Dutch4x4

Senior Member
Viel het echt zo tegen dan?

Yep, fors. (Het was geen Abt, remember.)

Ik snap 't ook nog steeds niet echt, trouwens. Het feitelijke vermogen paste bij een gewone K03-turbo, terwijl de 1.8T's van Skoda (ARX in de 4x4 turbo, AUM in de 1.8T FWD Elegance) toch echt de K03sport horen te hebben vanaf bouwjaar '01, dus niet alleen die in de RS (AUQ, net als in de Leon Topsport). En die van mij is van bouwjaar '03. Zie ook:

http://www.xs4all.nl/~jdengine/chiplijst05/Clijst_Sk.htm

Toch kregen we er niet meer uit dan tegen de 200 pk (en het vermogen van Oettinger zat daar nog flink onder). Terwijl in Engeland de Jabba-getunede 4x4's allemaal op 215-225 pk zitten. Daar hebben RS- en 4x4-bezitters de motoren zelfs vergeleken, om te concluderen dat ze zo goed als identiek zijn, in ieder geval voor wat betreft de belangrijke mechanische zaken, zoals variabele kleptiming, elektronisch gaspedaal, injectoren en dus ook turbotype.

Vreemd.
 

Timothee

Actief lid
Zelf ben ik absoluut a-technisch maar mij lijkt bovenstaande stelling onzin. Net alsof mijn 1.9 TDI, 105 pk met roetfilter eerder versleten zou zijn dan een 1.9 TDI zónder roetfilter, bijvoorbeeld de 130 pk-versie in de vorige passat.

Het (oude) 1.9 TDI blok (met roetfilter) in mijn de Octavia is een qua vermogen gedrukte versie van meer potente versies in diverse VAG-producten in de afgelopen jaren (115 pk, 130 pk, 160 pk). Zou dus - geredeneerd vanuit een leek - minder voor de kiezen krijgen en langer meegaan!
Zoals jij het stelt zou het verhaal van Pedro inderdaad onzin zijn, maar hij heeft het er niet over dat het motorblok sneller kapot gaat, maar de turbo. Dat is nogal een wezenlijk verschil!
 
Bovenaan Onderaan