Mobiliteitsgarantie

Sinds gisteren hebben wij als 2e auto een Fabia 1.4 Classic op de kop weten te tikken met 79K op de klok. Het verkopende bedrijf (geen merkendealer) heeft bij de afleveringsbeurt op ons verzoek ook de distributieriem en de waterpomp vervangen. De auto heeft alle beurten (behalve onze afleveringsbeurt) bij een Skodadealer gehad. Het serviceboekje is ook voorzien van alle stempels tot op heden. De volgende geplande servicebeurt is pas in mei 2011 of bij .... km. Dan pas zou de distributie aan de beurt zijn. Deze riem is dus nu "gratis :545:" vervangen door deze garagist.

Voor onderhoud ga ik met de Fabia weer naar mijn eigen dealer. Ik neem aan dat voor de mobiliteitsgarantie het niet nodig is die riem opnieuw te vervangen!

Weet iemand hier het antwoord op??
 

FredV

Banned
Ik denk dat je geen recht op mobiliteit hebt.
Die geldt alleen als je de auto bij de merkdealer koopt. Want dan zijn het auto's waarvan de voertuighistorie bij de dealer in het systeem bekend is.
 

EdK

Forumguru
Maar in principe is de voertuig history wel bekend bij de dealer, want zoals Rob al schrijft zijn alle onderhoudsbeurten gedaan bij een Skodadealer behalve dan deze ene keer mbt de riem en pomp.

En zodra mijn boekje ingevuld wordt na een servicebeurt wordt mijn inziens deze gegevens ook in de PC van de merken dealer ingevoerd.

Dus gewoon even naar de merkendealer toestappen en daar deze vraag neerleggen.
Denk dat men hier in nederland ( merkendealers ) hier niet al te moeilijk overdoet.

Want wat nu als ik op vakantie ben en panne krijg met de auto ? Ik wordt naar een niet Skoda dealer gebracht omdat deze 300 Km verderop is.
Maar mijn wagen wordt door de niet Skoda dealer vakkundig met orginele onderdelen gerepareerd.
Ben ik dan ook de mobiliteitsgarantie hierdoor kwijt ?
 
Ik denk dus ook dat het niet mag uitmaken. Alle stempels zijn verantwoord en deze afleverbeurt heeft men iets extra's gedaan. In mei (of eerder als de km's er zijn) krijgt hij gewoon zijn reguliere onderhoud (dit is dus de enige voorwaarde waaraan je moet voldoen). Alleen moet men dus erkennen dat de distributie al is vervangen.

Wordt vervolgd.
 

Constant

Erelid
Als het goed is zit er op het chassis een plaatje waarop aangegeven staat bij welke km-stand de distributieriem is vervangen. Zijn de spanrollen ook vervangen?
 
Volgens de sticker die op de kunststof kap geplakt is die op het motorblok zit is alles vervangen. Riem, waterpomp en alle rollen.

fabia_01.jpg
 

FredV

Banned
Maar in principe is de voertuig history wel bekend bij de dealer, want zoals Rob al schrijft zijn alle onderhoudsbeurten gedaan bij een Skodadealer behalve dan deze ene keer mbt de riem en pomp.

Want wat nu als ik op vakantie ben en panne krijg met de auto ? Ik wordt naar een niet Skoda dealer gebracht omdat deze 300 Km verderop is.
Maar mijn wagen wordt door de niet Skoda dealer vakkundig met orginele onderdelen gerepareerd.
Ben ik dan ook de mobiliteitsgarantie hierdoor kwijt ?

1. Occasions worden door de dealer verkocht als topoccasions of steroccasions, of wat voor naam dan ook. Dat zijn auto's die bij hen zijn onderhouden en de volledige voertuighistorie bekend is. Daatom worden alleen die 2dehands met mobiliteitsgarantie verkocht en de andere dus niet.

2.Als je recht hebt op mobiliteitsgarantie, in t buitenland, dan bel je de servicedienst van je mobilitiet. Die helpen je verder onder die mobiliteitsgarantie.In dat geval vervalt dus niet je garantie,omdat je immers hen hebt ingeschakeld.

3. Net die ene keer de riem en pomp dus niet. Maar dat is een essentiele reparatie en niet door de merkdealer uitgevoerd.

4. Een andere discussie is dat de regels ten aanzien van onderhoud en garantie zijn veranderd. Tegenwoordig mag je ook bij de niet merkdealer je auto in onderhoud geven zonder je garantie te verleizen. De niet-merkgebonden garages moeten ook over de juiste apparatuur kunnen beschikken of beschikbaar gesteld worden.
Maar dat staat los van de mobiliteitsgarantie. dat is een aanvullende verzekering van de delaer dus.
 
Ik ga het binnenkort gewoon op tafel leggen bij mijn dealer. Zodra ik het antwoord weet zal ik dat hier melden.

ps. In de 5 jaar dat ik nu Skoda rijd heb ik de service gelukkig nooit nodig gehad! Ik heb nog wel een WW lidmaatschap achter de hand voor Nederland voor het geval mijn BMW K1100 uit 1999 er de brui aan geeft. Gelukkig is die service ook voor welke willekeurige auto ook geldig!
 

joergarms

Senior Member
Ik heb hiervoor een VW polo 6N2 gehad. DIe was niet dealeronderhouden. Ik heb m vanaf de aankoop wel bij de dealer onderhouden, ik heb toen de aanbieding gekregen om na het laten doen van de grote beurt, de mobiliteitsgarantie weer geldig te maken. Dus ik denk dat het bij jullie Fabia ook geen probleem moet zijn.
 

corsaar

Senior Member
Voor mobiliteitsgarantie heb ik een pas gekregen, maar zit er
tegenwoordig geen service boekje meer bij de Skoda ?
 
maar zit er tegenwoordig geen service boekje meer bij de Skoda ?

Zit er bij, en alle beurtjes keurig op tijd afgestempeld, incl. garantiestempel.
Moet 6/9 voor een nieuwe cruise-control schakelaar van de O2 terug (garantie). Dan leg ik het meteen op tafel. Meld mij weer als het zover is.
 

corsaar

Senior Member
Na zoeken gevonden.

Het heet serviceplan
SkodaSuperb
SkodaOctavia
SkodaYeti
Het leek meer op een reclamefolder daardoor zag ik het over het hoofd.
 

NielsW

Lid
Ik heb ooit mijn ketting laten vervangen en niet door de dealer.
Volgens mij zolang je je regulier onderhoud door de dealer laat doen heb je recht op mobiliteitsgarantie.
 

ertromp

Forumguru
Alleen de 1.2 TSI en 1.4 TSI en 1.8 TSI hebben een ketting.
De 1.4 (63kW) uit de FabiaII bijvoorbeeld heeft een riem
 
Vandaag de dealer bezocht ivm een garantie gevalletje van de O2. Het antwoord van de dealer: "Als alle beurten verantwoord zijn door de stempels in het onderhoudsboekje, dan heb je gewoon mobiliteitsgarantie".

Da's een mooi antwoord. Bij aflevering vande Fabia (79.000 km) al mooi voor nop de ketting en de waterpomp vervangen. Die hoeven dus pas weer over 90.000km :baby012:. In mei 2011 gewoon voor de reguliere beurt, en de volgende stempel, naar de dealer.
 

VEEJAY

Forumguru
Vraag het maar eens aan PON, heb dat een keer gepost hier. 1 keer niet dealer is geen mobiliteitsservice. Nu wil ik die discussie niet aangaan als ik op vakantie ben met gezin en pech heb, dus heb ANWB genomen. Die 100 euro per jaar verdien je wel terug door niet naar een dealer te gaan voor onderhoud ;)
 
Bovenaan Onderaan