mObridge, iPhone 4 i.c.m. TomTom en Swing

Achteraf is de mObridge bluetooth carkit ingebouwd. Op zich werkt het prima samen met de iPhone. Vandaag echter voor mij iets nieuws op een lange rit uitgetest. De iPhone 4 is voorzien van TomTom-navigatie, dus zou ik verwachten, dat de navigatie=aanwijzingen gewoon via de speakers te horen zou zijn. Niets is minder waar. Ik moest kiezen voor BT-audio (dus ook de muziek activeren op de iPhone), daarna kreeg ik de muziek en of navigatie-aanwijzingen via de speakers. Zet ik de radio gewoon op de radiozenders dan komt er geen geluid van de iPhone oftewel geen navigatie-aanwijzingen meer door. Ongetwijfeld zijn er meerdere skoda-rijders, die met een losse navigatie werken en misschien zelfs wel met dezelfde samenstelling. Dus graag jullie reacties?

Tussen haakjes de handleiding van de mObridge zegt hier verder niets over.
Voor alle duidelijkheid ik heb deze vorm van navigatie ook geprobeerd met de MDI-aansluiting en daar doet zich hetzelfde verschijnsel voor.

Ik zou het logisch vinden, dat als je zo'n samenstelling hebt je de navigatie-aanwijzingen ook gewoon via een onderbreking van de radiozender zou kunnen horen. Met een mObridge en MDI (heel wat centjes samen) heb ik nu dus nog niet alles naar wens.

Gezien mijn ervaringen met de MDI-inbouw (voor de eerste keer, dat de dealer dat achteraf moest inbouwen) zou mogelijk met de programmering van de mObridge ook nog iets fout kunnen zijn.

Hier inderdaad hetzelfde.

Ik heb onlangs mijn bluetooth module in de auto vervangen door een HT4 / 9W7 zodat ik nu ook met de iPhone kan koppelen. Werkt allemaal goed maar zoals je al beschrijft ook geen geluid meer uit de telefoon te krijgen in combinatie met de radio.

In mijn auto zit een Amundsen (RNS310), dus voor de navigatie hoef ik het niet te doen.
Het zou handig zijn als de geluiden van binnenkomende berichten (email / sms) wel te horen zouden zijn.

Als er een app voor is, zou dat erg mooi zijn.

Even een korte samenvatting van het "probleem" en de bevindingen tot nu.

Vanaf de iPhone zijn nagatieaanwijzingen TomTom en/of muziek (de muziek valt weg als er navigatieaanwijzingen zijn) via Bluetooth audio of de MDI-aansluiting te horen/te beluisteren.
Zet je de Swing op de normale muziekzenders dan komen de navigatie-aanwijzingen niet door en dat blijf ik vreemd vinden.
Een aangedragen oplossing is via een iPhone-app (Die zijn er in overvloed) je favoriete radiozender te streamen via BT-audio of MDI al of niet met onderbreking voor de navigatie-aanwijzingen.
Ook de dealer heeft nog geen andere oplossing.

Inmiddels ben ik een beetje verder gekomen. Het schijnt een typisch VW-"probleem" te zijn.

Op internet eens even rondgekeken en kom voor de iPhone4, 2 apps tegen namelijk:
- A2DPBlocker
- Bluetooth Service Manager

Beiden lijken mij geschikt om ons probleem op te lossen, echter voordat ik zoiets ga aanschaffen zou ik wel eens graag willen weten of er ervaringsdeskundigen zijn.

Oplossing van het probleem zou dus zijn: bellen via bluetooth en overige geluiden van de telefoon rechtstreeks uit de telefoon en niet via bluetooth naar de autospeakers.

Weet iemand raad?

AdAilly

Nieuw lid
Op zich logisch dat hij het niet doet. Als je BT niet als audiobron kiest komt er geen geluid door. Kies je er wel voor dan hoor je alleen de BT audiobron (in dit geval dus de navi app)

Zojuist op de iPhone de app Bluetooth Service Manager geinstalleerd en meteen maar even getest.
Zoals ik het nu snel kan beoordelen doet de telefoon en auto nu zoals ik het graag wil.
De telefoon wordt aangekoppeld voor handsfree bellen met de ingebouwde bluetooth carkit terwijl het geluid van de navigatie uit de telefoon komt.
Eerlijkheidhalve moet ik er wel bij zeggen dat het volume niet echt hoog is.

Zelf heb ik er geen behoefte aan om via bluetooth naar muziek te luisteren aangezien ik slechts mono geluid uit mijn carkit krijg en dat dus toch al nergens naar klinkt.

Voor mij werkt deze app dus naar wens.

Al weer een probleem opgelost.

Als ik het goed heb is de bluetooth service manager alleen via jailbreak te installeren?
De app A2DDPBlocker is wel een app via de Apple store, maar is niet up to date.

Het klopt dat "Bluetooth Service Manager" alleen via Cydia te installeren is. Mijn iPhone heeft toch al Jailbreak dus dat maakt voor mij niks uit.
Maar zoals al eerder geschreven, bij mij werkt het nu naar wens en zou me kunnen voorstellen dat dit bij jou ook het geval zou kunnen zijn.

Voor en nadelen van Jailbreak zijn op andere forums wel te vinden, het is de moeite waard om daar eens naar te kijken.

Succes.

Tallguy

Forumguru
ik heb hier ook last van. Iphone 4s met TT. De navigatie van TT komt over de speakers terwijl ik dat niet per se wil. Ik begrijp dus dat ik een app moet opsnorren die dat tegengaat?
Geen jailbreak op mijn iphone trouwens (ook niet van plan).

Volgens mij moet je dan A2DP blocker gaan installeren, zoals ik al schreef.
Of dit gaat werken zonder Jailbreak weet ik niet.

Succes

A2DP blocker werkt zonder jailbreak. De nieuwste versie is van 05-01-2012. Heb de app net gedownload.
Zal het vandaag of morgen uitproberen en de bevindingen ook even hier beschrijven.

Bovenaan Onderaan