Modificatie ventilatiebuis

snapo6

Senior Member
20140809_1446121_zps78301506.jpg

P1000978_zpswutgm2ij.jpg

Zoals je kunt zien heb ik dashboard aangepast om midjes te kunnen plaatsen. Bij de 1e foto zie je ook dat ik een stukje van de ventilatiebuis heb weggesneden, deze is later weer dichtgemaakt.

Issues nadat alles weer teruggeplaatst is:
- heb het gevoel dat ventilatie niet altijd goed werkt
- ben niet tevreden over de hoeveelheid lucht dat uit de roosters komt en de kracht daarvan
- pas op de hoogste stand komt er aardig wat lucht uit de roosters

Nu zit ik na te denken waardoor dit zou kunnen komen en vraag ik jullie mee te denken (dashboard weer helemaal loshalen is aardig wat werk en dat is laatste optie, maar dat zal ik waarschijnlijk wel moeten doen nadat ik alle opties omtrent de oorzaak heb verzameld ):
- ventilatiebuis niet goed dichtgemaakt met als gevolg 'valse lucht' en daardoor minder krachtig
- mechanish iets defect
- iets anders

Cordoba

Forumguru
Moeilijk te beoordelen op basis van de foto's. Heb je de mid nu boven het rooster geplaatst? Dan blokkeer je sowieso deels de uitstroom, met als gevolg dat de lucht voor een deel een andere uitstroomopening zoekt.

snapo6

Senior Member
Midjes zijn niet boven het rooster geplaatst.

Op 1e fotot kun je goed zien dat ik een cirkel uit het dashboard heb gefreesd, gelijk daaronder zit de ventilatiebuis die ik bij het freezen 'meegenomen' heb.
Vervolgens zijn de gaten in de ventilatiebuis weer dichtgemaakt met perspex.

Voor een beter zicht.

20140921_1855501_zps6a0cbe77.jpg

(detail: foto is met andere tweeter :D

• Leuk
Waarderingen: CDK

snapo6

Senior Member
klopt, een soort lijmkit gebruikt.

Maar als ergens te weinig kit of dat kit ergens heeft losgelaten, gaat het dan minder hard blazen via alle roosters?

EdK

Forumguru
oke dan zou je daar geen luchtverlies moeten hebben mits je dat goed uitgevoerd hebt.
ga je toch denken aan losgeschoten pijpjes oid.

tsja ben bang dat je uiteindelijk de boel weer open moet gaan schroeven, of je moet met een mini camera op flex arm ertussen kunnen komen om het te zien

• Leuk
Waarderingen: CDK

Skoda-MAN

Forumguru
De diameter van de luchtpijp is wel veel kleiner geworden, stuwing en /of valse werveling kan het gevolg zijn.
Op de foto te zien zijn er twee kanalen doorgezaagd, een grote en een kleine, zijn die goed gesloten en gescheiden?
Belangrijkste, was het voordien wel goed? Zo ja, dan heb je wat te doen = boeltje demonteren en onderzoeken. :troost:
Ga ervan uit dat autofabrikanten alles zo klein mogelijk maken, als 30mm genoeg is dan gebruiken ze echt geen 32mm.
Dit uit kostenbesparing en gewicht, iedere gram materiaal meer kost geld.
Reken voor de grap maar eens uit als VAG op iedere auto € 0,025 kan besparen per jaar , is een bedrag waar ik riant van op vakantie kan gaan. (ik stel niet zulke hoge eisen) :maakmegek:

Cordoba

Forumguru
Behalve wat EdK al aangeeft: volgens mij heeft perspex toch wel iets andere eigenschappen in flexibiliteit dan het gebruikte materiaal voor de luchtpijpen. Mijn grootste verdachte is dat de kit minimaal aan één zijde van het gat zich los gewerkt heeft: er gaat soms koude, soms heel hete lucht door de buizen, en als de auto in de zon staat geparkeerd wordt alles flink opgewarmd. Ik verwacht dus dat de 'afdichting' zich heeft losgewerkt. Misschien moet je kijken of je met (elastische) tape om de buis, het geheel wel goed op zijn plaats kunt houden. Eventueel voor de afdichting iets van een rubber ring tussen perspex en buis, kortom het wordt naar mijn idee een behoorlijk complexe oplossing.

snapo6

Senior Member
Voorheen werkte alles perfect.
Gaten freezen en afdichten is gedaan door een ervaringsdeskundige maar ongeluk zit in een klein hoekje!

Mijn vermoeden wordt door jullie bevestigd, namelijk boel losgooien en fysiek controleren. Zit ook te denken aan:
- afdichting dat zich heeft losgewerkt
- los geschoten pijpjes c.q. pijpjes sluiten niet goed aan

Het laatste is wss de boosdoener ..... denk ik. Weet niet precies waar de lucht vandaan komt en hoe het door de buizen geblazen wordt, maar gaten zijn gefreesd in de buizen bestemd voor buitenste roosters links en rechts.
Als ik blower op max zet dan is er geen schil in hoeveelheid geblazen lucht tussen buitenste roosters en middenste roosters (tenzij ik een denkfout maak).

Bovenaan Onderaan