Moeilijk schakelen van 1 naar 2

wimtel

Nieuw lid
geachte skoda rijders

ik heb een vraag aan jullie ik ben nu sinds 6 weken de trotse eigenaar van een skoda fabia uit 2006 1.9 tdi nu valt mij het volgende op de auto schakelt stug van de 1 naar de 2 ook allen in deze versnellingen als de auto warm is gaat de versnellingsbak ook protesteren dus kraakt is er kiemand bekend met dit probleem ik dacht eerst dat ik gewoon moest wennen aan deze auto maar hoe ikook schakel snel rustig vaste hand losse hand ik blijf een bijgeluid horen als ik naar 2 schakel wie kan mij helpen ik twijfel nog of ik de garage hier naar moet laten kijken het kan nml modelgerelateerd zijn en kan er niets aan gedaan worden verder is het een topauto en ben er super teverden over

alvast bedankt voorjullie feedback
wim
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt geen KM. stand aangegeven, Mogelijk wordt dit veroorzaakt door een slechte synchromesh tussen 1+2, dit is vaak het gevolg van te ruw/te snel willen schakelen.
Voor reperatie moet de versn. bak uit elkaar.
De tweede mogelijkheid is een defecte drukgroep van de koppeling, maar dit is onwaarschijnlijk.
Misschien is er nog iets met (aankoop)garantie te regelen?
Veel succes!!
 

LenK

Forumguru
Bekend euvel. Precies wat Ronnie zegt: synchromesh.
Ik heb het ook bij diverse auto's in het verleden gehad (in lichtere mate)
Hopenlijk heb je goede garantie.
 

van_der_P

Senior Member
Als tijdelijke oplossing van je probleem kun je ook eens proberen dubbel te koppelen( dubbel clutchen).
Dat gaat als volgt, je wil van 1 naar 2. Koppelng in vrij trekken koppeling op koppeling in naar 2
Op deze manier krijgt de techniek wat meer tijd om zijn werk te doen.
Zo ging dat vroeger toen de versnellingsbak nog niet gesynchroniseerd waren ook.
 

wimtel

Nieuw lid
km stand van de auto is 88000 ik heb gelukkig nog de aankoopgarantie weliswaar bij de forddealer gekocht maar daar in het verleden goedde service gehad
 

Ronnie

Forumguru
Als tijdelijke oplossing van je probleem kun je ook eens proberen dubbel te koppelen( dubbel clutchen).
Dat gaat als volgt, je wil van 1 naar 2. Koppelng in vrij trekken koppeling op koppeling in naar 2
Op deze manier krijgt de techniek wat meer tijd om zijn werk te doen.
Zo ging dat vroeger toen de versnellingsbak nog niet gesynchroniseerd waren ook.
Even off topic:
Ja,Ja! Zo ook onze oldtimer brandweerauto: Thames 1961, 6cyl,6,9 LTR bedford benzine(!) 4 versnellingen ongesynchroniseerd, 1 op 3!
Dat is hard werken als je er mee rijdt, stuur van 80 cm, niet bekrachtigd, hydraulische remmen, ook niet bekrachtigd!
 

Gieliovd

Forumguru
Rrrrrrrrrretour
9459526_BG3.jpg
 

Constant

Erelid
Ik heb deze symptomen een keer gehad met mijn Golf III TDi (180.000 km op de teller), ANWB zei dat ik wel naar huis kon rijden en toen schoot op de terugweg het vliegwiel los met megaschade als gevolg (en ANWB wilde geen aansprakelijkheid erkennen). Ik kan het me niet voorstellen bij jouw kilometrage, maar ik ben ook maar een leek :blush:.

Ik zou er gelijk mee naar de garage gaan, als je iets hoort kraken betekent dat er blijkbaar nog meer aan het kapot aan het gaan is.
 

LenK

Forumguru
Valt allemaal wel mee. Zoals ik schreef heb ik bij meerdere auto's in het verleden versnellingsbakken gehad die van 1 naar 2 minder goed schakelden, stroever en som met een kraakje. Daar heb ik zonder verdere problemen mee gereden tot de auto werd ingeruild.
Je moet het denk ik niet verder gaan forceren door als een coureur met de pook te gaan raggen.
Als je garantie krijgt kun je het natuurlijk laten repareren, maar als het zelf moet dokken dan is het een duur geintje en zou ik het niet doen.
 

wimtel

Nieuw lid
allemaal bedankt voor je info ik heb een afspraak gemaakt met de garage die gaan er naar kijken ik zal jullie op de hoogte houden wat het is geweest en hoe het wordt opgelost over een week weet ik meer
 

nemo

Senior Member
Mijne schakelt best zwaar terug naar 1. Nu 190.000km.. Heb het idee dat als ik de versnellingspook wat harder naar links trek en dan naar voren duw, dat ie dan wel makkelijk gaat. Naar 2,3,4 en 5 gaat juist steeds makkelijker, lijkt 'losser' te gaan. Er kraakt verder niets! Heeft ie ook iets met synchromesh?
 

Ronnie

Forumguru
Mijne schakelt best zwaar terug naar 1. Nu 190.000km.. Heb het idee dat als ik de versnellingspook wat harder naar links trek en dan naar voren duw, dat ie dan wel makkelijk gaat. Naar 2,3,4 en 5 gaat juist steeds makkelijker, lijkt 'losser' te gaan. Er kraakt verder niets! Heeft ie ook iets met synchromesh?
Misschien op het kogelgewricht van kunstof een beetje vet uit een spuitbusje kettingvet (of siliconenvet) onder de pookhoes(kun je er zo afwippen naar boven)spuiten, of het schakelmechaniek bij/afstellen.
 
Bovenaan Onderaan