Moeilijk starten bij lage temperatuur

Even een vraagje..

Tijdens de koude dagen (dat zijn er inmiddels al heel wat in Nederland) start mijn Fabia niet zo vlot als normaal. Als hij dan loopt valt het toerental weg en vervolgens valt hij na 2 a 3 seconden uit.

Vandaag (met wat hogere temperaturen), na de auto al 48 uur niet te hebben gebruikt, ging ik de auto weer starten en nu weg gelijk vlot lopen.

Had zelf het idee dat het aan de bougies zou liggen. Iemand hier ervaringen mee ?

Cordoba

Forumguru
Bougies is onlogisch in combinatie met de temperatuur. Het slechte starten is over als de auto eenmaal heeft gelopen, of als het gewoon wat warmer is?
Wat is je stationair toerental, direct na een koude start (of als de auto minimaal 2 uur heeft stilgestaan)? Ligt dit rond de 1000 rpm, of rond de 700 rpm zoals het bij warme motor hoort te zijn? Als je stationair toerental te laag is bij koude motor (na een paar minuten rijden, valt het stationair toerental al terug naar de waarde bij warme motor), is dat een teken dat de temperatuursensor kapot is, en dus niet goed meet, en de ECU dus ook de brandstofhoeveelheid en ontstekingstijdstip niet aanpast aan de koude motor.

De temperatuurmeter op je dashboard zegt niet zoveel: bij veel VAG-auto's is de temperatuursensor dubbel uitgevoerd, één exemplaar voor de koelvloeistoftemperatuur op het dash (die ook nog wordt gemanipuleerd door de ECU), en één exemplaar die de temperatuur doorgeeft aan de ECU die deze temperatuur gebruikt voor aanpassingen aan hoeveelheid ingespoten brandstof en het ontstekingstijdstip.

Overigens die hogere temperaturen van vandaag, ligt echt aan het tijdstip: toen ik vanmorgen mijn Fabia startte was het 0,5 graden, en na een uurtje rijden vroor het zelfs buiten een halve graad.

The bone collector

Senior Member
Waar ik nog aan denk, is compressieverlies. Bij koude buiten start je dan echt moeilijker dan wanneer de buitentemperaturen net wat warmer zijn.

Maar het is maar een mogelijkheid, waarschijnlijk niet de meest voor de hand liggende. Maar slecht starten en koude wijzen soms in die richting.

EdZ

Donateur
Ik had een mogelijk iets andere situatie, maar toch:
Een koude start werkte prima. Maar als de auto net had gereden, nog niet op temperatuur was maar ook niet koud, lukte starten haast niet. Na flink doorstarten sloeg hij dan uiteindelijk pruttelend aan.

De verklaring van een bevriende monteur (algemeen, niet specifiek VAG) was: vervuiling, de motor constateert een verkeerde temperatuur en geeft daardoor een verkeerd mengsel. Ontstaat door veel korte ritten waarbij de motor niet goed op temperatuur komt, wat slecht is voor de olie, lambdasonde en dat soort dingen. Ook hoorde ik de klepstoters nogal nadrukkelijk, wat op vervuiling van de olie"doorgangen" kan duiden. En inderdaad reden we al enkele weken vrijwel alleen korte stukjes.

Geloof het of niet, maar na een half uurtje stevig belasten op de rijksweg draait hij weer prima. Sindsdien geen problemen meer gehad...

Bovenaan Onderaan