Moer op de grond

pvdm

Nieuw lid
Beste allemaal,

Gisterenmiddag de zomerwielen verwisseld voor de winterwielen.
Toen ik het rechter voorwiel er af haalde, viel er een grote moer op de grond!:shocked:

Een moer met een een fijn gegolfde buitenrand, waar je dus speciaal gereedschap
voor nodig hebt om die goed te monteren.
Ik heb deze moer zelf weer op zijn as gedraaid (die door de wielnaaf heenloopt),
m.b.v. een punttang. Maandag maar even langs de dealer.

Wat kunnen de gevolgen zijn, als deze moer niet op zijn as zit?

Hoor graag en groeten,
Peter.
 

Antera

Donateur
die moet hoort vast te zitten en los erop draaien lijkt me niet goed. Hier niet mee gaan rijden want als het goed is houd deze je as vast in het fusee. Lijkt me ook dat je nu met een losse aandrijfasrijd en dat je dat merkt. foto was welkom geweest
 

The bone collector

Senior Member
Hangt er vanaf welke moer het is natuurlijk, als je een foto post zal zeker wel iemand kunnen zeggen waar die voor dient. Sowieso is het niet al te veilig als er ééntje los zit. Eigenaardig ook, meestal krijg je die krengen nooit los, en bij jou vallen die er vanzelf af.
 
Dag Peter,

Als ik uw post goed lees mag u een klein feesje bouwen dat u hier achter bent gekomen tijdens het verwisselen van een band.... en niet bij 120 km per uur op de snelweg.
Nu komt bij mij de vraag wie allemaal aan uw voertuig hebben lopen schroeven in het verleden?!?
Indien er enkel door de dealer aan uw Fabia is gewerkt... niet bewegen FF morgen de dealer bellen met het verzoek de wagen op te komen halen en het op te lossen..... Wel eerst uitleggen wat er is gebeurt gisteren...

Vraagje aan iemand met smeer onder de vingernagels: Die moeren moeten toch worden geborgd?!? of heb ik niet op zitten letten??
 

jmw57

Lid
Als dit de centrale wielmoer is, die op de astap zit, is het beslist geen zelfborgende moer, maar moet hij geborgd zijn met een splitpen. Door die centrale moer wordt nl. de buitenste wiellager en dus het wiel op de astap vastgezet. Volgens mij moet dop 32 op die moer passen, ik zou er niet meer mee gaan rijden. (schade aan lagers, astap enz.)
 
@jwn57: dat bedoel ik .... splitpen... dat krijg als een kantoorpik mee probeert te lullen over iets technisch:blush:
Is het dan niet verstandig degene die het laatst aan het voertuig heeft gewerkt dit op te laten lossen.... hij of zij is vergeten de zaak aan te draaien en splitpen te bevestigen...
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij kun je 'm vastdraaien met een 12 kant dop, goed vastzetten want deze moer bepaalt ook de voorspanning op het wiellager. Splitpen zit er niet op, er zit een deukje in de kraag van de moer om deze iets ovaal te maken voor borging.

Momentsleutel met een meter pijp erop en dan vastdraaien. Of natuurlijk met een slagmoersleutel (plof).
 

jmw57

Lid
Ronnie,
dat laatste moet je dus net NIET doen. Die moer moet je wel strak aandraaien, maar met een meter pijp op de dop, draai je hem waarschijnlijk zo strak aan dat je de lagers kapot draait. Als je deze moer te strak aandraait, zal het wiel ook niet "soepel" en licht ronddraaien, waardoor er weer extra slijtage van de lagers optreedt. Het kan zijn dat er onder die moer inderdaad een plaatje zit dat je om de moerrand moet tikken ipv een splitpen. Bij de meeste van die moeren is het een plitpen. Ik zou, zeker als je geen verstand van hebt van dergelijke technische dingen, de garage bellen.
 

pvdm

Nieuw lid
Ja, wat fototjes was handig geweest.
Kwam vast door de verbazing dat ik daar niet aan dacht!
Ik heb dus maar wat schetsjes gemaakt van de moer.
Die moer zit achter het naafkapje (wat in het midden op de aluminium velg zit).
 

Bijlagen

  • Moer.jpg
    Moer.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 188

pvdm

Nieuw lid
Nog even wat info.
Een splitspen wordt hier niet toegepast.
De auto is tweedehands gekocht bij een Skoda dealer in Almelo (heb nog bijna een jaar volledige garantie), is in onderhoud geweest bij een Skoda dealer Hengelo en gaat
in onderhoud bij een Skoda dealer in Schagen.
 
indien aankoop met garantie: Dealer of bedrijf bellen waar die voor het laatst is geweest en ff geval uitleggen. ik zou er geen millimeter meer mee rijden.
heb daarstraks mijn post met een glimlach geplaatst maar bij nader inzien heb je veel geluk gehad.
 

Cordoba

Forumguru
Effe verduidelijking met Elsaweb plaatje en tekst:
FabiaII-S40-0372.jpg
9 Twelve-point nut 50 Nm + 45°replace after each removal
Do not grease thread of the outer joint of the drive shaft.

Ik denk dat er verder al genoeg is gezegd, dus niets nuttigs toe te voegen.
 

andrehj

Forumguru
Wel goed dat in jouw plaatje de juiste vastzetprocedure staat, dus eerst zorgen dat de schroefdraad niet ingevet is (anders wordt de moer nl. veel te vast vastgezet), dan met 50 Nm vastzetten en vervolgens nog een 45° nadraaien. Hoe een volgens deze procedure vastgezette moer los kan komen is mij overigens een raadsel. Hier heeft duidelijk een monteur steken laten vallen!
Wat hierboven overigens nog niet vermeld is: Omdat jouw lagers langere tijd met veel te weinig (geen) voorspanning hebben gedraaid, lijkt het me logisch dat er meerdere onderdelen zijn beschadigd, vooral pos 16 uit bovenstaande tekening zou ik minutieus onderzoeken!
 

Br3cht

Actief lid
en zoals je op zijn tekening het zijaanzicht ziet, heeft de moer onderaan die 2 borglipjes, deze lipjes worden met het vastdraaien in het lagerhuis achter tandjes gezet en daarom ook geborgd.
Meestal als deze loskomen is er 1 of 2 lipjes stuk en moet er dus een nieuwe moer op!
 

Cordoba

Forumguru
@Bre3cht: volgens de voorschriften (bron Elsaweb), moet de moer iedere keer vernieuwd worden, als ie los is geweest!

9 Twelve-point nut 50 Nm + 45°replace after each removal
Do not grease thread of the outer joint of the drive shaft.
 

pvdm

Nieuw lid
Duidelijk plaatje Cordoba, bedankt hiervoor.
Het was nummer 9 die op de grond lag (een moer van een aandrijfas n.b.)!
Wat voor schade zou het ontbreken hiervan kunnen geven?
 

Cordoba

Forumguru
pvdm: je hebt gelijk, ik heb met copy-paste het nummer niet meegenomen, en dit later (foutief) handmatig toegevoegd.

Wat de gevolgen betreft: ik denk dat andrehj dit al redelijk goed heeft aangegeven. Doordat onbekend zijn hoe lang je met die losse moer hebt rondgereden, is het onmogelijk om in te schatten wat de gevolgschade is. Doordat er ruimte op heeft gezeten kunnen de delen onderling te veel bewegen en kunnen er zaken klem komen ze zitten, doordat ze ten opzichte van elkaar kunnen kantelen/schuiven.
 

Ronnie

Forumguru
Ronnie,
dat laatste moet je dus net NIET doen. Die moer moet je wel strak aandraaien, maar met een meter pijp op de dop, draai je hem waarschijnlijk zo strak aan dat je de lagers kapot draait.
Ik bedoelde dit ook als een noodoplossing om de zaak weer mobiel te krijgen......
Sowieso moet er een nieuwe moer op, en deze kun je dan weer met de voorgeschreven spanning aanhalen.
 

pvdm

Nieuw lid
Inmiddels is de auto bij de dealer geweest. E.e.a. is onderzocht en men heeft geen slijtsporen o.i.d. kunnen ontdekken aan de
aandrijfas. Nieuwe moer er op en klaar. Hadden ze nog nooit eerder meegemaakt, een afgelopen borgmoer van een aandrijfas.
Mooie primeur zal ik maar zeggen!
Bedankt voor al jullie reacties en bij deze sluit ik de discussie.
Groeten,
Peter.
 
Bovenaan Onderaan