Moet ik een DSG (DQ200) mijden of is deze betrouwbaar te maken?

Beste mensen,

Ik ben op weg naar een andere auto. Ik kijk hierbij naar een Leon 5F of een Octavia 5E (grotere bagageruimte ivm hond). Daarnaast heb ik de keuze uit een 1.5tsi of een 1.8tsi. Als laatste kunnen we dan nog kiezen tussen een handbak en een DSG. Over de laatste gaat mijn vraag. In de motorisering die ik op het oog heb, is alleen een DSG-7 beschikbaar, de droge "probleembak". Ik ben bang dat als ik met deze bak ga rijden ik óf in originele staat, óf na chippen van het blok in de problemen kom met duurzaamheid vanwege het verhoogde koppel na de remap.

Nu mijn vragen:
1. Wat is nu het probleem met de DSG-7 ? Is het het verhoogde koppel of is deze bak zelf bij de originele motor ervoor niet echt betrouwbaar?
2. Wordt de bak meer betrouwbaar als ik deze samen met het blok laat remappen?
3. Is het probleem niet zo groot als het lijkt en is mijn "angst" ongegrond?

Ik heb recent (mee)gereden in een gepeperde Ibiza 1.5TSI met handbak en dat viel niet tegen.

Groeten,
Mischa
 

hemi24

Forumguru
De 1.8 zou ik laten staan, die is icm de DSG7 geknepen en levert daardoor hetzelfde koppel als de 1.5.
Omwille van het verbruik kun je dan beter de 1.5 hebben, die ook nog eens de cilinderuitschakeling heeft.
 
Hey Hemi,

Nou, als de bak het probleem is, ga ik voor een handbak ;) Ik zoek in Duitsland, waar het aantal exemplaren van 19 naar 2 terugvalt als je een handbak wil. De keuze is veel groter met een automaat, maar als die niet te vertrouwen is, sla ik over.
Vandaar ook de vraag, als ik een 1.8 tsi ga chippen en ik laat de DSG7 ook doen, is ie dan wel betrouwbaar of rijdt het fijner, maar gaat ie uiteindelijk ook kapot?
 

hemi24

Forumguru
Wat heet betrouwbaar, er zijn er ook genoeg die met de DSG7 rondrijden die géén problemen hebben.
Maar een 1.8 late tunen icm een DQ200 zou voor mij een no-go zijn; in mijn ogen ook volkomen nutteloos aangezien de TSI en de DSG zijn uitgelegd op gebruikmaking van koppel boven vermogen…
Schakelmomenten laten optimaliseren zou ik wel aanraden, ongeacht de motorisatie!
 
Ach, dan laat ik de DSG lekker fietsen en zoek naar een handbak. Dan maar iets langer zoeken. Dan kan ik hem in elk geval met een gerust hart laten remappen. JD geeft een stijging van 180 naar 240pk en 250 naar 370Nm aan. Moet voor mijn gebruik voldoende zijn. Zeker als ik eraan denk dat mijn 122pk Golf 6 in 95% van de gevallen snel genoeg is ;)

Dank je voor het meedenken. :thumbsup:
 

Arjan1985

Forumguru
ja dan bedoel je die 1.8tsi? De 1.5 tsi rijd ook heerlijk soepel hoor met handbak en is snel genoeg en heel zuinig zoals @hemi aangaf. Die gaat van 150 hp naar 180 hp na re-mappen. Maar vraagje, want ik kwam er niet helemaal uit. Zijn al die motoren rond die tijd: Octavia 5E met een automaat een DSG 7 droge plaat? Wanneer zijn ze overgegaan op natte platen of was dat juist van de generaties ervoor.

Och en als je inderdaad 122 pk gewend bent dan is alles daarboven al luxe.
 
Het klopt wat je zegt van die 1.5, maar als ik dan naar de 1.8 kijk, heeft die zonder remap al 179pk en 250Nm, erna dus de 240pk en 370Nm die ik hierboven al noemde. De cijfertjes heb ik van JD uit Lochem. VAG-Techniek komt met dezelfde cijfertjes.

Ik heb hier in de buurt een heel nette Style 1.8TSI met handbak zien staan met weinig kilometers. Ik denk dat ik die van de week maar eens ga bekijken/proefrijden. Hij heeft overigens dezelfde sportstoelen als een Monte Carlo, dus of het een Style of een speciale uitgave is, weet ik ook niet precies. Ik ga het zien ;)

Voor alle VAG-modellen t/m 180pk hebben ze de DQ200 ingezet. Ik heb dit overzicht even van een andere website gejat:

DQ200 (0AM/0CW) 7 SPEED WITH DRY CLUTCH

The DQ200 is the first 7-speed DSG with a dry clutch. These gearboxes are known to have a lot of issues, including clutches, Mechatronics, and Flywheels, problems The most common issue is the excessive wear of the clutch. Common VW models with this gearbox are Polo Gti, Polo TsiJetta Tsi, Jetta Tdi, Passat Golf 6 Cabriolet.

DQ250 (02E/0D9) 6-SPEED WITH WET CLUTCH

The DQ250 gearbox, also known as 02E, is the first DSG gearbox from Volkswagen. Used since 2003 until the present day and barely updated. T this gearbox is known as strong and reliable. Common VW models with this gearbox include Golf 5 GTI, Golf 6 GTI Golf 7 Gti

DQ380 7-SPEED WITH WET CLUTCH
This gearbox is known as strong and reliable This gearbox is a smaller version of the DQ500. Common VW models with this gearbox include the Golf 7.5

DQ381 7-SPEED WITH WET CLUTCH

The DQ381 is the 4-wheel drive version of the DQ380. Since 2017 this gearbox is being deployed worldwide, Common VW models with this gearbox include the Golf 7.5R

DQ400 6-SPEED HYBRID

This 6-speed transmission has a modified clutch housing. To create extra space for the hybrid electric motor. The gearbox is bounded to a 1.4 TSI engine. Common VW models with this gearbox include Golf 7 GTE and Audi A3 E-Tron

DQ500 (0BH/0BT) 7 SPEED WITH WET CLUTCH

The DQ500 gearbox is the strongest transversal DSG. And used in bigger 4 WD Vehicles but is normally more expensive to repair, Common VW models with this gearbox include T 5 bus and Tiguan
 

Michelv.

Forumguru
Ik heb een 1.5 gekocht met 100k en nu bijna op de 150k, gelijk motor en baksoftware aan laten passen door TVS bij aankoop en nog niks geen problemen gehad met de dsg, de 1.8 met dsg zou ik ook laten staan
 

andrehj

Forumguru
Vandaar ook de vraag, als ik een 1.8 tsi ga chippen en ik laat de DSG7 ook doen, is ie dan wel betrouwbaar of rijdt het fijner, maar gaat ie uiteindelijk ook kapot?
Een 1.8 TSI is af fabriek al geknepen om de DSG heel te houden. Die zou ik nooit opvoeren. Als je wat wilt, moet je eerst de DSG upgraden naar een DQ250 (dat kan bij TVS / DSG-doktor).
Maar een standaard 1.8 TSI met geoptimaliseerde DQ200 loopt ook al prima hoor.
 

GertD

Actief lid
Voor wat het waard is, mijn vorige superb3 was een 1.8 dsg droge koppeling.

Getuned bij tvs zowel motor als dsg. Wat een immens verschil was dat, reed veel beter en veel meer koppel. Op 60.000 gechipt na een nieuwe koppeling want die slipte door na de tuning( tvs wou deze wel chippen en heeft dit ook gedaan op mijn verantwoordelijkheid, daarna koppeling vervangen.) Vermoedelijk draaide deze rond de 250-260 pk en 350 NM begrensd.
Verkocht rond de 100.000km zonder enig probleem(wat natuurlijk maar 40.000km is). Je merkt voor de tuning dat de koppeling constant slipt wanneer je vertrekt. Na de tuning was dit totaal weg.
Je leest vooral de slechte verhalen, maar het is wel meer risico natuurlijk, voor mij enkel nog dsg, handgeschakeld zegt me niets(meer).
 

andrehj

Forumguru
Je moet bij een DQ200 dan ook niet aan motortuning doen, want die bak kan, als je enigszins een normale levensduur wilt halen, echt niet meer dan 250 Nm aan. Wat je moet doen is bij TVS (of een concollega) de baksoftware aan laten passen zodat rijden met slippende koppeling wordt vermeden en de toerentallen waarbij wordt overgeschakeld wat hoger komen te liggen.
Hierdoor staat bij ons nu de teller op 156.000 km, en dat gewoon met de eerste koppeling(set).
 
Je moet bij een DQ200 dan ook niet aan motortuning doen
Mijn O3 was gewoon standaard, heb de motor niet laten tunen.
Wat je moet doen is bij TVS (of een concollega) de baksoftware aan laten passen zodat rijden met slippende koppeling wordt vermeden
Dat heb ik dus laten doen, evengoed was het raak na 60.000. En dan had ik geeneens woonwerk verkeer en/of veel file rijden. Kan het ook niet verklaren.
 

Pendragon

Donateur
Je moet bij een DQ200 dan ook niet aan motortuning doen, want die bak kan, als je enigszins een normale levensduur wilt halen, echt niet meer dan 250 Nm aan. Wat je moet doen is bij TVS (of een concollega) de baksoftware aan laten passen zodat rijden met slippende koppeling wordt vermeden en de toerentallen waarbij wordt overgeschakeld wat hoger komen te liggen.
Hierdoor staat bij ons nu de teller op 156.000 km, en dat gewoon met de eerste koppeling(set).
Volgens TVS is dat onzin. Ik heb mijn 1.5tsi met dsg7 ook bij hun laten tunen (motor en dsg) en tot hij in de prak werd gereden 6 weken geleden geen enkel probleem. 100k gereden. DSG tuning werd gedaan om de 350nm makkelijk aan te kunnen. Motor was met een Stage1+ gedaan van 150pk naar 210pk en van 250nm naar 350nm met BP98 als basis.

De nieuwe auto ga ik ook laten tunen, maar alleen dsg, de extra pks laat ik gaan, maar dsg is standaard in D lui en onrustig vind ik.
 

Eltjo

Forumguru
@GertD “voor mij enkel nog dsg, handgeschakeld zegt me niets(meer).”
Vreemd zo’n selectieve alzheimerkwaal.
Wel een mooi DSG overzicht in dit topic!
 

Arjan1985

Forumguru
Wat ligt er dan in de diesels 2.0 TDI met standaard 340Nm met DSG7? Droge plaat of natte koppeling.
Is er eigenlijk een overzicht welke dsg bak (dus nat/droog en 6,7,8 etc ) er in welke vag auto ligt?
 

Tees

Donateur
In de zwaarder gemotoriseerde O3s zit volgens de Engelstalige Wikipedia een DQ250 6-speed DSG met natte koppeling (max 400 Nm). Daarna kwam de DQ381 7-speed DSG, tevens nat voor max 420-430 Nm.
 

Hendrik5E

Senior Member
Beste mensen,

Ik ben op weg naar een andere auto. Ik kijk hierbij naar een Leon 5F of een Octavia 5E (grotere bagageruimte ivm hond). ......
Hey Mischa,

Als je een keuze gaat maken tussen een Leon en een Octavia dan zou ik voor een Octavia gaan hoor. Heb 6 jaar een Octavia 2.0tdi gereden daarna 5 jaar een Leon 2.0tdi 184pk en nu weer een Octavia.
Ik vind de Octavia gewoon meer auto dan de Leon waar het allemaal een stukje minder is. Maar dat is mijn mening en ben blij dat ik weer Octavia rij!

Succes met je zoektocht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan