Mogelijke Bandenmaten Rapid

Derk GTT

Nieuw lid
Goedemiddag allen,

Ben op zoek naar de juiste banden voor een goede prijs voor de Rapid.

Op AW staat voor de 2018 Rapid 215/45/R16, maar voor de versie tussen 2013-2017 staan er meedere waaronder de 205/55/R16.

Zou de laatste ook toegepast kunnen worden op de 2018 Rapid ?

Scheelt zo'n €50,- per premium band (100 vs 150,-/stuk)
 

TDA

Actief lid
Het kan wel, maar lijkt mij niet de handigste keuze.
Zit meer dan 5% afwijking in de diameter, dus 100km/h op de teller is dan werkelijk > 105km/h.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Derk GTT Het verschil in afrolomtrek is 5,3%, naar alle waarschijnlijkheid valt dat binnen de tellerafwijking.
Als aternatief kun je kijken of je banden (betaalbaar) kunt vinden in de maat 205/50-16.
Dat beperkt het verschil in afrolomterek tot 1,9%.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Natuurlijk is dit een optie, die ~2% afwijking in afrolomtrek valt ruim binnen de tellerafwijking die de fabriek er al in heeft gezet: een snelheidsmeter mag nooit naar beneden afwijken, en in de praktijk hebben verreweg de meeste snelheidsmeters een afwijking van 3% of meer naar boven.
die centimeter die een 205 band smaller is dan een 215 band zal ook voor een (zeer gering) lager brandstofverbruik zorgen (bij de juiste bandenspanning).
 

jadatis

Nieuw lid
Waar je ook naar moet kijken, is het draagvermogen, en dat moet per 2 banden hoger of gelijk zijn aan de max toegelaten aslasten.
Dus zoek die MTA's ook even op.

De 215/45R16 heeft in standaard load loadindex 86 en in XL LI 90.

De 205/45 R 16 , SL 91, XL 94.
Dus dat zit wel goed.
Zelfs als 215 XL is, dan kan 205 in standaard load , die mogelijk nog voordeliger is.

De hogere snelheid aangegeven dan werkelijk, kan ook zijn omdat de 215/45 op vrij hoge druk staat.
Edit: ik bedoelde " kan ook in combinatie zijn met dat de 215/45 op hogere druk staat dan volgens berekeningen nodig zou zijn".
Aanbevolen drukken zijn tegenwoordig voor MTA en max technische wagensnelheid, of niet meer uitgerekend, maar vrij hoog voor energiebesparing en verantwoording af te schuiven.
En in gemiddeld gebruik, zijn de aslasten lager en max gebruikte snelheid ook.

Met door mij gemaakte afrol-omtrek calculator, kom ik op als 215/45, 103 km/u aangeeft, dus 3% hoger bij werkelijk 100 kmpu, 98 kmpu bij de 205/55.
Ik dacht dat lager aangeven ook mocht, dacht 1,5 %.

Als nu de 215/45 met de gevoerde relatief hogere druk niet 10,8 mm invering geeft, maar 8 mm, en dan 3% te hoog aangeeft. Dan zou de 205/55 met 13.2 mm invering ( 15% van vrij flexibel deel sectiehoogte, zoals ik stel bij voldoende reserve voor druk ) 98,5 kmpu aangeven. Dus als - 1.5% juist is als toegestane afwijking, dan zou de 205/55 nog net toegestaan zijn, en meer comfort en toch nog veilig, door voldoende reserve ingebouwd.
Wel iets meer energie-verbruik.

Maar dat zou de 205/55 ook al geven , als bij beiden de invering 15% is van vrij flexibel deel bandwang ( heb ik ingeschat op sectiehoogte min 25mm voor deel in de velgrand en loopvlakdikte)
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Tire Size Comparison
Maat...... Bandhoogte ...Straal... Diameter...Omtrek Revs/Mile Difference
215/45-16 .........3.8in .....11.8in......23.6in ......74.2in ..... 854 .........0.0%
205/50-16 ..........4.0in .....12.0in......24.1in ......75.6in ..... 838......... 1.9%
205/55-16 ..........4.4in.....12.4in .......24.9in...... 78.2in .....811.......... 5.3%
De 215/45 band is lager dan de 205/55 band (dus @jadatis heeft vermoedelijk de uitkomsten verwisseld).
de 205/50 band zit Qua tellerafwijking tussen de 215/45 en de 205/55, de kolom 'Difference' geeft de procentuele tellerafwijking aan ten opzichte van die met de andere banden, dat heeft niet direct een relatie met de werkelijke (met GPS te controleren) snelheid.
 
Laatst bewerkt:

jadatis

Nieuw lid
Dacht ik na het schrijven zelf ook , dat ik de boel omgedraaid had, maar nog eens opnieuw beredeneerd.
Bij de zelfde werkelijke snelheid gesteld 100 kmpu ( vrijwel gps aangifte) zal bij 103 km aangifte van de 215/45, , die 3% hogere gestelde snelheid aangeven.
Iemand noemde hier die 3% te snel aangeven als voorbeeld
.
De 205/55 heeft grotere afrol-omtrek, dus maakt bij zelfde werkelijke snelheid ( hier 100 kmpu) minder toeren , wat de snelheidsmeter uitlegt als lagere snelheid Van 98.1 kmpu en gesteld 8mm invering van de 215/45, de 205/55 98,5 kmpu.
 

jadatis

Nieuw lid
Toch eens nagezocht, kom ik volgende tegen.
Teller mag 10% te veel aangeven plus 4 km.
En mag niet minder aangeven
Betekent bij werkelijke snelheid 100 kmpu, dan mag de teller 100 kmpu + 10%= 110 kmpu plus 4 kmpu= 114 kmpu.
Dus mijn vlieger van 1,5% minder mogen , gaat niet op.
 

kevinbel

Actief lid
@jadatis dat het mag is het niet aan te raden in dit geval. Je moet niet specifiek naar teller afwijkingen kijken maar meer of het fatsoenlijk gaat passen. Die maximale bandenmaten kiezen ze niks voor niks.

Wielomtrek kom ik tegen dat dit gangbaar is tussen de +1,5% en -2% afwijkend.

Maar goed mijn Rapid heb ik als zomerbanden 185/60/15 en als winterbanden 185/65/15.
Dat is +2,98% en er loopt niks aan of dergelijke.

Als je die 10% van de teller afwijking hetzelfde zou interpreteren op de Wielomtrek dan gaaat het geheid aanlopen denk ik.

@Derk GTT ik zou geen 205/55/16 pakken want dat is +5,06% tov 215/45/16.
Pak dan idd 205/50/16 aangezien dat +1,88% is. Dat kan infeite wel gewoon.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan