Waar je ook naar moet kijken, is het draagvermogen, en dat moet per 2 banden hoger of gelijk zijn aan de max toegelaten aslasten.
Dus zoek die MTA's ook even op.
De 215/45R16 heeft in standaard load loadindex 86 en in XL LI 90.
De 205/45 R 16 , SL 91, XL 94.
Dus dat zit wel goed.
Zelfs als 215 XL is, dan kan 205 in standaard load , die mogelijk nog voordeliger is.
De hogere snelheid aangegeven dan werkelijk, kan ook zijn omdat de 215/45 op vrij hoge druk staat.
Edit: ik bedoelde " kan ook in combinatie zijn met dat de 215/45 op hogere druk staat dan volgens berekeningen nodig zou zijn".
Aanbevolen drukken zijn tegenwoordig voor MTA en max technische wagensnelheid, of niet meer uitgerekend, maar vrij hoog voor energiebesparing en verantwoording af te schuiven.
En in gemiddeld gebruik, zijn de aslasten lager en max gebruikte snelheid ook.
Met door mij gemaakte afrol-omtrek calculator, kom ik op als 215/45, 103 km/u aangeeft, dus 3% hoger bij werkelijk 100 kmpu, 98 kmpu bij de 205/55.
Ik dacht dat lager aangeven ook mocht, dacht 1,5 %.
Als nu de 215/45 met de gevoerde relatief hogere druk niet 10,8 mm invering geeft, maar 8 mm, en dan 3% te hoog aangeeft. Dan zou de 205/55 met 13.2 mm invering ( 15% van vrij flexibel deel sectiehoogte, zoals ik stel bij voldoende reserve voor druk ) 98,5 kmpu aangeven. Dus als - 1.5% juist is als toegestane afwijking, dan zou de 205/55 nog net toegestaan zijn, en meer comfort en toch nog veilig, door voldoende reserve ingebouwd.
Wel iets meer energie-verbruik.
Maar dat zou de 205/55 ook al geven , als bij beiden de invering 15% is van vrij flexibel deel bandwang ( heb ik ingeschat op sectiehoogte min 25mm voor deel in de velgrand en loopvlakdikte)