Moment van inhouden/slippen in aandrijflijn Scout 2.0 TDI 2009

Luuk

Nieuw lid
Sinds nov 2009 rij ik met veel genoegen een Scout 2.0 TDI die inmiddels alweer 67000 km achter de wielen heeft.
Mijn auto heeft vanaf nieuw 2 kleine problemen.
Het eerste probleem was een hinderlijke resonantie bij het optrekken vanaf lage toeren. Deze resonantie is in de twee afgelopen service beurten tot acceptable niveaus teruggebracht.
Een tweede probleem is nog niet opgelost hetgeen reden is voor een nieuw bezoek aan de dealer voordat de auto de garantie uitloopt. Dit probleem doet zich incidenteel voor bij het geleidelijk optrekken tussen de 1600 en 1900 rpm. (vaak na het terugschakelen). Met name in de tweede versnelling is dit het best voelbaar. Wanneer dit fenomeen zich voordoet voel je meestal dat de auto 2 maal inhoud/slipt. Aangezien de motor op zich gewoon draait lijkt mij dit inhouden/slippen te komen uit een element in de aandrijflijn (ESP? - Haldex koppeling?). De koppeling op zich lijkt mij niet het probleem omdat die op het moment van voordoen is aangegrepen en niet slipt. Het aangegeven toerental komt exact overeen met het toerental waarop de resonantie zich voordoet/voordeed.
Wie herkent dit probleem en wie weet waar het probleem vandaan komt?????
 

hemi24

Forumguru
ook last van een "bonkende" auto bij bijvoorbeeld rijden met lage toerentallen in 2e versnelling?
Het zou zomaar je 2-massa-vliegwiel kunnen zijn.
 

Constant

Erelid
Ik rijd sinds 1999 met TDi's (eerst 1.9 TDi Golf, nu drie jaar met de Scout) en tweede versnelling met lage toeren is eigenlijk het enige kritiekpunt wat ik heb. Ik ben bang dat het bij de TDi hoort. Ik schakel daarom eerder terug naar de eerste versnelling, maar dan kom je met een schok in behoorlijk hoge toeren terecht. Er zit een soort gat, met name bij filerijden, dat het niet comfortabel is om in de eerste versnelling met hoge toeren te rijden en (bij dezelfde snelheid) ook niet in lage toeren in de tweede versnelling. Zelfs na 12 jaar TDi vind ik het soms nog moeilijk kiezen bij terugschakelen :confused:

En ik probeer bij schakelen (bij alle opvolgende versnellingen) boven de 1800 toeren uit te komen.

Verder denk ik dat een deel van de beschreven klachten voorkomt uit ingrijpen van de ESP op één van de wielen of inschakeling van alle vier de wielen dmv de Haldex. Maar ik ben er niet bij geweest en in mijn eigen Scout vind ik het al moeilijk genoeg om te herkennen.
 

Constant

Erelid
Argh, nu heb ik ook verschijnselen van een slippende koppeling! Of toch een ESP/ASR kwestie (koud,nat en glad asfalt?)? En inderdaad (voor zover het voorkomt) in de tweede versnelling bij optrekken.

Ik gok op de Haldex, maar dat is zomaar een gok! Ik vraag het na bij de dealer!
 
Bovenaan Onderaan