Montage sierlijst gril Superb II Facelift

Andresk

Nieuw lid
Ik heb op www.superskoda.com een originele chromen sierlijst (3T0071004) aangeschaft voor in de gril (onder de bumper) van mijn Skoda Superb II Facelift van 2015. Deze komt in de plaats van de zwarte strip welke nu in de gril zit.

Wie kan mij vertellen hoe ik de zwarte strip (zonder beschadigingen) kan verwijderen en vervangen door de chroom strip? De gril is nergens toegankelijk (niet van boven, niet van onder): zie foto hieronder. Wellicht is het een klik-systeem, maar zeker weten doe ik dat niet. Zo ja, hoe te beginnen met demontage?

Foto van de nieuwe strip (tussen de mistlampen):
3T0071004.jpg

Andresk

Nieuw lid
Helaas, de chroomstrip komt in de plaats van de huidige zwarte. Heeft exact dezelfde afmeting en bestaat uit drie delen. Een breed middenstuk en twee korte eindstukken. Wie weet raad? :sterretjes:

fireben

Forumguru
ja heb ik ook maar dan in het rood ook 3 delen maar ik kan hem er zo overheen plakken vandaar:thumbsup::D bij de SB dan he

• Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Kun je aan de hand van de chromen niet bepalen hoe die dingen vastzitten ?
Zitten ze geklemd met kleine weerhaakjes ? Dan lijkt me om voorzichtig met schroevendraaier deze los te wrikken.
Zitten ze gekit ?

Zou het alleen wel doen als het wat warmer word, want met de huidige temperaturen breekt kunststof 10 keer makelijker dan dat de temperatuur rond kamertemps is....

Andresk

Nieuw lid
Zie hier. Ze klikken ergens om heen (waarschijnlijk een weerhaakje). De zwarte zit echter muurvast en lijkt de ondergrille, welke uit 2 stukken lijkt te bestaan, samen te houden. Een schroevendraaier ertussen kan niet ongestraft. Wie heeft het ei van columbus?
3T0071004-3.jpg

EdK

Forumguru
Als ik op je foto kijk dan zou je zeggen dat daar palletjes invallen of klikken.
Dus ff met nieuwe strip voor je gril gaan zitten en door de gaatjes in gril met je vinger voelen op plek van lip of je daar iets voelt ( ziet ) van een palletje wat je moet indrukken of moet verwijderen ( keg ).
Of er moet hier iemand zijn die op ETKA kan kijken hoe het zit en los is te krijgen...
Zat er geen papiertje ( manual ) in hoe te demonteren / monteren ??

Andresk

Nieuw lid
Gril is bijna helemaal dicht, dichter als op eerste foto. Met vingers zijn geen palletjes o.i.d. te voelen. De achterkant van de gril is niet te bereiken, volledig dichtgebouwd.

CDK

Forumguru
Nu ik de foto zie is het inderdaad duidelijk dat het geen overzet strip is. De bevestiging is identiek aan de grilleomlijsting die onder andere op de Fabia 3 zit. Er zal vast een truckje voor zijn om de bestaande strip heel te laten bij het verwijderen, maar hoogst waarschijnlijk gaat je dat niet lukken ;) Bij het los trekken is de kans groot dat de lipjes afbreken. Als de oude er af is dan klik je de nieuwe strip er zo weer op.

EdK

Forumguru
Ik denk dat als je met je vingers er niet tussen kunt komen dat je dan met zaklamp moet kijken of je een haakje omhoog of omlaag moet duwen.
Als je dit hebt kunnen zien dan met lange platte schroevendraaier lipje (haakje) opdrukken en dan strip lostrekken, en dit van links naar rechts of van rechts naar links doen .....
Maar aan hand van je foto moet het een kliksysteem zijn.

Tsja en uiterste is het laten doen bij de dealer.....

Andresk

Nieuw lid
Als het goed is komen mijn uitlaatsierstukken deze week ook binnen bij de dealer. Ik ga vragen hoe te handelen. Bedankt voor jullie tips en meedenken. Ik laat weten hoe het afloopt...:dankje:

Andresk

Nieuw lid
Zoals beloofd even een terugkoppeling. Ben bij de Skoda-dealer geweest voor het afhalen van de uitlaat sierstukken (aanrader !!) voor onze Superb II Facelift. Meteen gevraagd hoe de bestaande zwarte strip in de gril te demonteren. Dealer wist te vertellen dat deze vastgeklikt zat in plastic clipjes. Gaf advies om even langs het nabijgelegen CARE (schadehersteller) te rijden.

Aldaar zeer vriendelijk geholpen door een kundig medewerker. Met behulp van een speciaal stukje gereedschap (een soort haaknaald met handvat) de bestaande zwarte plastic strip voorzichtig verwijderd (koste wel wat kracht). Bij het verwijderen is één klipje geknapt, de rest is nog intact. Daarna de nieuwe chroom strip gemonteerd (is kwestie van er op drukken). In 10 minuten klaar.

Hulde voor de deskundige en belangeloze hulp van CARE!

CDK

Forumguru
Wat ik al aangaf dus..., bijna niet te doen om de boel heel te laten met demonteren ;)
Fijn dat het geregeld is voor je :thumbsup:

Bovenaan Onderaan