Motor 02 RS TDI gloeiend heet!

O2RS

Nieuw lid
Hallo,

heb volgende probleem:
tijdens woon-werk verkeer(ca. 25 min, op cruise-control netjes 120) hoor ik (niet altijd!) halverwege een brommend bijgeleuid, waarvan ik eerst dacht dat de uitlaat binnenkort aan vervanging toe was. Voel ook een "extra" trilling als ik de pook vast heb.
De eerste keer dat het me opviel, heb ik op de snel weg koppeling ingetrapt en contact uitgedraaid. Vervolgens meteen weer aangezet (voor laten gloeien) en weer geprobeerd te starten. Niets! Als of er geen startmotor/ accu in zat. Meerdere keren geprobeerd en uiteindelijk koppeling op laten komen en toen verder gereden. Toen ik thuis kwam motorkap opengemaakt: echt een verzengende hitte kwam er vanaf. Terwijl de thermometer de standaard 90 C aangaf... Het was toen ca. 22-24 C, dus geen tropische temperaturen. Heb de auto toen ruim 2.5 uur later weer gestart en de motor was nog steeds warm! Zo heet is de motor daarna niet meer geworden, wel regelmatig die "lichte brom" gehoord en gevoeld. Soms was het weg na opnieuw starten, maar soms kon ik ook alleen maar met opkomende koppeling weer starten. Afgelopen week was het echter weer een keer raak: toen ik thuis gekomen de kap motorkap opendeed, kon ik de stang, om de motorkap omhoog te zetten, maar net vastpakken, zo heet! En weer gaf de thermometer 90 C aan. Wat me nu is opgevalle,n is dat de koelventilatoren het niet doen, wat ik toch zou verwachten bij zo'n hitte.

Heb zo'n OBD-geval van een collega gekregen: er waren geen foutcodes.

Heb al bijv. zekeringen nagekeken, dat daarom die ventilatoren het niet doen. Maar in het schema geen speciale zekering kunnen vinden voor koelventilator.

Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Heb niet zo'n vertrouwen in de dealer hier: als ik daar de drempel over ben, ben ik al 50 euro lichter ... Mogelijk dat ik ze uiteindelijk toch nodig heb, maar dan geef ik graag voor af al aan waar het aan zou (kunnen) liggen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

Race Eend

Forumguru
Denk dat je motor het roetfilter aan het regenereren is geweest. Heel normaal voor deze modellen dat dit 1 maal in de zoveel km-ers gebeurd. Eigenlijk had je dit proces het beste even kunnen afronden, door met de auto door te rijden tot het klaar is (het is een soort na-verbranding die de roetdeeltjes in het filter weer verbrand, hiervoor is een hele hoge uitlaatgastemperatuur nodig, vandaar dat het zo heet wordt onder de kap. Koelwater en motorolie worden er eigenlijk niet (veel) warmer van. Tijdens dit proces draait de motor wat ruwer stationair, en bromt hij wat meer.

AMT.nl - Regenereren van het roetfilter
 

Rolle

Senior Member
Filterlampje gaat inderdaad enkel aan indien de regeneratie niet geslaagd is om aan te geven dat er een probleem is. De mijne heeft ondertussen 122K en heb het lampje nog nooit zien oplichten (en kom niet af met "ja maar dan is dat lampje stuk" want bij het starten van de wagen licht het wel op ;))
 

Cuprani

Actief lid
Tijdens het regenereren loopt je motor op een aangepast programma om te zorgen dat de verbranding heter is.
Die hogere temperatuur is nodig voor het regenereren. Als je tijdens het regenereren je contact uit zet, zal het lamje idd misschien niet gaan branden.

Alleen om tijdens het rijden (op de snelweg) je contact uit zetten is sowieso iets wat je volgens mij niet doet. Als je vaker het regeneratie proces af breekt weet je ook zeker dat je roetfilter bij 120.000 km al kan laten vervangen.
Deze is dan compleet verzadigd.

Jou temperatuurmeter zal btw bijna altijd 90grdn aangeven zodra de motor is opgewarmd. In werkelijkheid gefluctueerd de temperatuur continue, denk bijv aan stil staan voor een stoplicht, of file rijden.
Om paniek te voorkomen geeft hij altijd 90 aan, behalve als hij bijvoorbeeld geringe tijd op de 120 grdn staan. Dan zal hij bij wijze van een waarschuwing ook even naar de 120 grdn gaan.

Maar kijk maar eens via OBD naar de watertemperatuur. Je zal zijn dat deze bij file rijden rustig 110grdn kan worden en op de snelweg de temp 80 grdn is, en er op je dashboard dan nog steeds de hele tijd op 90 grdn staat.
 

floyd2

Forumguru
En als ie aan het regenereren is dan is het neveneffect dat je turbo ook extra opgegloeid wordt dus dat uitzetten tijdens het rijden zou ik ook daarvoor al laten.(afgezien van de gevaarzetting)
 

Mistraller

Senior Member
De eerste keer schrok ik ook van de temperaturen, er kwam zelfs rook onder de kap vandaan. Gebeld, maar was omdat de wagen nieuw was. Later heb ik die rook niet meer gezien. Wat ik wel apart vind, is dat de steun voor de kap dan ook zo heet is geworden, bij mijn weten zit het roetfilter en die stang toch een redelijk eindje uit elkaar. Zo heet was ie bij mij in elk geval zeker niet.
 

Cuprani

Actief lid
Die wordt bij de meeste auto's wel heel heet, gewoon door stralingswarmte.
Ik zou me er geen zorgen om maken, en ik zou in ieder geval niet meet het regenereren onderbreken.
 
Bovenaan Onderaan