Hallo,
heb volgende probleem:
tijdens woon-werk verkeer(ca. 25 min, op cruise-control netjes 120) hoor ik (niet altijd!) halverwege een brommend bijgeleuid, waarvan ik eerst dacht dat de uitlaat binnenkort aan vervanging toe was. Voel ook een "extra" trilling als ik de pook vast heb.
De eerste keer dat het me opviel, heb ik op de snel weg koppeling ingetrapt en contact uitgedraaid. Vervolgens meteen weer aangezet (voor laten gloeien) en weer geprobeerd te starten. Niets! Als of er geen startmotor/ accu in zat. Meerdere keren geprobeerd en uiteindelijk koppeling op laten komen en toen verder gereden. Toen ik thuis kwam motorkap opengemaakt: echt een verzengende hitte kwam er vanaf. Terwijl de thermometer de standaard 90 C aangaf... Het was toen ca. 22-24 C, dus geen tropische temperaturen. Heb de auto toen ruim 2.5 uur later weer gestart en de motor was nog steeds warm! Zo heet is de motor daarna niet meer geworden, wel regelmatig die "lichte brom" gehoord en gevoeld. Soms was het weg na opnieuw starten, maar soms kon ik ook alleen maar met opkomende koppeling weer starten. Afgelopen week was het echter weer een keer raak: toen ik thuis gekomen de kap motorkap opendeed, kon ik de stang, om de motorkap omhoog te zetten, maar net vastpakken, zo heet! En weer gaf de thermometer 90 C aan. Wat me nu is opgevalle,n is dat de koelventilatoren het niet doen, wat ik toch zou verwachten bij zo'n hitte.
Heb zo'n OBD-geval van een collega gekregen: er waren geen foutcodes.
Heb al bijv. zekeringen nagekeken, dat daarom die ventilatoren het niet doen. Maar in het schema geen speciale zekering kunnen vinden voor koelventilator.
Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Heb niet zo'n vertrouwen in de dealer hier: als ik daar de drempel over ben, ben ik al 50 euro lichter ... Mogelijk dat ik ze uiteindelijk toch nodig heb, maar dan geef ik graag voor af al aan waar het aan zou (kunnen) liggen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
heb volgende probleem:
tijdens woon-werk verkeer(ca. 25 min, op cruise-control netjes 120) hoor ik (niet altijd!) halverwege een brommend bijgeleuid, waarvan ik eerst dacht dat de uitlaat binnenkort aan vervanging toe was. Voel ook een "extra" trilling als ik de pook vast heb.
De eerste keer dat het me opviel, heb ik op de snel weg koppeling ingetrapt en contact uitgedraaid. Vervolgens meteen weer aangezet (voor laten gloeien) en weer geprobeerd te starten. Niets! Als of er geen startmotor/ accu in zat. Meerdere keren geprobeerd en uiteindelijk koppeling op laten komen en toen verder gereden. Toen ik thuis kwam motorkap opengemaakt: echt een verzengende hitte kwam er vanaf. Terwijl de thermometer de standaard 90 C aangaf... Het was toen ca. 22-24 C, dus geen tropische temperaturen. Heb de auto toen ruim 2.5 uur later weer gestart en de motor was nog steeds warm! Zo heet is de motor daarna niet meer geworden, wel regelmatig die "lichte brom" gehoord en gevoeld. Soms was het weg na opnieuw starten, maar soms kon ik ook alleen maar met opkomende koppeling weer starten. Afgelopen week was het echter weer een keer raak: toen ik thuis gekomen de kap motorkap opendeed, kon ik de stang, om de motorkap omhoog te zetten, maar net vastpakken, zo heet! En weer gaf de thermometer 90 C aan. Wat me nu is opgevalle,n is dat de koelventilatoren het niet doen, wat ik toch zou verwachten bij zo'n hitte.
Heb zo'n OBD-geval van een collega gekregen: er waren geen foutcodes.
Heb al bijv. zekeringen nagekeken, dat daarom die ventilatoren het niet doen. Maar in het schema geen speciale zekering kunnen vinden voor koelventilator.
Heeft iemand een idee wat er mis zou kunnen zijn? Heb niet zo'n vertrouwen in de dealer hier: als ik daar de drempel over ben, ben ik al 50 euro lichter ... Mogelijk dat ik ze uiteindelijk toch nodig heb, maar dan geef ik graag voor af al aan waar het aan zou (kunnen) liggen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.