Mooi gesproken Purk!MPI, betekend dat hij voor elke cilinder een apparte verstuiver heeft.
FSI, heeft ook voor elke cilinder een apparte verstuiver maar spuit direkt in de verbrandingsruimte en heeft ook een speciaal gevormde zuiger om het benzine/lucht goed te vermengen. en moet zuinoger zijn dan een MPI door een armer mengsel.
GDI is inprincipe het zelfde als FSI
Mooi gesproken Purk!
MPI = Multi Point Injectie, de naam zegt het al.
FSI = eeuh... directe inspuiting
GDI = Mitsubishi versie van direct inspuiting (is een van de eerste die dat deed voor zover ik weet)
TDI = o, dat is wat anders
Even goochelen en je weet wat alles betekent. Of het praktisch is? Tja, is marketing altijd praktisch?
Kijk maar naar de wekelijkse rubriek in een bekend autoblad, afkortingen.
ABS, EBD, ESP, ASR, CC, APK... :xyxthumbs:
Ik denk niet dat dat echt te maken heeft met de techniek die erachter zit hoor.
Een carburateurmotor met 200 PK hoeft minder te werken met 100 km/h dan een FSI motor met 100 PK. En dat terwijl de technieken helemaal verschillend zijn.
Een 1.4 MPI zou bijvoorbeeld 86 PK en 110 Nm koppel kunnen hebben terwijl een 1.4 FSI misschien 100 PK en 135 Nm heeft. Nou, dan zou die FSI dus minder hard hoeven werken met 100 km/h.
Met andere woorden ik denk dat een MPI en FSI met 80 PK en 110 Nm koppel even hard moeten werken met 100 km/h!
FSI heeft weer een andere koppelkromme wellicht, lager brandstofverbruik is het idee..
Kun je niet echt wat over zeggen denk ik hoor.
MPI = Multi Point Injectie, de naam zegt het al.
FSI = eeuh... directe inspuiting
GDI = Mitsubishi versie van direct inspuiting (is een van de eerste die dat deed voor zover ik weet)
TDI = o, dat is wat anders![]()
Amazing... leuk om te weten!en niet te vergeten de,
HTP = High Torque Performance, the 1.2 (6V, 12V) HTP Engine was developed specifically for the Fabia and offers better performance and fuel economy, but later used in Volkswagens own Polo en the Seat ibiza due to its high acclaim. HTP Stands for High Torque Performance.