Motor F2

wat ik mij afvroeg is: wat voor motor zit er nu in de F2 benzine?
deze vraag komt bij mij boven ivm dat ik lees en hoor dat er nogal wat verschillende motoren bestaan.Maar wat zijn de verschillen?
MPI,FSI, GDI het zijn spannende afkortingen maar praktisch?

purk

Senior Member
MPI, betekend dat hij voor elke cilinder een apparte verstuiver heeft.

FSI, heeft ook voor elke cilinder een apparte verstuiver maar spuit direkt in de verbrandingsruimte en heeft ook een speciaal gevormde zuiger om het benzine/lucht goed te vermengen. en moet zuinoger zijn dan een MPI door een armer mengsel.

GDI is inprincipe het zelfde als FSI

Gieliovd

Forumguru
MPI, betekend dat hij voor elke cilinder een apparte verstuiver heeft.

FSI, heeft ook voor elke cilinder een apparte verstuiver maar spuit direkt in de verbrandingsruimte en heeft ook een speciaal gevormde zuiger om het benzine/lucht goed te vermengen. en moet zuinoger zijn dan een MPI door een armer mengsel.

GDI is inprincipe het zelfde als FSI
Mooi gesproken Purk!

MPI = Multi Point Injectie, de naam zegt het al.
FSI = eeuh... directe inspuiting
GDI = Mitsubishi versie van direct inspuiting (is een van de eerste die dat deed voor zover ik weet)
TDI = o, dat is wat anders :D

Even goochelen en je weet wat alles betekent. Of het praktisch is? Tja, is marketing altijd praktisch?

Kijk maar naar de wekelijkse rubriek in een bekend autoblad, afkortingen.

ABS, EBD, ESP, ASR, CC, APK... :xyxthumbs:

Mooi gesproken Purk!

GDI = Mitsubishi versie van direct inspuiting (is een van de eerste die dat deed voor zover ik weet)

Even goochelen en je weet wat alles betekent. Of het praktisch is? Tja, is marketing altijd praktisch?

Kijk maar naar de wekelijkse rubriek in een bekend autoblad, afkortingen.

ABS, EBD, ESP, ASR, CC, APK... :xyxthumbs:

Wat ik eigenlijk bedoel is Wat is het merkbare verschil,Het rij verschil.

Wat ik merkte bij de fabia HB 1.4 is dat hij lekker rijd tot ongeveer de 100km/per uur, harder dan moet de motor best werken.
Ik gaat er van uit dat dit een MPI motor is,ivm dat ik heb gelezen dat de fsi pittiger is.
klopt dit?

Gieliovd

Forumguru
Ik denk niet dat dat echt te maken heeft met de techniek die erachter zit hoor.

Een carburateurmotor met 200 PK hoeft minder te werken met 100 km/h dan een FSI motor met 100 PK. En dat terwijl de technieken helemaal verschillend zijn.

Een 1.4 MPI zou bijvoorbeeld 86 PK en 110 Nm koppel kunnen hebben terwijl een 1.4 FSI misschien 100 PK en 135 Nm heeft. Nou, dan zou die FSI dus minder hard hoeven werken met 100 km/h.

Met andere woorden ik denk dat een MPI en FSI met 80 PK en 110 Nm koppel even hard moeten werken met 100 km/h!

FSI heeft weer een andere koppelkromme wellicht, lager brandstofverbruik is het idee..

Kun je niet echt wat over zeggen denk ik hoor.

Ik denk niet dat dat echt te maken heeft met de techniek die erachter zit hoor.

Een carburateurmotor met 200 PK hoeft minder te werken met 100 km/h dan een FSI motor met 100 PK. En dat terwijl de technieken helemaal verschillend zijn.

Een 1.4 MPI zou bijvoorbeeld 86 PK en 110 Nm koppel kunnen hebben terwijl een 1.4 FSI misschien 100 PK en 135 Nm heeft. Nou, dan zou die FSI dus minder hard hoeven werken met 100 km/h.

Met andere woorden ik denk dat een MPI en FSI met 80 PK en 110 Nm koppel even hard moeten werken met 100 km/h!

FSI heeft weer een andere koppelkromme wellicht, lager brandstofverbruik is het idee..

Kun je niet echt wat over zeggen denk ik hoor.

Oke ik dacht dat er een wereld van verschil tussen zat.Dan wel uiteraard tussen de mpi en de fsi elk met het zelfde vermogen.
het is meer het verbruik dus.

Gieliovd

Forumguru
Ik schets even een situatie. Voor zover ik weet is een FSI motor efficiënter en kun je dus met een lager brandstofverbruik (efficiëntere inspuiting) een hoger vermogen eruit halen.

Waar een 1.4 MPI 16v dus 101 PK eruit weet te persen haalt een 1.4 FSI 16v wellicht meer.

GDI wat vroeger voor zover ik heb gelezen echt revolutionair in de Mitsubishi Galant enzo.

Hetzer

Forumguru

en niet te vergeten de,

HTP = High Torque Performance, the 1.2 (6V, 12V) HTP Engine was developed specifically for the Fabia and offers better performance and fuel economy, but later used in Volkswagens own Polo en the Seat ibiza due to its high acclaim. HTP Stands for High Torque Performance.

Gieliovd

Forumguru
en niet te vergeten de,

HTP = High Torque Performance, the 1.2 (6V, 12V) HTP Engine was developed specifically for the Fabia and offers better performance and fuel economy, but later used in Volkswagens own Polo en the Seat ibiza due to its high acclaim. HTP Stands for High Torque Performance.
Amazing... leuk om te weten!

Motortje met veel koppel en toch goede economy.

Bovenaan Onderaan