Motor heeft geen vermogen op gas

Winger

Lid
Mijn Octavia 1.6 bwj. 2001 Km. stand 278000 heeft het volgende probleem.
Op gas heb ik zeer regelmatig weinig vermogen. als ik het gaspedaal intrap ( in elke versnelling ) komt de auto traag op gang.
Je hoort de motor ook ruw lopen ( ook bij stationair lopen )
Wanneer ik tijdens het rijden overschakel op benzine, is het probleem over, en loopt de motor als een zonnetje en heb ik voldoende vermogen.
Vanmiddag reed ik op de snelweg en had ik dezelfde problemen, je kunt dan op de boordcomputer zien dat bij het volledig intrappen van het gaspedaal het verbruik weinig oploopt, bij het normaal lopen van de motor loopt dit verbruik natuurlijk op.
Toen ik vanmiddag een tijdje het pedaal volledig intrapte "pakte" de motor plotseling op en had ik op gas ook weer het volle vermogen. Dit was helaas maar van korte duur... Help:confused:

Ronnie

Forumguru
Aha, dezelfde als ik dus..... In de slang tussen de verdamper en de injectoren zit een filter, dit kan in de loop der jaren verstopt raken door residuen uit de verdamper enz., dus eerst deze vervangen (plm. € 25,-) Is dit de oorzaak niet, dan vrees ik dat je aan een andere verdamper toe bent. Je kunt de oude ook (laten) reviseren, setje kost zo'n € 85,-.
De AG gascomputer kun je trouwens ook op storingen laten uitlezen.

Winger

Lid
Ik vroeg mij al af, of dit systeem enig onderhoud nodig had.
Ik ga morgen avond direct kijken of ik dit filter zie zitten.
Hoe heet dit filter, dat kan ik op de site van Winparts kijken of ze deze op voorraad hebben.

Ronnie

Forumguru
Ik denk niet dat Win-parts dit filter heeft, waarschijnlijk moet je ervoor naar de gasboer.
Het is een slang-filter, ongeveer 4 cm in diameter en een cm. of 5 lang.

Winger

Lid
Jammer, er zit bij mij geen filter gemonteerd.
Als de injectoren nu maar niet de geest gegeven hebben..
Wat vanmiddag wel opviel, is dat het verbruik op gas bij 120 km/uur, 14,7/100 is terwijl dit op benzine 7,2/100 is.
Dit gemeten bij constante snelheid ( op cruise control )

Winger

Lid
Oke, dat betekent dan toch een revisie set voor de verdamper en een nieuwe slang en filter tussen de verdamper en injectoren monteren?!

Ronnie

Forumguru
Zou je zo kunnen stellen...... Als je zelf een beetje handig bent ben je met een €150,- klaar.
Bovenop de verdamper zit een gasdruksensor, als deze problemen geeft gaat het rode ledje op het diplay knipperen. Dit is niet het geval neem ik aan?

Winger

Lid
Bedoel je de schakelaar om van gas naar benzine te schakelen. op gas brand er eerst een rood lampje en na enige tijd ( 40 graden motorwarmte ) gaat het 2e rode ledje branden waarna de motor overschakeld op gas ( 4 groene ledjes )

Ronnie

Forumguru
Bedoel je de schakelaar om van gas naar benzine te schakelen. op gas brand er eerst een rood lampje en na enige tijd ( 40 graden motorwarmte ) gaat het 2e rode ledje branden waarna de motor overschakeld op gas ( 4 groene ledjes )
Dus onder het rijden blijft de rechter rode led aan?

Ronnie

Forumguru
Dan doe de verdamperrevisie maar......1 op 7 op gas is een beetje boel.....
Nieuwe injectoren zijn vrij prijzig, dat zou ik in eerste instantie nog maar even zo laten. Je ruikt geen gas onder de motorkap tijdens het lopen ?

Winger

Lid
Oke bedankt Ronnie,
Ik weet nu waar ik aan toe ben.
Dat betekent de Octavia op de brug, want ze hebben de verdamper erg ver weggebouwd.
Ik neem aan, dat er nog revisie setjes te krijgen zijn.
Bedankt, ik kom hier t.z.t. op terug.

Groet, trouwens ik heb in het verre verleden een Zundapp KS100 gehad...

Bovenaan Onderaan