Motor houd in boven de 80km/u

Mark Hofman

Nieuw lid
Hallo, heb een octavia uit 2006. Sinds enige tijd brand het motor lampje. En als die brand houd hij behoorlijk. Vooral boven de 80km. Naar de garage geweest en die hebben de EGR klep schoongemaakt. Het was de eerste 200km goed maar nu begint het ineens weer. Als het lampje uit gaat heb ik ook weer m'n volle vermogen terug en rijd hij zonder problemen 160..... (om te testen hoor) Iemand enig idee?

Vriendelijke groet Mark

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 

Mark Hofman

Nieuw lid
De turbo klep of vacuumklep. Maar toen te alles aan het losschroeven waren kwamen ze als eerste de vuile EGR klep tegen. Dus dat schoongemaakt en verder niet gekeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 

ertromp

Forumguru
Wat meer gegevens omtrent foutcode zou mooi zijn want kan aan inspuiting liggen of turbo problemen of ...........
 

Mark Hofman

Nieuw lid
Ik ga eerst een weekend weg. Zal hem volgende week nog een keer aan de computer hangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 

Joske

Forumguru
mogelijk toch de EGR klep die de geest gegeven heeft, behalve het schoonmaken, is de klep ook getest op gangbaarheid en werking door de garage?

Bij een slechte EGR is schoonmaken vaak gewoon uitstel van executie en komt het toch gewoon terug.
 

Joske

Forumguru
Maar kan een egr klep zulke klachten hebben?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
ja dat kan

een falende EGR klep doet het motormanagement ingrijpen waardoor de motor in noodloop gestuurd wordt. Hetgeen jij beschrijft, alle vermogen valt weg en je kan niet harder rijden dan 80km/u. Dit om de motor en omliggende componenten te beschermen tegen verdere schade. Beschouw het als een waarschuwing, iets waar je best dus iets mee doet.
 

Mark Hofman

Nieuw lid
Aha oke. Bedankt voor de info. Ik ga maandag langs de garage voor een check.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 

Mark Hofman

Nieuw lid
ja dat kan

een falende EGR klep doet het motormanagement ingrijpen waardoor de motor in noodloop gestuurd wordt. Hetgeen jij beschrijft, alle vermogen valt weg en je kan niet harder rijden dan 80km/u. Dit om de motor en omliggende componenten te beschermen tegen verdere schade. Beschouw het als een waarschuwing, iets waar je best dus iets mee doet.
Toch nog een vraagje. Soms brand het lampje niet en rijd hij alsof er niets aan de hand in..... maar als het lampje brand zit hij dus in de noodloop. Kan het dan ook zo zijn dat als je teveel gas geeft op 3 poten gaat lopen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 

Joske

Forumguru
Er van uitgaande dat het aan je EGR klep ligt, bij vollast (pedal to the metal) gaat je EGR klep dicht, bij nullast (stationair) ook. Enkel bij deellast gaat je klep open. Dus simpel gezegd zou het inderdaad kunnen dat wanneer je vollast vraagt de storing in komt. Vaak is zo een noodloop ook te "resetten" door contact af en contact terug op te zetten.
 

Mark Hofman

Nieuw lid
Oké. Top. Ik laat hem nog een x uitlezen en dan gaan we het zien. Heel erg bedankt voor de info

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 

ronald_j

Actief lid
Toen bij mij de egr klep niet meer goed was reed de auto structureel slecht. Met name in stadsverkeer, waar de motorlast telkens wisselt. Ik merkte dat ik minder vermogen had en dat ca 1 seconde na meer gas geven er een sprong in vermogen was. Dat blijkt achteraf de klep geweest te zijn, die nooit helemaal dicht ging (bleef hangen) en traag reageerde. Dat alles zonder noodloop. Voor mijn gevoel ligt het aan iets anders. Maar ik reed benzine. Misschien dat het daar anders werkt.
 
Bovenaan Onderaan