Motor houdt in

Winger

Lid
Goedeavond.
Ik heb een Octavia 1.6 bouwjaar 2001
Het volgende probleem doet zich voor.
Als ik op gas rij, houdt mijn motor regelmatig duidelijk in.
Dit gebeurd zowel koud als op bedrijfstemperatuur, en als je met het gaspedaal "speelt" wil dit probleem wel eens over gaan. Je voelt de motor ook schokken.
Het brandstof gebruik gaat omhoog, als de motor inhoudt.
Op benzine is er niets aan de hand.
Het MM lampje brandt al weer geruime tijd, maar daar ben ik aan gewend geraakt.
Als ik dit laat uitlezen, krijg ik in de meeste gevallen als foutmelding, Brandstof systeemmensel te arm.
Laats ging het MM lampje plots uit, en was er niets meer aan de hand, de motor accelereerde goed.Een dag later begon de motor weer in te houden en te stotteren, en 20km. later ging het lampje weer branden.
Het lijkt erop, dat wanneer ik overschakel op benzine, het proleem langer wegblijft zodra ik weer op gas overschakel.
Helaas is dit dan maar van korte duur.
 

Ronnie

Forumguru
Ik vermoed een probleem met de LPG verdamper, waarschijnlijk een lekke/poreuze vacuumslang van motor naar verdamper.
Wanneer je gas geeft dan wordt in het inlaatspruitstuk het vacuum verhoogd, hierop reageert de verdamper door middel van een membraam door meer LPG naar de motor te sturen. Kloppen deze waarden niet meer door een lekke vacuumslang of zo dan wordt het mengsel te arm/mager en hierop reageert de lambdasonde dan weer met een waarschuwing richting ECU.
Dit resulteerd vervolgens in een "noodloop" van de motor en het oplichten van het MM lampje.
Kortom: even de slangen van en naar de verdamper nalopen.
Kijk ook even of de verdamper wel warm wordt bij het opwarmen van het koelwater.
 

Winger

Lid
Dag Ronny de brandweerman, dat is weer een tijdje geleden.
Jij hebt al meer problemen voor mij opgelost, en ik ga dit zeker controleren.
Stel, dat de verdamper niet warm wordt, wat houdt dit dan in.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer de verdamper niet-of nauwelijks warm wordt (door een te laag koelwaterniveau of een defecte waterpomp)
zal het gas niet verdampen en in vloeibare toestand blijven, wat een exacte dosering onmogelijk maakt.
 

Winger

Lid
Ik heb vorig jaar problemen gehad, met de temperatuur van het koelwater.
Deze liep snel op, en liep ook weer even snel terug.
Op aanraden van jou heb ik de waterpomp vervangen, het bleek dat de vin los op het asje zat.
Ik zal kijken, of er bij een warme motor in het expansievat een circulatie van het koelwater is.
Ik denk overigens, dat hier niets mis mee is,omdat de temperatuur 90 graden blijft.
Wat ik ook ga controleren is, bij welke temperatuur de motor overschakeld van benzine naar gas.
Ik geloof, dat dit bij 60 graden moet gebeuren.
Ik zal dit in 1 van de komende dagen doen, omdat ik nu verhinderd ben.
 

Winger

Lid
Wanneer de verdamper niet-of nauwelijks warm wordt (door een te laag koelwaterniveau of een defecte waterpomp)
zal het gas niet verdampen en in vloeibare toestand blijven, wat een exacte dosering onmogelijk maakt.

Dag Ronny,
ik heb gekeken of er circulatie was in het koelvloiestof tankje, en dit was het geval, ook bij warme motor.
Aangezien mijn verdamper alleen maar te bereiken is, als mijn auto op de brug staat, moet ik eerst een afspraak maken bij mijn dealer,
Ik kon dus ook niet controleren, of mijn verdamper warm wordt.
Wat ik wel heb geconstateerd, is dat mijn auto van benzine naar gas overschakeld, op het moment dat de temperatuur net geen 50 graden aangeeft. Is dit niet te vroeg.
In de praktijk betekent dit, dat dit bij een buitentemperatuur van 5 graden na ongeveer 2 km gebeurd.
Ik heb een AG gas installatie.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb ook een AG/Teleflex SGI G3 installatie, en de mijne schakelt ook zo rond de 40/50 graden, niets mis mee.
Je kunt bij de LPG dealer/inbouwstation ook de gascomputer laten uitlezen, boven op de verdamper zit een druksensor welke ook regelmatig voor problemen zorgt. (ik heb 'm 60.000 km geleden vervangen, ook het slangfilter, daarna nooit geen problemen meer gehad)
Maar ik vermoed toch een probleempje met een vacuumleiding.
 

Winger

Lid
Ik heb deze druksensor ook vervangen, maar dit is al weer een enkele jaren geleden.
Het klinkt misschen erg dom Ronnie, maar aan wat voor onderhoud is een gasinstallatie onderheven
Ik heb hier nog nooit onderhoud aan gepleegd.......
En zoals zo vaak, heb je veelal gelijk, dus waarschijnlijk ook met de vacuum leiding.
Dus moet ik toch maar eens een afpraak maken.
 

Winger

Lid
Ik heb ook een AG/Teleflex SGI G3 installatie, en de mijne schakelt ook zo rond de 40/50 graden, niets mis mee.
Je kunt bij de LPG dealer/inbouwstation ook de gascomputer laten uitlezen, boven op de verdamper zit een druksensor welke ook regelmatig voor problemen zorgt. (ik heb 'm 60.000 km geleden vervangen, ook het slangfilter, daarna nooit geen problemen meer gehad)
Maar ik vermoed toch een probleempje met een vacuumleiding.

Ik reageer even op deze wijze.....
Ik heb deze druksensor ook vervangen, maar dit is al weer een enkele jaren geleden.
Het klinkt misschen erg dom Ronnie, maar aan wat voor onderhoud is een gasinstallatie onderheven
Ik heb hier nog nooit onderhoud aan gepleegd.......
En zoals zo vaak, heb je veelal gelijk, dus waarschijnlijk ook met de vacuum leiding.
Dus moet ik toch maar eens een afpraak maken.


Vanavond heeft een vriend mijn auto uitgelezen met VAC-COM.

De storing meldingen waren;

16555 ( P0171 ) Regeling brandstoftoevoer Bank 1 systeem te arm.
16554 ( P0170 ) Regeling brandstoftoevoer Bank 1 fout in circuit.
17831 ( P1423 ) Cilinderrij 1 secundaire luchtsysteem lek ontdekt.

De eerste 2 heb ik al regelmatig gezien, maar de laatste melding zegt mij niet zoveel.
 

Winger

Lid
Daar ben ik weer.
Ronnie, bedankt, je had weer gelijk..
Noodgedwongen moest ik vorige week naar de garage, omdat mijn octavia op 3 "poten" begon te lopen.
Eerst thuis gekeken, en hier en daar aan wat slangen zitten trekken, met als gevolg, dat ik de slang van de verdamper lostrok.
En daar kon ik dus niet bij, om deze weer te demonteren.
Op het uiteinde van de slang zaten scheurtjes, maar dat was niet de oorzaak, dat de motor op 3 cilinders begon te lopen.
Het vermogen was een stuk minder geworden, maar de snelheid liep toch op naar de 140 a' 150
Het bleek, dat er een bobine kabel en bougie kapot was.
Tevens is ook de vacuum slang naar de verdamper vervangen.
Ik heb nu geconstateerd, dat het probleem met het inhouden een stuk minder is geworden, maar nog niet over is.
Het lijkt er nu op, dat het inhouden van de motor pas na een paar kilometer begint, en na het in en uitschakelen van benzine, dit probleem overgaat.
Het is in elk geval een heel stuk minder geworden, maar het is nog niet helemaal over.
 

Octaviadri

Nieuw lid
Beste Winger,

Heb je na het vervangen van de bobine en bougiekabels nog andere stappen ondernomen?
Momenteel heb ik vrijwel dezelfde klachten. (octavia 2.0 uit 2001 met ook ook een AG/Teleflex SGI G3 installatie). Na het vervangen van de bougies gaat het het nu een stuk beter, maar de klachten zijn bij mij daarmee ook nog niet helemaal verdwenen. Nog steeds lijkt er af en toe een cilinder niet mee te doen. De klachten lijken zich vooralsnog alleen op lpg voor te doen.

Ben benieuwd hoe e.e.a. zich bij jouw auto ontwikkeld heeft.

mvg
Adri
 

Ronnie

Forumguru
Ik zag in je profiel dat de motor iets over de 2 ton heeft gedraaid, dit is verder geen probleem.
Loopt hij stationair op 3 poten of ook gewoon op toeren?
In het eerste geval zou het een (iets) lekkende uitlaatklep kunnen zijn, in het tweede geval is het raadzaam om de LPG injectoren eens te laten checken.
Dit euvel komt vaker voor bij een AG/Teleflex installatie met een dergelijke km. stand.
 

Winger

Lid
De motor heeft inmiddels 272000 km gelopen.
Stationair loopt hij maar af en toe onregelmatig.
Het probleem is nog niet helemaal verholpen, zie onder
 

Winger

Lid
Hallo Octavidri.
Na het vervangen van de bougie kabels en de bougies ( niet de bobine ) was het probleem nog niet helemaal verholpen.
Het was wel een stuk beter, maar de motor loopt nog af en toe onregelmatig en het vermogen is ook af en toe wat minder.
Het is een beetje te vergelijken, op het moment dat je overschakeld op de airco.
Als het inhouden op gas zich voordoet, schakel ik over op benzine.
Na een kilometer ga ik weer over op gas, en is het probleem op gas weer voorbij.
Als ik de motor wat hoger in zijn toeren houdt, lijkt het probleem zich ook niet meer voor te doen.
Laatst heb ik wat langer ( 200Km. ) op benzine gereden, en ging spontaan het motor managsment lampje uit, en liep de motor als een zonnetje.
Na enige tijd weer op gas gereden te hebben kwamen de problemen weer terug en ging natuurlijk ook het lampje weer branden.
Kortom het is nog niet verholpen.

Ronnie ( zie hierboven ) heeft het over de injectoren.
Dit heb ik nog niet geprobeerd, is het vervangen hiervan een kostbare zaak??
 

Ronnie

Forumguru
Ronnie ( zie hierboven ) heeft het over de injectoren.
Dit heb ik nog niet geprobeerd, is het vervangen hiervan een kostbare zaak??
Injectoren kunnen ook ultrasoon gereinigd worden door gespecialiseerde bedrijven, nieuwe injectoren kosten al snel rond de € 150,-(per stuk!)
 

Octaviadri

Nieuw lid
Dank voor de reacties. Sinds een paar dagen loopt de motor zowel stationair als op minder cylinders. Op benzine (nog) niks aan de hand. Ik heb de foutcodes uitgelezen, daar zat in:
- te arm mengsel
- te rijk mengsel
- random misfire
- misfire cilinder 4, (vorige keer dat ze uitgelezen zijn, wat het misfire cilinder 1 en 3)
- geen signaal van de lambdasonde

Na het resetten van de codes heb ik alleen nog op benzine gereden en daarmee zijn (nu na 80 km) nog geen storingen terug gekomen. Als hij op benzine storingsvrij blijft, ben ik geneigd de storing in het lpg-gedeelte te zoeken. Onlangs ben ik al een keer bij een lpg-specialist geweest en die zag als volgende verdachte een regelaar op de verdamper, icm een vervuild gasfilter. Bij dat bezoek is alleen de software aangepast. De lpg computer bleek software van een citroën motor (1.8 16v) te bevatten. Na de software-aanpassing heeft hij een paar dagen keurig gereden, maar binnen een week begon het gedoe... Volgende stap is denk ik weer terug gaan naar de lpg-specialist.

Volgens de storingen is de lambdasonde ook niet in orde, het lijkt mij dat als dit echt zo is, deze storing op benzine ook terug zou moeten komen. Ik wacht nog één weekje woon-werk-verkeer-op-benzine af en kijk dan weer verder.
 

Winger

Lid
Bedankt Ronnie, ik was een enkele dagen weg.
Ik zal eens kijken, of er in de buurt een bedrijf is die ultrasonisch kan reinigen.
Groet.
 
Bovenaan Onderaan