Motor houdt wat in bij vertrekken in eerste ?

Muug

Senior Member
Hoi,
'k heb mijn yeti nu al een maandje en ik vraag mij af of wat ik bemerk normaal is: bij 't vertrekken in eerste geef je natuurlijk wat gas, terwijl je de koppeling laat aangrijpen. Nu heb ik het gevoel dat de motor op het moment dat de koppeling echt goed begint aan te grijpen, precies een dipje krijgt. Alsof de elektronica beslist om op 't aangrijpingspunt de power wat te reduceren, gedurende een halve seconde of zo. De wagen "hapert" dan ook even in zijn acceleratie. Echt vervelend. Klinkt dit herkenbaar? Zijn er nog mensen die dit ervaren? van alle wagens die ik ooit gehad heb, is dit de eerste waarbij ik dit fenomeen voel.
 

Noord26

Forumguru
Dit herken ik wel een beetje. Maar alleen wanneer de auto buiten heeft gestaan en het flink onder nul is geweest. Schakelt dan ook net een tandje stroever. Zal wel te maken hebben met iets dikkere bakolie als hij nog steenkoud is wellicht? Echt haperen kan ik het overigens niet noemen.
 

Muug

Senior Member
het is ook niet "haperen" , ik weet niet goed welk woord ik ervoor moet kiezen. Je voelt de koppeling aangrijpen, de wagen vertrekt gezwind van zijn plaats en dan is er plots dat "momentje" dat ie zich precies even - enkele tienden van seconden - inhoudt?
 

Scieddie

Nieuw lid
Hallo Muug,
Onze Skoda doet precies hetzelfde. Volgens mij is dit het gebied tussen de 1600 en 1800 t/min. Daarboven gaat het als een speer ervandoor. Het is een 1,2 motor met 2 wiel aandrijving.
Moet er wel bij zeggen dat de auto was gechiptuned nadat we de auto hadden aangeschaft. Misschien is dit het oorzaak van het dipje.
 

oco1979

Forumguru
Laat deze eens wat warmdraaien en doe de test terug.
Ondervonden bij verschillende 1.6TDI's wanneer die koud is en je vertrekt direct,deze wat stroef en niet echt voorruit te branden is.
Zou zeggen wat beperkt koppel.
Eens die wat warmer is ga die vlotjes.
Mogelijks een temperatuurafhankelijk vermogens afname,koppelbegrenzing zal er ook wel op zitten.
Is wel geen dipje zoals jij vermeld.
Is het echt een dipje,zoals je gewoon vertrekt met wat gas te geven dat die opeens geen vermogen heeft of is het van begin(stationaire) naar hoger toeren dezelfde power(of weinige power) ?
 

frankbl51

Senior Member
Herkenbaar. Inderdaad alleen in de eerste versnelling. Ik beschouw dit als "karakter".
Het lijkt ook wel of bij vochtig weer de motor meer pit heeft dan bij droog weer.
En na een tijd kalm gereden te hebben en er gas wordt gegeven, dit beter reageert, dan na een continue vlotte rit.
Het lijkt soms wel een tweetakt :)
Ik persoonlijk heb daar geen problemen mee.
 
Bovenaan Onderaan