Motor klappert bij stationair draaien

Mijn motor geeft een klepperend of resonairend geluid als die warm is bij stationair draaien. Dus wel bij ruim 600 toeren per minuut, maar niet bij 1000 toeren per minuut.
Herkennen jullie dit ook? Hebben jullie er ook last van of is dat abnormaal en wat zou het dan kunnen zijn?

[video=youtube;mL-apfdb-S8]http://www.youtube.com/watch?v=mL-apfdb-S8[/video]
 

Noord26

Forumguru
Klinkt alsof er iets mee trilt bij dat toerental. Wellicht de kap die op de motor zit? Waar komt het geluid vandaan? Want dat kun je zelf alleen bepalen en niet iemand anders op een fimpje.

Doet mij denken aan dat mijn vriendin bij een bepaald toerental iets hoorde trillen. Na wat zoeken bleek dat ze een zak dropjes in het bovenste dashboard kastje had liggen..

Valt jou auto niet toevallig in de terugroepactie van de distributieketting?
 

Noord26

Forumguru
Euhm.. Wellicht zeg ik het niet helemaal correct dan, maar problemen met de TSI's betreffende de ditributieketting zijn overal bekend. VAG zegt voornamelijk bij de 1.2 en 1.4 TSI motoren, maar hoor ook al diverse meldingen van 1.8 TSI's met te ver uitgerekte kettingen, welke een ratelend geluid veroorzaken.

Google maar eens op VAG distributieketting- en schrik niet..
 

Noord26

Forumguru
Een nulletje teveel denk ik? Want 10.000 toeren is meer voorbehouden aan een motorfiets en niet aan een autoblok.

Maar idd wat freewheeler zegt: niet twijfelen, naar de dealer. Er zijn genoeg problemen bekend met de distributiekettingen. Of het alleen bij bepaalde toerentallen wel of niet aanwezig is, is alleen maar meer aanleiding om de garage te bezoeken.
 

reeseend

Forumguru
Klinkt inderdaad als een ketting die te slap is geworden. Ik zou als de brandweer de dealer bellen voor een spoedcontrole. Succes ermee.
 

Noord26

Forumguru
Euhm.. Ja! Andere optie: lekker door blijven rijden? :smiley29:

Wat heeft de km-stand te maken met een mogelijk uitgerekte distributieriem?
 

Rosinfield

† In Memoriam
bij al die gevallen waarbij de ketting moe(s)t worden vervangen, was dat bij een ongebruikelijk lage km-stand. Dat die in dit geval nog maar erg laag is, doet verder niet ter zake. Er is duidelijk iets misgegaan met die dingen.
 

Ron_2

Senior Member
Oke, Mijn opmerking was iets te kort :eek:
Ik uitte mijn verbazing dat een ketting nu al uitgerekt zou kunnen zijn.
Als ik kijk naar de datum waarop TS op het forum kwam en de km. stand is de auto misschien 2 maanden oud? De problemen met de kettingen spelen al veel langer, je mag toch aannamen dat op deze auto al een verbeterde ketting en spanner zitten, anders zou VW nog veel stommer zijn dan ik al dacht.

De enige optie is simpelweg naar de dealer, wél of geen ketting, dit geluid hoort niet.
 

Ron_2

Senior Member
Overigens waren we gisteren op bezoek bij vrienden die voor het eerst onze nieuwe auto zagen, ze hebben niets met het autovak van doen en rijden ook geen VAG produkt, maar de eerste reactie was: "zit daar die slechte motor in?".
Het lijkt me voor VW tijd om een echte terugroepactie te doen, en aan te geven in welke series en fabricageperiode dit voor kan komen, ik heb nu geen idee of onze auto (fabrikage week 51 van 2011) ook een risico ketting of spanner heeft.
Het merk lijdt behoorlijk imagoschade hierdoor.
 

Noord26

Forumguru
ze hebben niets met het autovak van doen en rijden ook geen VAG produkt, maar de eerste reactie was: "zit daar die slechte motor in?".

Imago en zeer matige after-service schade idd!

Mij viel op dat de nieuwe 1.4 TSI (140pk), waarbij 2 cilinders uitgeschakeld worden als ze niet nodig zijn, weer voorzien is van een distributieriem... VAG heeft zich behoorlijk verkeken op de kwaliteit van de toeleverancier idd. Of sterker, verzuimd om de geleverde producten te testen op de kwaliteit die men aan deze producten stelt. En daar betalen ze nu idd voor terug met imago-schade.

En wat misschien nog wel erger is: in eerste instantie proberen om het klein te houden en weinig service te verlenen. Openbaar maken dat het sporadisch voorkwam. Totdat fora vol hingen met problemen omtrent de distributieketting, blijkt het toch een enorme omvang te hebben. Oftewel in eerste instantie geen service willlen verlenen. Het kan altijd voorkomen dat er mindere kwaliteit producten in je totaalproduct aanwezig zijn, maar geef dan openheid van het verhaal en doe er alles aan om dit te verhelpen, ipv eerst proberen te verdoezelen. Daarmee schep je juist vertrouwen in je bedrijf en waar VAG nu in feite voor gekozen heeft is een afname in vertrouwen; door in eerste instantie pure ontkenning.
 

Ron_2

Senior Member
Imago en zeer matige after-service schade idd!

En daar betalen ze nu idd voor terug met imago-schade.
En wat misschien nog wel erger is: in eerste instantie proberen om het klein te houden en weinig service te verlenen. Openbaar maken dat het sporadisch voorkwam. Totdat fora vol hingen met problemen omtrent de distributieketting, blijkt het toch een enorme omvang te hebben.

Dat is precies wat ik bedoel.
En dan is het nog maar te hopen dat de verbeterde kettingen het wel de rest van het autoleven uithouden, ander achtervolgt dit ze nog een jaar of 10 langer, helemaal als die auto's dan uit garantie en coulance regelingen zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Mij viel op dat de nieuwe 1.4 TSI (140pk), waarbij 2 cilinders uitgeschakeld worden als ze niet nodig zijn, weer voorzien is van een distributieriem... .
Mij ook al. Ik vind het op zich wel jammer. Jammer als in: het ligt niet aan het feit dat er een ketting gebruikt werd voor distributie dat er zoveel problemen zijn. Er zijn al veel eerder motoren gemaakt die wel al jaren rond rijden met een ketting. Zoals daar bijvoorbeeld zijn de sinds jaar en dag bestaande 1.2 driecilinder van Skoda.
De problemen moeten te maken hebben met slechte kwaliteit kettingen en -spanners.

Dat VAG over gestapt is naar een riem, is op zich wel verstandig, denk ik. Maar het is volgens mij niet zo, dat een motor met goede distributieketting niet meer mogelijk zou kunnen zijn, omdat de kwaliteit niet goed genoeg zou kunnen zijn.
 
Bovenaan Onderaan