motor koeling met aangekoppelde aanhanger

Ivm verhuizing een tandemasser achter de O3C EBL gehangen. Ledig gewicht aanhanger 785 kg, buitentemperatuur 7 gr C.

Vind de wagen meer schokkerig rijden met aanhanger in vergelijking met mijn vorige Octavia (O2C) maar dat was 1.9 TDI motor en uitgerust met hulpveren. Ook vrij irritant dat de sensors in de achterbumper vrij snel reageren op de aanhanger maar goed, die kun je vrij makkelijk uitschakelen.

Na ca 10 min. gereden te hebben (onbeladen aanhanger, voor mijn doen heeeeeeeeeeeel rustig gereden, max snelheid ca 65 km/u) wagen geparkeerd, kontakt uitgezet. Bij uitstappen bemerkt dat de motor enorm stond te blazen. Toch opmerkelijk na zo'n kort ritje en niet echt hoge buitentemperatuur. Wagen heeft ca 5 minuten staan uitblazen.

Iemand anders soortgelijke ervaring met een blazende, puffende en steunende wagen in een soortgelijke situatie??
 

Ron_2

Senior Member
Achteruitrijsensoren worden als het goed is geprogrammeerd op automatisch uitschakelen als er een aanhanger (stekker) aangekoppeld is. Bij onze Yeti waren ze het overigens ook vergeten bij de montage van de trekhaak, maar dat was snel opgelost.
De aanhanger rolt toch wel makkelijk, m.a.w. er blijft geen rem hangen? (zal maar niet vragen of de handrem er wel af was :D)
 

skodaboy

Forumguru
normaal schakelen de achterste parkeersensoren uit als je een aanhangwagen of iets dergelijks aankoppelt,
dus hier is de aanmelding van de trekhaak niet correct met de auto.

een 'verhuis' aanhangwagen van +/- 785 kg leeg gewicht is ook al een heel 'volume' wat je vooruit moet trekken,
kan me voorstellen als hiermee gedurende 10 min op 'kleine' wegen gaat rijden,de auto harder moet werken tegen dat hij op de autosnelweg rijdt met dezelfde combinatie..

als de fan de motor gaat nakoelen bij een tdi is dit toch een teken dat de motor 'hard' heeft moeten werken..
bij een lage buiten temperatuur gebeurd dit normaal minder 'snel' dan bij een hoge buiten temperatuur.


ik vermoed dat om een soortgelijke aanhangwagen als deze gaat..
hapert.png
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat het geheel eenvoudig is te verklaren:
  1. Dat de piepers reageren op de aanhanger komt omdat de trekhaak is gemonteerd door een prutser die een trekhaak niet fatsoenlijk aan kan melden. Die piepers horen namelijk netjes uit te gaan bij gebruik van het aanhangerstopcontact
  2. Over die blower: Ik zie dat je een diesel rijdt. Was het niet je roetfilter wat aan het regenereren was?
 

Cordoba

Forumguru
Buiten de punten die al door anderen genoemd zijn:
- als het een aanhanger met opbouw is, bijv. iets als Skodaboy heeft geplaatst, dan heb je niet alleen de massa maar ook extra luchtweerstand, en als je toevallig ook flinke wind tegen had, scheelt dat wel
- als je snel schakelt, en dit niet aanpast met een grote aanhanger, moet de motor continue op zijn tenen lopen, omdat ie te weinig toeren maakt om de extra ballast achter de auto makkelijk mee te trekken
- door lage rijsnelheid, heb je ook veel minder koellucht, dus ook een extra reden, dat de fan aan het werk moet. (het is niet voor niets dat binnen NL de meeste 'kokende' motoren juist in files zijn te vinden)
 

Antera

Donateur
Ik denk dat het geheel eenvoudig is te verklaren:
  1. Dat de piepers reageren op de aanhanger komt omdat de trekhaak is gemonteerd door een prutser die een trekhaak niet fatsoenlijk aan kan melden. Die piepers horen namelijk netjes uit te gaan bij gebruik van het aanhangerstopcontact
  2. Over die blower: Ik zie dat je een diesel rijdt. Was het niet je roetfilter wat aan het regenereren was?


1. Dit kan ook komen door parkeer sensoren die later geplaatst zijn en dus geen stuurmodule hebben. Anders aanhanger aanmelden en van je probleem af
 
Allen bedankt zover voor de reacties. Kennelijk is het normaal dat de wagen zo staat te blazen, ook gelet op hetgeen in topic nablazen motor staat.

@skodaboy het is idd een type aanhanger zoals je aangeeft. Heb deze aanhanger ook meerdere malen achter de O2C 1.9 tdi gehad, langere ritten en bij temperaturen (ruim) boven de 20 graden heeft de wagen soms na staan hijgen. Vind het wel heel extreem dat de O3 het dus bij lage temperatuur en vrij korte ritjes al doet.

@andrehj De trekhaak was aangemeld als optie tijdens bestelling van de wagen dus neem aan dat de software hierop aangepast is. Wie uiteindelijk de trekhaak gemonteerd heeft, geen idee. Zou Pon of de dealer kunnen zijn.

@Antera is een EBL, sensoren zijn standaard bij productie ingebouwd. Tenminste, daar ga ik van uit haha

Ik rij al jaren diesel en heb geen idee hoe het klinkt als een roetfilter aan het regeneren is. Normaal gesproken rijdt ik toch wat langere afstanden maar heb bij korte afstanden nooit meegemaakt dat een wagen zo staat te puffen en te hijgen. Kom ook regelmatig in tropische oorden over de hele wereld, heb dan huurauto's en zelfs die staan niet zo na te hijgen, zelfs niet bij > 35 graden.

Ik heb wel meerdere "vreemde" zaken opgemerkt in de electronica/software van de O3 zoals front assist die niet (lekker) werkt, raamsluitbeveiliging die niet altijd werkt, panodak dat ik kan openen met de sleutel terwijl dit niet zo moeten kunnen volgens het boekje. Ook is er meer windgeruis op de voorruit hoorbaar en sta van de piepende sensoren dus ook niet raar te kijken met aangekoppelde aanhanger.

Ook mijn O2 heeft van die rare fratsen in de elctronica/software gehad. Met 400 km op de teler kreeg ik een melding dat mijn richtingaanwijzer rechtsvoor het niet deed. Kan gebeuren denk je dan, lampje kapot. Vreemd was wel dat vrijwel meteen daarna de melding kwam dat de richtingaanwijzer in de rechterspiegel, rechtsachter, linksvoor etc verscheen. Alles waar maar een lampje inzat deed het volgens de boordcomputer niet meer. Wagen aan de kant gezet, Skoda NL gebeld en na een uur verscheen de wegenwacht. De monteur stapt in, schakelt kontakt aan en geen enkele melding meer te zien, alles deed het weer?? Laptop aan de auto gehangen, geen problemen uit kunnen lezen. Volgende dag toch maar eens naar de dealer. Laptop eraan, geen meldingen aanwezig. Monteur gaat vervolgens alles nakijken, lampje aan, lampje uit en leest vervolgens in de laptop 20 foutmeldingen terwijl alles het gewoon deed?? Na een halve dag zoeken/testen besloten om de boordcomputer te resetten, wagen heeft daarna (daarmme althans) geen problemen meer ghad.

Zal de O3 ook maar eens uit laten lezen en resetten ....... en mijn belevingspatroon aanpassen.

Voor de rest, net als de O2 een heerlijke wagen, daar krijg ik wel weer 200k km op ...........
 

Ron_2

Senior Member
@andrehj De trekhaak was aangemeld als optie tijdens bestelling van de wagen dus neem aan dat de software hierop aangepast is. Wie uiteindelijk de trekhaak gemonteerd heeft, geen idee. Zou Pon of de dealer kunnen zijn.
Onterechte aanname, in dit geval. Ik nam het ook aan, had er zelfs over gesproken toen we het bij aankoop over de trekhaak hadden, maar toch was het niet gebeurd.
Als ik nu een aanhanger (of fietsendrager) aansluit krijg een afbeelding van auto + Aanhanger te zien en is het systeem vanzelf uitgeschakeld.
 

Antera

Donateur
Ik denk dat het aangemeld moet worden en dat de dealer nog niet weet hoe. Dit zou ook kunnen. Ik heb helaas nog geen O3 bekeken naar deze optie, maar sta ervoor open bij je in te duiken. PS. je zal de eerste niet zijn waar een bepaalde optie vergeten is.

Als je de stekker erin steekt is dat niet zichtbaar met je knipperlichten in het dashboard aan de hand van een extra lampen wat de knipperlichten van de aanhanger voorstellen. Sommige auto's krijgen zelfs een ander knipper geluidje als teken dat er een aanhanger achter hangt. Weet niet of dit bij de O3 ook zo is daar kunnen de mensen met standaard trekhaak vast wel iets over zeggen
 

hemi24

Forumguru
Eigenlijk is het heel simpel: stekker van de aanhanger of fietsendrager erin steken en achteruitversnelling selecteren: zie je nu geen plaatje van een auto met een aanhanger op je navigatiescherm, dan is de kans groot dat de aanhangermodule niet goed is geprogrammeerd bij de (achteraf) montage van de trekhaak/kabelset...

V.w.b. het nakoelen denk ik net als Andrehj dat je auto bezig was met regeneratie van het roetfilter. Hier merk je verder weinig van, hoogstens dat het stationair toerental iets hoger blijft "hangen".
Heb ergens gelezen dat dit regenereren gemiddeld om de 600km zou plaatsvinden.
 

Cordoba

Forumguru
Regeneren is volgens mij ook sterk afhankelijk van het gebruik: als je bijna uitsluitend lange ritten maakt, en redelijk doortrekt in de toeren zal ie heel veel minder vaak regeneren dan een auto met dezelfde km's maar die vooral fileverkeer en stadsverkeer rijdt.
 

Bakkertje

Forumguru
En als men toch de trekhaak in gaat leren vraag dan meteen of ze controleren of de TSC (trailer stability Control) aanstaat.
Dat is een aanvulling op je ESP die het slingeren van de aanhanger kan compenseren indien nodig..
 

hemi24

Forumguru
Nu ik nog even terug zit te lezen vraag ik me af of de topicstarter ook netjes de schakelindicator volgt, of toch meer op het gehoord rijdt.
Wil je wat langer plezier beleven aan je (down-sized) motor, kun je bij gebruik van grotere aanhangers en caravans de schakelindicator beter negeren...
 

Cordoba

Forumguru
Als aardige hulp kun je in plaats van schakelindicator, ook kijken naar actuele brandstofverbruik op de boordcomputer: als je verbruik stijgt bij opschakelen, terwijl de snelheid gelijk blijft, dan zit je 100% zeker te laag in de toeren om op te schakelen.
 
Onterechte aanname, in dit geval. Ik nam het ook aan, had er zelfs over gesproken toen we het bij aankoop over de trekhaak hadden, maar toch was het niet gebeurd.
Als ik nu een aanhanger (of fietsendrager) aansluit krijg een afbeelding van auto + Aanhanger te zien en is het systeem vanzelf uitgeschakeld.
OK zal de dealer binnenkort eens met een bezoekje vereren.
 
Nu ik nog even terug zit te lezen vraag ik me af of de topicstarter ook netjes de schakelindicator volgt, of toch meer op het gehoord rijdt.
Wil je wat langer plezier beleven aan je (down-sized) motor, kun je bij gebruik van grotere aanhangers en caravans de schakelindicator beter negeren...
Ik kom vanuit een 1.9 tdi die toch wat meer lawaai maakt en hou dus sowieso al rekening met op geluid rijden. Vind de schakelindicator wel een leuk iets maar maak er sowieso geen gebruik van. Ding geeft soms bij 90 km/u al aan overschakelen naar de 5 terwijl ik nog aan snelheid aan het maken ben om in te voegen op een snelweg.
 
Bovenaan Onderaan