Motor loopt niet lekker.

tvdp

Lid
Hallo,

Vanaf begin dit jaar loopt mijn Octavia af en toe niet zo lekker. Het gaat om een 1.6 GLXi uit 1999, +/- 145000 km en ik rij zo'n 100 km heen en terug naar m'n werk.

Probleempjes:
- Bij snel optrekken met hoge toeren houdt hij een beetje in én ik hoor een soort klap, alsof ik ergens overheen rij.
- Op de snelweg bij 120 km/u soms stotteren/inhouden.
- Motor sloeg een aantal keren af, tijdens uit rollen, afgelopen zomer met korte ritjes in de stad met airco aan. De airco vraagt zowiezo veel van het kleine 1.6je, zodra die wordt ingeschakeld voel ik een schokje.
- Zelfs één keer afgeslagen motor gehad zonder airco aan.
- Sinds deze week, na een rit van mijn werk, blijft het toerental heel hoog hangen, tussen de 1800 en 2100 rpm. De volgende dag is het weer oké.

Misschien is er iemand die hetzelfde heeft (gehad) of iets erover weet. Ik hoor het graag.

Alvast bedankt!!!
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt mij een typisch voorbeeld van een vervuild gasklephuis (zit op het inlaatspruitstuk), toch maar eens (laten) reinigen........
Wat betreft de klap zou ik tippen op de uitlaat welke aan de onderkant van de auto iets raakt.
 

tvdp

Lid
Bedankt Ronnie!!!

Het gasklephuis zal ik zeer zeker schoonmaken. Maar ik dacht misschien in de richting van een vervuilde benzinefilter, bougies, defect luhtmassameter. Maar ik begin in iedergeval met het gasklephuis.
Voor wat betreft die klap dacht ik aan verkeerde ontbranding en een soort "backfire" of zoiets.
 

tvdp

Lid
Lijkt mij een typisch voorbeeld van een vervuild gasklephuis (zit op het inlaatspruitstuk), toch maar eens (laten) reinigen........

Update:
Ik heb even niet geluisterd naar je tip (sorry), want ik wilde toch even iets uitproberen wat makkelijker en even sneller was.

Ik heb de LMM schoongemaakt, want een paar dagen nadat ik dit probleem openbaar had gemaakt sloeg de motor helemaal niet meer aan, terwijl ik 's morgens wel een stukje had gereden. Na het schoonmaken deed ie het weer.

Wat ik wel merkte is dat het toerental bij stationair draaien nog steeds heel hoog komt, 1800 tot 2200 rpm. Met de stekker van de LMM eraf is het zelfs tussen de 2100 en 2500 rpm. Dus die stekker houd ik wel er op en het schoonmaken heeft niet echt veel nut gehad behalve dan dat de auto wél start en liep. Of dit moet toeval zijn geweest.

De volgende stap wordt dus jou tip, alleen moet het gasklephuis na het demontage/montage weer ingeleerd worden, maar dat komt wel goed.
 

Rick Blaine

Actief lid
Het zou ook de toerentalsensor kunnen zijn, die ging bij mijn auto kapot tijdens de proefrit. Toen liep de motor ook voor geen meter, maar er brandde toen wel een lampje in elk geval.
 

tvdp

Lid
Het zou ook de toerentalsensor kunnen zijn,

Rick Blaine bedankt!

Ik ga morgen langs de garage, want het wordt alleen maar erger en vervelender.

Een lampje gaat bij mij niet branden. Ik heb nog gekeken of er überhaupt wel een motormanagement lampje inzit, maar nee hoor geen lampje. Misschien is ie net iets te oud voor de moderne techniek...
 

tvdp

Lid
Lijkt mij een typisch voorbeeld van een vervuild gasklephuis (zit op het inlaatspruitstuk), toch maar eens (laten) reinigen........

Update 2:
Gisteren uit laten lezen, foutcode 16555 (p0171): te arm mengsel. Deze foutcode kan te maken hebben met een defect koelwatertemperatuursensor (sensor naast het blok, 4 polig), met draaiende motor gaf het uitleesapparaat een temp van 13 gr aan terwijl de meter binnen mooi in het midden stond. Hierdoor denk de ecu dat de temp te laag is dus meer brandstof en lucht toevoerd zodat het toerental omhoog gaat.

Vandaag een nieuwe koelwatertemperatuursensor gemonteerd, tot nu toe geen rare dingen. Ik heb nog geen lange stukken gereden, dus het moet nog blijken of de temp sensor het enige probleem was.

Gasklephuis nog niet gereinigd, helaas geen tijd gehad. Denk toch wel dat de motor beter presteerd als ie gereinigd wordt.
 
Bovenaan Onderaan