Motor loopt onregelmatig na reinigen gasklep

ceryll

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben nieuw op dit Forum.
Ik bezit een Skoda fabia 1.4 100PK bouwjaar 2006.

Sinds een tijdje krijg ik vaak de melding engine fault workshop en exhaust workshop.
Ook begon de motor af en toe uit te vallen, voor het stoplicht bijv.

Nu heb ik mijn gasklep schoon gemaakt en weer terug geplaatst. Motor liep gelijk goed maar toen ik thuis kwam van de test rit merkte ik dat deze hoog stationair liep. Gelijk daarop begon de motor in toeren op en neer te gaan. 1000--1200 Rpm en kon geen gas meer geven. Gasklep laten inleren bij de garage, naar huis gereden en gelijk weer de melding (code 17604, Lamda sonde 1). Motor liep goed. Toen ik weer weg reed kon ik opeens geen gas meer geven. Bij gas geven ,stand maakt niet uit, gaat de motor weer tussen de 1000 en 1200 op en neer.
De volgende fout codes uit gelezen. 17604, 17961, 17912.

Wat kan er mis zijn? Als ik de codes wis loopt de motor weer goed.

Mvg Ceryll Beckers
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Kan het gasklephuis de geest hebben gegeven?
Ik denk maar wat hardop; sinds de problemen zijn begonnen sinds het demonteren en reinigen ervan?
 

ceryll

Nieuw lid
Het begon met de meldingen in het display. engine fault workshop en exhaust workshop.
Tijd mee door gereden want de motor liep goed.:thumbsdown: Toen begon de motor vaker uit te vallen.
Mijn vrouw rijd altijd in de auto, als ik er mee reed had ik alleen de meldingen. Dus dacht valt wel mee.
Nu heb ik de gasklep schoon gemaakt en toen kreeg ik het probleem van geen gas kunnen geven en variëren in toeren. Als ik de codes wis loopt die perfect.
 

Cordoba

Forumguru
De foutcode op de lambdasonde gaat over de verwarming van de sonde, dus die zal echt een probleem hebben (bij een andere melding over de lambdasonde, zou ik me nog afvragen of dat niet komt door een lek in inlaattraject. Mijn vermoeden is dat bij het reinigen van het gasklephuis, er ergens iets niet helemaal juist is gemonteerd, waardoor je een luchtlek hebt in je inlaattraject, dat verklaart ook de melding van de druk in het inlaatspruitstuk.
 

ceryll

Nieuw lid
Dit dacht ik ook eerst. Gasklep gedemonteerd en voor de zekerheid met blue silicone gemonteerd. Ik heb de auto naar de garage gebracht. En natuurlijk toen ik hem naar de garage reed geen fout melding.
Ben benieuwd wat zij vinden
 

kansberg

Forumguru
Mijn eerste gedachte gaat ook uit naar de lambdasonde, dat kan de sonde zijn vóór de katalysator of de sonde ná de kat.... uitlezen biedt soelaas.....
 

Cordoba

Forumguru
@kansberg Albert de lambdasonde moet inderdaad ook vervangen worden, dat heeft Mark (Race Eend) ook al gezegd, en dat is ook mijn mening, maar dat verklaart niet de rest. Ik heb zelf ook een aantal weken met een kapotte lambdasonde rondgereden, voordat de diagnose duidelijk was, ik de nieuwe sonde had, en gelegenheid om 'm te monteren. In die periode eigenlijk geen afwijkend gedrag van de motor gemerkt (tenminste het verschil was zo marginaal, dat iemand die de auto niet kende het zeker niet zou merken). Daarnaast verklaart de kapotte verwarming van de lambdasonde, niet de andere klachten. Ik kan me vergissen, maar volgens mij wordt er niets met de meetgegevens van de lambdasonde gedaan, zolang ie niet op temperatuur is (dus bij kapotte verwarming van de sonde).
 
Bovenaan Onderaan