motor maakt vreemd geluid bij koude start

hallo, mijn 2016 combi maakt sinds kort een raar geluid bij een koude start. geluid klinkt alsof de uitlaat lek is, dit geluid verdwijnt na opwarming. iemand bekend met iets dergelijks?

hemi24

Forumguru
Klinkt bijna alsof je een probleem hebt met de hydraulische klepstoters; maar misschien dat er iemand met een plausibele verklaring komt…
Peilstok de laatste tijd nog uit het blok getrokken?

Tees

Donateur
Een ratel bij een O2 is idd niet raar, maar dit is een O3 met een distributieriem, die hoort niet te ratelen.

Ik zou even rond de auto lopen met open motorkap om te kijken waar t geluid het sterkste is. Dat geeft al iets meer indicatie waar t probleem kan zitten.

Laatst bewerkt:
al gedaan, maar is moeilijk te plaatsen. klinkt echt als een lek uitlaat spruitstuk, maar dat is het niet. na paar minuten verdwijnt het ook.

heb niet de complete historie in boekjes staan. maar ik heb hem nu 9 mnd, en ik controleer het oliepijl geregeld. en die is goed.

hemi24

Forumguru
Het peil kan wel goed zijn, maar als er verkeerde olie op zit, kan dat de oorzaak zijn van het lawaai bij het starten.

Me Zelf

Forumguru
Mijn vorige O3 met 1.0 (ook 2016) had dat ook in z’n laatste jaar (na 3 jaar en iets van 40K km). Geen idee wat het was, vond hem ook wat metalig klinken bij koude start. De huidige heeft het (nog?) niet.

hemi24

Forumguru
Ben benieuwd wat het zal zijn, persoonlijk heb ik het idee dat het toch ergens in het oliecircuit zit.

Bovenaan Onderaan