Motor oververhit !

Gege001

Actief lid
Dat was schrikken vannacht, op weg naar de luchthaven bij het oprijden van de autosnelweg ineens de melding “motor oververhit - onmiddellijk stoppen” ! Ik kijk naar de temperatuurmeter en zie dat deze quasi helemaal naar rechts staat (!). Even snelheid geminderd en op enkele seconden tijd stond meter weer op de “Normale” 90 graden... Toen nog even weer snelheid opgedreven en temperatuur steeg meteen op enkele seconden ... nadien mij netjes aan de 120 km/u gehouden en melding niet meer gehad... ik hoop dat ik volgende week vlot naar huis kan vanop de luchthaven naar huis als ik terug ben van vakantie...

Iemand dit ook al voor gehad ?

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn ?

Alvast bedankt !

G.
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt op een kapotte waterpomp, als je een stuk (aantal km's) gereden hebt maar eens aan de slangen voelen, waarschijnlijk zijn de slangen op 30-40 cm van het blok koud of pislauw.
Bij stilstand (motor uit) zal het minipompje in actie komen voor als je de auto met loeihete motor wegzet, en de boel een klein beetje rondpompen.
 

JeSko

Forumguru
Waterpomp kaduuk

Lek in koelsysteem --> vloeistof lekt weg, lucht komt er bij en verstopt uiteindelijk alle koelings kanalen in uw blok, wat zorgt voor minder en uiteindelijk geen koeling.

Kapotte thermostaat --> opent op foute momenten of helemaal niet.

Het zal wellicht het eerste of het tweede zijn, aangezien de temp snel stijgt.
 

Renkie

Forumguru
De waterpomp geeft meer problemen, deze verstelt zich afhankelijk van de temperatuur en belasting en die verstelling wil wel eens kapot gaan.
 

CBreedijk

Donateur
Ik heb t idd ook gehad.
1e 3 weken (nadat t de eerste keer gebeurde) is t nog 1 keer voor gekomen.
Totdat t dagelijkse kost was.

Waterpomp en na extra onderzoek ook distributieriem en multiriem vervangen.

Het betreft een variabele waterpomp die te laat open gaat. Daardoor werkt er alleen een klein circuit (om motor sneller op te warmen).
Expansievat en leidingen blijven koud.

Na vervanging geen last meer gehad.
 

Arjann

Forumguru
100% zeker waterpomp kapot. Variabele ring blijft hangen waardoor koelwater circulatie niet goed is en de temperatuur oploopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CBreedijk

Donateur
3b935fe5059f47cc6a2e5e52741b64b0.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hendrik38

Forumguru
Leuke waterpomp! Wat bij mijn auto opvalt is dat de koelvloeistof snel op 90 graden zit, maar de olie heeft behoorlijk wat tijd nodig om boven de 80 te komen. Als je de rit start met veel stadsverkeer duurt het nog veel langer. Herkenbaar?
 

CDK

Forumguru
@hendrik38, ik heb een benzine versie, maar mijn olie is bij stadsverkeer vrij snel (binnen 5 minuten) op temperatuur (80+) bij een buitentemperatuur onder de 10 graden. Op de snelweg heb ik ongeveer 15 tot 20km nodig om de olie op temperatuur te krijgen.
 

hendrik38

Forumguru
@Corné de Kluijver thnx. Ik heb wel 15 minuten nodig om de auto in stadsverkeer op 80 graden te krijgen. Snel weg is voor mij ook ongeveer 15 tot 20 km. Op snelweg met 130 km/h gewoon rond de 100 graden. Zou het langzaam op temperatuur kunnen komen van de olie nog een mechanische oorzaak kunnen hebben of is het eigenschap van de motor. Betreft een 1.5 TSI DSG.
 

CDK

Forumguru
@hendrik38, het zal een producteigenschap zijn ;)
Voordat we een reprimande krijgen voor topic kaping kunnen we deze discussie maar beter stoppen of elders voortzetten ;)
 

Renkie

Forumguru
Dat de olie bij een diesel langzaam op temperatuur komt is niet raar, zeker nu het wat kouder wordt. 10-15 km voor de olie op 80 graden staat is heel normaal.
 

Canon-Eye

Forumguru
En dat de koelvloeistoftemperatuur sneller oploopt is ook niet raar. Dat regelt de thermostaat door in het begin het koelcircuit klein te houden.
 
Bovenaan Onderaan