Motor permanent inschakelen, kan dat

Fif

Lid
De voorverwarming werkt helaas alleen op de accu. Daarom wil ik graag een deeltje stroom overhouden als ik ergens heen moet waar ik niet kan laden.

Is het mogelijk om de motor permanent in te schakelen?

Fif

Lid
ja je hebt verschillende modi alleen ik kan er geen eentje vinden die de motor permanent aanhoudt

johnboy

Donateur
Mijn ervaring is, dat dit niet kan, in zowel hybride als alleen electrisch start de motor niet, je moet echt wegrijden.
Zie mijn post net in ander topic dat bij mij voorverwarmen en tegelijkertijd laden tot 100% het wel doet.

@Fif Je kan bij de hybride instellingen toch aangeven tot welk percentage de accu ontladen mag worden? Als je dat doet dan hou je altijd iets over om voor te verwarmen als je ergens bent waar niet geladen kan worden.

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Bij mij (Passat GTE) kan ik de auto op accu laden zetten. De auto blijft dan gewoon lopen. Dat gebruik ik bijvoorbeeld op het moment dat ik met de caravan ga rijden. Op die manier kan ik de auto voorverwarmen.
Bij mij zit dat in het hybride mode menu, het menu waarin ik kan kiezen uit Electric, Hybrid of battery charge. Die laatste stand is de stand om de accu te laden en dan blijft de auto, bij mij, ook draaien.
Geen idee of dat bij de nieuwe skoda phev's ook zo werkt.

jesse_s93

Forumguru
Dit werkt bij de Skoda nagenoeg hetzelfde @Bakkertje. Je kunt dan zelfs nog aangeven tot welke niveau je de accu geladen wilt hebben. @Fif Als je het in menu zit waar je kunt kiezen tussen E-mode en Hybride, selecteer je hybride en dan heb je daar de functie "laadcontrole" staan met de opties automatisch of handmatig. Als je dit op handmatig zet, kun je aangeven dat de minimale accu stand hoger moet zijn. Als je deze hoger zet dan het huidige accu percentage, dan zal de motor starten en de accu beginnen met bijladen.

Fif

Lid
Jesse, dank je voor de uitleg. De auto staat nu bij winterbanden wisselaar maar als hij terug is, ga ik direct testen.

johnboy

Donateur
Bij de Kodiaq is deze mogelijkheid niet (meer) aanwezig.
Een minimale waarde is wel in te stellen maar is niet boven de huidige waarde te zetten.
Ik begon te twijfelen, net nog even geprobeerd, is niet mogelijk (bij mij).
Er is ergens over geschreven over het hoe en waarom, ik ga kijken of ik het kan terugvinden.

Edit: found it:
Kodiaq 2 Laden während der Fahrt

Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
Sorry voor deze verkeerde informatie. Ik had ergens gezien dat het door bovenstaande stappen aan te passen was. Dat dit niet boven het huidige niveau te zetten was, was me daarbij niet opgevallen. Opzich zou het nog steeds een oplossing zijn voor het probleem van TS. Hij wilt niet de accu volledig leeg rijden aangezien hij ook wilt kunnen klimatiseren voor de terugweg. Dan zou een niveau van bv 30% prima zijn.

Wat gebeurt er overigens met de motor @johnboy als je het niveau gelijk zet in de handmatige stand ten opzichte van de huidige stand. Gaat deze dan direct draaien?

johnboy

Donateur
Inderdaad goede optie voor het klimatiseren.
Handmatig zetten en niveau gelijk kan alleen in de hybride stand, afhankelijk van de situatie draait de motor al, of net niet ivm regeneratie of bijv. net gestopt voor verkeerslicht, dan zal bij wegrijden de motor idd gaan lopen.
Door de regeneratie zal het batterij niveau gelijk blijven en de motor af en toe uitgaan.

Antera

Donateur
Wil je hem starten zonder weg te rijden. Dat kan als volgt

Contact aan zetten
Gaspedaal onderin houden
startknop indrukken

Maar dit is alleen als je stilstaat niet voor rijdend.

Fif

Lid
Tnx Antera, die start optie gebruik ik al om de auto te verwarmen als de accu leeg is. Old Skool maar het werkt.
De ondergrens heb ik gister getest maar daar loopt hij gewoon onder. Ook tijdens het rijden zie je geen minus waarde bij het stroom verbruik maar een positieve, dus hij blijft stroom gebruiken.

Dat is dan anders dan je zou verwachten.
In de digitale handleiding hebben ze het over laadniveau handhaven wat tot hoger brandstofverbruik kan leiden (zie bij E in het screenshot). Ik verwacht dan dat de accu minimaal op dat percentage gehouden wordt. Ook omdat je het alleen lager in kan stellen dan het huidige laadniveau.

Bijlagen

• Screenshot_20241210-092246.png
    Screenshot_20241210-092246.png
    248,7 KB · Weergaven: 27

Fif

Lid
Dit is zo te lezen wel de oplossing waar ik naar zoek. Dank je.
Misschien is het een kwestie van een langer stuk rijden en minder stad waarin ik het gister getest heb.

Een beetje off-topic.
Wat in de stad aan de hand kan zijn, een kleine aanname van mij, is dat er dan gebruik gemaakt wordt van de reserve. Ik heb namelijk ook nog wel eens doorgereden nadat de accu op 0% was en de auto zelf overgaat naar hybride. Ook dan wordt er nog kilometers op de accu gereden bij lage snelheid.
Je kan van de iets meer dan 25kw ook maar 19kw of zo gebruiken als ik het goed heb. De rest zal dan veiligheid zijn (echt leeg is niet goed) en wat reserve voor de hybride stand.
Het is maar een aanname, maar als die klopt dat zal in de stad de motor niet snel aanslaan ook als je op de ondergrens van de acculading zit.

johnboy

Donateur
Minimum waarde niet geprobeerd (ofwel vage herinnering dat hij er onder gaat), ik gebruik bijv. als het batterij niveau op 10% staat het "=-teken", dan blijft de de accu daar op staan (soms 1% er af).

Bovenaan Onderaan