Motor reageert niet bij starten

Vanmorgen wilde de auto niet starten. Alle lampjes op het dashboard werkten. Hoelang ik ook de sleutel vasthield bij het doordraaien: de motor deed niets. Pas na een aantal keren de sleutel lang vasthouden steeds met tussenpozen van zeg maar een minuut startte de motor opeens.
Dit probleem doet zich al langer voor. Soms kreeg ik ook het signaal van drie indringende piepen tijdens het rijden. Ook de stuurbekrachtiging gaf dan wel eens problemen. Ik ben al bij de garage geweest. De dynamo is vervangen, er waren geen storing meldingen en kabel van de dynamo naar de elektrische installatie is vervangen. De accu is goed. Wie herkent dit probleem?

PizzaPieter

Donateur
Is de accu ook getest?

Draait de motor ook niet rond tijdens 'het starten' of 'slaat ie niet aan' ?

Heb je een reservesleutel? Wat doet ie daarmee?

Start ie ook moeilijk als motor warm is, of alleen koud?

Bedankt voor de snelle reacties.
@PizzaPieter : De motor draait inderdaad niet rond tijdens het starten. Er gebeurt helemaal niets bij het doordraaien van de sleutel. Het probleem doet zich ook voor als de motor warm is. Met de reserve sleutel heb ik het nog niet geprobeerd. De accu is getest en is prima.
En ik heb geen andere sleutels e.d. aan mijn sleutel hangen. Enkel en alleen de sleutel. Bedankt Duijzer voor opmerking contactslot.

Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Krijg je niet een melding die uit te lezen is als de sleutel code niet werkt?

@Jan den Otter Dit is een 2e topic over hetzelfde nog bestaan probleem. Andere topic is "rode acculamp brandt".

Misschien kan een moderator deze samenvoegen om het overzicht te bewaren.

Tees

Donateur
Uit je andere topic interpreteer ik dat het probleem van de piepjes nu weg is met de nieuwe dynamo, klopt dat?
Bestaat het probleem van niet starten al langer dan het probleem met de accu/dynamo? Zo ja, dan zou ik in het contactslot of de sleepring zoeken. Als het nieuw is sinds deze reparatie, dan moet er daar iets gebeurd zijn (ergens een slecht contact gemaakt bij de reparatie bijvoorbeeld).

Hakar

Donateur
Klinkt alsof je te maken hebt met een niet uit te lezen probleem, mogelijk krijgt men bij uitlezen alleen meldingen over een sporadisch laag batterijniveau.
Klinkt mij bekend in de oren.

De opbouw van een dieselblok zal mogelijk iets anders zijn, maar in dit topic mijn ervaringen met wel niet, niet wel starten.
Topic klik aan.

Bedankt voor de reacties. Ik kom er vanmiddag niet meer aan toe. Ik hoop dat het het blokje onder het contactslot is. Een van de komende dagen ga ik er mee aan de gang. Mochten er nog meer suggesties zijn dan graag!

Hakar

Donateur
Heb mijn topic opgezocht waarin het ook allemaal zo wazig was om te vinden.
Ook contactblokje op het stuur vervangen, maar bleek uiteindelijk niet de oorzaak.

Het hele euvel zoals hierboven en hiervoor beschreven bleek te worden veroorzaakt door het contactlipje aan de startmotor waar de aansluiting van de signaaldraad / voedingsdraad op moet worden geschoven.
Na wederom het startprobleem te hebben gehad, weer met garagist op zoek gegaan.
Dit lipje zit zo knullig gemonteerd, dat wanneer je de kabel er op aansluit het lipje naar binnen wordt geduwd.
Geen 100% contact dus, en na verloop van tijd lijkt de verbinding te verdwijnen.
Verbinding door garagist aangepast en is nadien niet meer de schuldige geweest voor het eventueel niet starten.

Hakar

Donateur
Het vervelende voor nu is voor jou dat dit zich zo rond dezelfde tijd van het jaar voordoet als bij mij (januari 2022).
Als het tegenzit regent het en is het koud.
Als het nog meer tegenzit dan sneeuwt het en is het nog kouder.
Maar omdat het zoveel lijkt op mijn ervaring toen, nog een deel uit mijn topic.
Hier wordt op ongeveer 5,45 min getoond welk kabeltje er bij mij uiteindelijk ook een slechte verbinding gaf en na aanpassing van garagist nooit geen problemen met starten door dat kabeltje gehad.

Wel nog een paar keer problemen gehad door een lege accu als gevolg van een stroomslurper, maar niet meer door het kabeltje.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan