Motor regeling gaat niet in closed loop

Hallo,

Mijn octavia II met 1.6 mpi motor loopt op sommige momenten niet constant maar onregelmatig.
Dit gebeurt af en toe tijdens rijen en gas minderen, de motor gaat onregelmatig lopen totdat ik het gas helemaal loslaat of weer intrap.
En als de motor stationair draait en van open loop naar closed loop regeling gaat.
Ik heb de auto uitgelezen met mijn (universele) eobd autolink.
Hieronder een moment opname:

Aantal DTCs 0
Brandstofsysteem 1 status Open Loop (OL)-fout
Berekende Belastingswaarde 35.7
Motor Koelvloeistof Temperatuur(¡£C) 87
Korte Termijn Brandstof Aanpassing -Bank1 0.0
Lange Termijn Brandstof Aanpassing - Bank1 2.3
Inlaatspruitstuk Absolute Druk(kPa) 44.0
Motortoerental(rpm) 2571
Voertuigsnelheid Sensor(km/h) 81
Ignition Timing Advanece voor cilinder #1(¡£)47.5
Inlaat Luchttemperatuur(¡£C) 55
Absolute Gasklep Positie 11.4
Aangestuurde Secondaire Lucht Status Uit
Locatie van de Zuurstofsensoren B1S12--B2S----
Zuurstof Sensor Signaalspanning Bank 1-Sensor 2(V) 0.120
Korte Termijn Brandstof Aanpassing Bank 1-Sensor 2 N.v.t
OBD vereisten van dit voertuig EOBD
Afgelegde afstand Met Geactieferde MIL (Km) 0
gelijkstelling hoeveelheid (lambda)(Bank 1-Sensor 1) 1.380
Zuurstof Sensor Stroom(Bank 1-Sensor 1)(mA) 1.078

Tijdens rijden blijft de motor met OL fout draaien en ook de short fuel trim verandert niet.
Verder lijkt naar mijn idee alle waarden vrij normaal. Heeft iemand enig idee hoe deze brandstof loop fout verholpen kan worden of in welke richting ik moet gaan zoeken?
Alvast bedankt.
 

Joske

Forumguru
Het eerste waar ik steeds aan moet denken als ik mpi en onregelmatig lopen lees is het gasklephuis. Wat is de toestand daarvan?
hoeveel km heeft de O2?
 
Het gasklephuis is in december 2013 tijdens onderhoud/apk bij de dealer gereinigd.
De O2 sensoren ( G39 en G130) zijn voor zover ik kan zien nog nooit vervangen en zitten er nu 169.000 km in.
Vanochtend de weerstand nog gemeten van verwarmingselement in de G39, deze is rond 30 Ohm.
Als ik naar de waarden kijk van de sensoren tijdens testrit, G39 is rond de 0,8 - 0,9 mA en de G130 zit rond de 0,1 - 0,2 V. Beide sensoren geven een mager mengsel aan.
 

leo442

Forumguru
Heb je geen valse-lucht lekkage, omdat de lambda regeling niet actief word? Gescheurd vacuumslangetje kan al een probleem geven.
 
Voor zover ik kan zien zijn alle vacuumslangen in orde. De spoel van de N156 doorgemeten 3.0 ohm, lijkt mij ook in orde. Gister een testrit gemaakt, vanaf koude motor eerst OL regeling, vervolgens toen motor warm was naar CL regeling, motor liep wel een beetje onregelmatig. Bleef in CL voor zo'n 5 km op cruisecontrol. Vervolgens gas eraf en een rotonde en toen zelfde stuk weer terug en de motor bleef in OL-fout draaien
 

Joske

Forumguru
Niet gemakkelijk als ik het zo lees, moet eerlijk bekennen dat ik al niet zo goed begrijp wat je met open loop bedoelt? Loopt de motor te rijk qua brandstof dan?
 
@leo442; ja die sensor zit erop, deze kan ik ook uitlezen en loopt mee met verschillende rpm's: bij 776 rpm postitie 1,6, bij 3182 rpm positie 12,5.

@Joske; Het is idd niet echt een duidelijke storing, ik heb geen dtc code. Met open loop bedoel ik de periode van af starten totdat de motor in lambda regeling (closed loop) gaat. Dit kan ik uitlezen op de diagnose lezer.

De diagnose lezer kan onder item "brandstof systeem 1 status" verschillende meldingen weergeven:
* OL - Open Loop
* Open Loop (OL)-fout
* CL - closed loop

Nadat ik een fles injectiereiniger toegevoegd heb aan de benzine zag ik tijdens testrit dat de motor even in lambda regeling ging draaien (closed loop) en ook korte termijn brandstof aanpassing toepaste en verandert de lambda waarde sneller.
Echter na het nemen van een rotonde en hetzelfde stuk weer terug met zelfde snelheid draaide de motor in "Open Loop (OL)-fout" en werd er geen korte termijn brandstof trim toegepast. De lambda waarde blijft steeds rond de 1.1 - 1.3
 

Joske

Forumguru
@leo442 +1

idd een te arm mengsel, er van uitgaande dat de lambdasensor zijn werk goed doet.

Het motormanagement past zijn brandstofhoeveelheid aan aan hetgeen de lambdasensor doorgeeft, is die al vervangen geweest? Of heb je een indicatie dat die in bepaalde omstandigheden wel optimaal werkt?
 

Joske

Forumguru
Je zou stationair de bank1 moeten uitlezen, als die boven de 10% uitkomen (wordt namelijk in percentage weergegeven) dan duidt dit meestal op een vacuümlek. Want het vacuüm is het sterkst bij stationair toerental.

Bank 2 is bij verhoogde toerentallen, indien deze negatief zijn (dus - %) dan is de ECU het te rijke mengsel aan het corrigeren, is normaal. Daar moet je ook rond 0 uitkomen, tot max 5 a 10%. Als deze te veel afwijkt zou het een slechte luchtmassameter kunnen zijn.

Heb je geen foutcodes? Die kunnen wat meer in de goeie richting wijzen.
 
Nee , de motor geeft geen foutcodes helaas, dan was het een stuk gemakkelijker geweest. De ECu corrigeert ook niet omdat hij in OL (met fout) blijft draaien, dus volgens vaste waarden toerental/brandstofinspuiting/klepstand volgens voorgeprogrammerde tabel in ECU.
Luchtmassameter zit er niet op maar een MAP sensor en deze geeft goede waarden door, als de motor uit staat 100 kPa abs. dus atmosferische druk. Tijdens draaiende motor varieert deze tussen 30 en 52 kPa vacuum, dus meer dan halve bar vacuum op inlaatspruitstuk.
Ik zal het vacuum systeem nog eens nalopen. Is het verstandig om hiervoor een vacuumtester (handpomp met manometer) aan te schaffen?
Ik zal hier over twee weken weer verder mee gaan, eerst weer 2 weken offshore werken.
 
Het heeft even geduurt maar nu weer een berichtje ove rde stand van zaken;
Het lijkt erop dat de motor iets beter loopt, motor houd nog een beetje in en loopt niet helemaal zuiver in CL.
Ik heb het volgende gedaan, EGR klep schoongemaakt, was overigens niet heel erg vuil. Op vacuumlekken gecontroleerd, niks gevonden en brandstoffilter vervangen. Binnenkort nog even nieuwe bougies erin en dan nog maar eens kijken. Zodra ik het euvel gevonden heb zal ik weer een berichtje plaatsen
 

Cordoba

Forumguru
@ArjenTB Ik heb het idee dat de waardes die je noemt voor de MAP-sensor niet helemaal kloppen. Die 100 kPa bij stilstaande motor zal wel kloppen, maar die vacuumwaardes: dat zijn negatieve drukken, of de absolute druk? Bij welke toerentallen meet je welke waarde?
Als ik er vanuit ga dat de 30-52 kPa absolute drukken zijn, kom ik tot een luchtsnelheid bij de MAP rond de 240-250 m/s ofwel zo'n 70% van de geluidssnelheid, als ik het zo even snel goed heb berekend.
 
@Cordoba De waardes zijn absolute drukken, ik lees deze af met mijn autolink eobd lezer. 100kpa is absoluut bij stilstaande motor deze lijkt mij ook goed. de 30-52 kPa zijn ook absoluut dus idd meer dan een halve bar vacuum op het inlaat manifold. Ik heb op dit moment de uitleesgegevens niet bij de hand maar zoals in de 1e topic vermeld staat een druk van 44kPa bij 2571 rpm.
Wat zijn normale map drukken voor deze motoren?
 

Cordoba

Forumguru
@ArjenTB Je gebruikt het woord vacuum dus verkeerd, je bedoelt een onderdruk, maar zelfs dat is het in feite niet. Druk in stromingen bestaat uit 2 componenten: een statische druk, en een dynamische druk. De totale druk is gelijk aan de dynamische druk + de statische druk ( Ptot= Pdyn+Pstat), en is constant in een stroming. (alleen als bijv. de barometerstand verandert, verandert Ptot).

De druk die je meet gaat omlaag bij hogere snelheden van de inlaatlucht (dus ook met de toerentallen van de motor), dat bevestigt dat je de statische druk meet loodrecht op de stromingsrichting. Je dynamische druk is dus de druk bij stilstaande motor (barometerstand) vermindert met de afgelezen druk bij draaiende motor.
(ik zie nu dat ik een rekenfoutje heb gemaakt in mijn eerdere grove berekening)

Een aflezing van 52 kPa, komt dus overeen met een dynamische druk van 48 kPa (100-52) dat komt overeen met een luchtsnelheid van ca. 280 meter/seconde.
Een aflezing van 30 kPa, komt overeen met Pdyn 70 kPa, oftewel een luchtsnelheid van 375 m/s (oftewel pakweg 1,1 x de geluidssnelheid).

Ik ken jouw motorblok niet, en weet dus ook niet op welke plek de MAP-sensor precies zit, en wat daar de dwarsdoorsnede voor de luchtinlaat/luchtdoorlaat precies is, maar mijn inschatting is, dat de gemeten waarde niet klopt.
 

leo442

Forumguru
Goede werking van de MAP sensor is alleen goed te controleren door de spanning te meten (tussen de 0-5 volt).
Ook simpel te zien in de realtime data van een goede EOBD tester!
Of dmv een vauum handpompje, en de spanning te meten op de signaaldraad
 
@Cordoba bedankt voor de uitleg, klopt idd het is geen vacuüm maar onderdruk tov atmospherisch. Het gaat om een 1.6 mpi blok. Alles aan het blok is origineel, als de mapsensor bij stilstaande motor nagenoeg de barometerstand weergeeft, dus absoluut 100 kPa ben ik er in eerste instantie van uitgegaan dat deze de juiste waarde weergeeft. Maar ik zal hem demonteren en de doorvoer controleren op vuil.
@leo442 , Ik lees de waarden uit met een autolink al519, is volgens mij wel betrouwbaar maar ik zal voor de zekerheid de multimeter er ook nog overheen zetten.
 
Probleem is opgelost. Blijkt dat de regelsonde te langzaam regelt
door waarschijnlijk ouderdom, 170000 km. Deze vernieuwd en de regeling loopt weer perfect.
 
Bovenaan Onderaan