Motor schokt hevig bij uitzetten

Elmarrr

Actief lid
Beste lezer,

Vandaag heb ik een grote beurt laten doen en de distributieriem + waterpomp en multiriem laten vervangen. Een hoop werk aan de auto dus. Nu heb ik 'm aan het einde van de middag weer opgehaald en toen ik thuis kwam merkte ik bij het uitzetten van de auto dat er ineens een flinke schok doorheen ging (dat was voorheen niet zo). Uiteraard nog een keer aan- en uitgezet: precies hetzelfde, een flinke schok waarvan zelfs de uitlaat een beetje meetrilt. Hij rijdt verder normaal - diesels trillen immers altijd - en ik heb geen foutmeldingen. Voordat ik morgen opbel zou ik dus graag willen weten of iemand nog tips heeft/misschien een idee heeft wat dit kan veroorzaken.

Uiteraard ook al rondgekeken op het forum en google geraadpleegd: daar kwam ik op de smoorklep die evt. vies is, maar dit lijkt me sterk aangezien het vanochtend nog niet zo was.

Auto: Fabia I, 1.9 TDI uit 2004 en een km-stand van 330.000.
Niet door dealer onderhouden. - Edit: deze beurt niet door dealer gezien de kosten en km-stand, verder wel dealer onderhouden -

Groet,

Elmar.
 
Laatst bewerkt:

Elmarrr

Actief lid
Bedankt voor je reactie!

Hoe zou ik dat kunnen merken tijdens het rijden/oplaten komen koppeling? Als extra trilling of anders? Ik merk weinig verschil met het rijden (tussentijds met huurauto gereden dus voelde sowieso weer iets anders).

Ik kan pas ergens volgende week terug, kan het kwaad er flink mee te rijden (planning is tot dan ongeveer 1500 km)?

Groet
 

Elmarrr

Actief lid
Extra toevoeging: met motorkap open zie ik dat het motorblok ook flink heen en weer gaat bij het aan- en uitzetten, waar dus ook de trilling vandaan komt (dôh). Maar dit was dus voorheen niet zo..
 

skodaboy

Forumguru
als ik mij niet vergis (correct me if i'm wrong) moeten de motorsteunen los om dit werk te kunnen doen.
dus ik vermoed dat er één van de motorsteunen los zit of niet voldoende is vastgezet..;)

@ heren,mecaniciens onder ons,kom er maar in..:D
 

Monteurtje

Forumguru
Ik zou hier niet nog tot volgende week. Beste is morgen terug gaan.
Stel de motorsteun zit niet goed vast en er breekt een stuk uit het blok dan ben je verder van huis. En anders laat je de auto ophalen door de garage.
 

Elmarrr

Actief lid
Bedankt voor alle reacties zover!

Morgen moet ik helaas aan het werk, dus dat zal niet lukken. Ik neem de gok en bel hem morgen of ik eventueel vrijdag terug kan komen. Dit is wel even balen natuurlijk! Ik snap wat je zegt @Monteurtje en dat moet zeker niet gebeuren.

Is er een mogelijkheid waarop ik zelf het een en ander kan controleren? Ik heb geen brug oid, maar misschien kan ik iets zelf doen?
 

darkprojectx

Forumguru
Probleem prio geven, je wilt echt niet met een kantelend blok gaan rijden. Dan krijg je de gein dat je uitlaat straks los schiet of afscheurt en meer van die ellende.
Het werk kan vast wel 2 uurtjes max zonder jou toch?
Omgerekend ben je wel meer als 2 uurtjes kwijt als de boel uit elkaar valt, en helaas gebeurt dat meestal onderweg bij belasting en dan ben je veel verder van huis.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad een kwestie van prioriteit, wachten kan veel extra schade opleveren, en als je zelf bewust dat risico neemt, heb je ook alle kans dat extra kosten ook voor jou zijn. Je kunt proberen of de garage de auto morgen op kan komen halen/omwisselen voor leenauto (desnoods op je werk).
 

Elmarrr

Actief lid
Ook bedankt voor jullie reacties heren!

Ik ben vandaag toch maar aan het werk gegaan en iets eerder vrij genomen voor de garage. Aangezien de auto verder helemaal normaal was durfde ik de gok te nemen. Gewoon rustig gereden niks aan het handje.

Nu kwam ik bij de garage, motor even paar keer aan- en uitzetten, was het probleem wel duidelijk. Hij aan het controleren geslagen en bleek dat er een slangetje naar de smoorklep niet vast zat (hing d'r naast). Dat veroorzaakte de flinke vibratie bij het uitschakelen. Hadden we allebei dus overheen gekeken. Noem het maar gerust een dom probleem!

Maar goed, opgelost dus. Rijdt als een zonnetje! Op naar de 400.000 :tongue:

Bedankt allen, topic closed (?).



Oh kleine toevoeging: ik vind het echt verbazingwekkend hoe zo'n klein slangetje zo'n invloed op de motor kan hebben..
 

Monteurtje

Forumguru
Die klep gaat dicht zodra je de motor afzet. Zodat er geen lucht meer naar de motor gaat.
Als je de motor uitzet staat die niet meteen stil de zuigers bewegen nog even en zal nog wat diesel in druppen en als er dan ook nog lucht in gaat dat ontbrandt dat nog een beetje. En pruttelt de motor nog even na.
Als die slang niet is aangesloten blijft die open staan. Als het andersom was, slang eraf en daardoor de klep dicht. Zou je de motor niet aankrijgen.
 

Cordoba

Forumguru
... bleek dat er een slangetje naar de smoorklep niet vast zat (hing d'r naast). Dat veroorzaakte de flinke vibratie bij het uitschakelen. Hadden we allebei dus overheen gekeken. Noem het maar gerust een dom probleem!
..

Domme problemen, of zoals ik het meestal noem 'simpele' of kleine fouten of gebreken zijn vaak het moeilijkst te vinden.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Het kan soms zo simpel zijn, terwijl het heel wat lijkt. Mooi dat het opgelost is en idd hop hop gas er op naar de 400k :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan