Motor slaat af tijdens rijden

JohnT

Nieuw lid
Ik ben in het bezit van een kodiaq 1.5 uit 2019. Sinds 14 augustus heb ik last van een elektrische storing waarbij mijn motor uit gaat tijdens het rijden. Vanmiddag op de snelweg. Dit is niet echt prettig. Gelukkig naar een veilige positie gerold en na een paar minuten weer kunnen starten. Er komt in mijn display de melding maximaal 1200 rpm gevolgd door start motor handmatig. De eerste twee keer was de foutmelding u350100 en de laatste twee keer p05620 beide lage spanning regelapparaat. Naar garage geweest en die heeft de relais gerouleerd. Mocht het probleem daaruit komen moet ik nu een andere melding krijgen. Ben niet gelukkig met deze oplossing. Komt het iemand bekend voor?
Gr John
 

Tees

Donateur
Ome Gerrit (Speek) geeft bij P0561 aan dat als het bij 1 regelmodule voorkomt dat het zeer waarschijnlijk een lokaal probleem is (bedrading of stekker), als t bij meerdere modules voorkomt waarschijnlijk een centraal probleem (accu, dynamo, massa). Gegeven dat het 2 verschillende fouten zijn, vermoed ik t het laatste. Is de accu al doorgemeten, massakabel(s) gecontroleerd, dynamo gecheckt?

Een relais omwisselen bij zo'n ernstig probleem vind ik nogal een riskante aanpak. Wat kost een relais nou, als je het serieus neemt, dan vervang je meteen het relais waarvan je vermoedt dat het probleem veroorzaakt. Ik vermoed dat het niet door een relais komt, want de ECUs worden voor zover ik weet niet over geen relais aangestuurd. De ECUs sturen wél relais aan, maar de fout komt van een ECU af die te weinig spanning krijgt.
 

CDO

Forumguru
De motor echt helemaal uit? Dus ook geen stuur en rembekrachtiging meer dan? Lijkt me bijzonder onplezierig.
 

JohnT

Nieuw lid
Alles blijft wel werken. Monteur vertelde dat deze storing niet door meten te vinden is, alleen als de auto in storing staat. In de storingsinfo stond ook nog dat de motor 0 toeren liep en 0,8 V over klem 30 had, ook niet verklaarbaar.
 

Tees

Donateur
Dat de motor 0 toeren had komt overeen met wat je ervaren hebt, namelijk dat de motor uit was ;)
Klem 30 weet ik niet waar ik dat moet plaatsen. Lijkt me wel relevante informatie om het probleem te lokaliseren.

En zeggen dat het probleem met meten niet te vinden is vind ik merkwaardig. Meten is weten, de ECUs doen ook permanent niets anders. Dat het een lastig te vinden probleem zou kunnen zijn, dát zou kunnen kloppen.
 

hemi24

Forumguru
Klem 30 is doorgaans de 12V van de batterij... Net als dat Klem 31 de algemene aanduiding is van de massa.

Mijn eerste gedachte is dat je een accu hebt die aan het overlijden is, waarvan enkele cellen af en toe kortsluiten, waardoor de spanning totaal weg valt.

Als er nog de originele accu in zit waar de auto me uit de fabriek is komen rollen zou ik er niet veel meer voor willen geven.
Enige wat ik eerst nog even zou kijken is de bevestiging van de accuklemmen en daarbij ook de bevestiging van het andere uiteinde van de massakabel goed bekijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Een accu van 5 jaar oud in een S/S systeem is idd wel aan t einde van z'n levensduur. Dus als dit de originele accu is, zou ik die als eerste vervangen.
 

JohnT

Nieuw lid
Storing is opgelost. Bleek relais voor regelunit te zijn. Zijn moeilijke storingen die niet te vinden zijn door bijvoorbeeld te meten. Blij dat het opgelost is
 
Bovenaan Onderaan