Motor slaat af

kooik074

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben Jan en sinds drie maanden in het bezit van een Octavia greenline 1.6 tdi. 105 pk. 250nm bouwjaar 2010. Auto rijdt goed en ben er ook wel tevreden mee. Maar heb alleen een probleem als ik met een paardentrailer rijdt. Met optrekken vanuit stilstand slaat de motor regelmatig af. Volgens de dealer zal deze auto geen problemen met een trailer hebben, pk's en koppel genoeg. De vorige wagen was een 1.9 tdi met 90 pk. en had daar nooit geen problemen mee.

Zal dit probleem met chiptuning op te lossen zijn?

groetjes Jan

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je eerst het echte probleem moet tackelen. Chiptuning zorgt vooral bij middelhoge en hoge toerentallen voor meer koppel (en dus meer vermogen) bij lage toerentallen heeft het vaak maar een zeer beperkt effect.

Ik verwacht dat je probleem optreedt bij lage toerentallen, dus dat chiptuning alleen daarom al niet de oplossing is. Verder denk ik dat je eerst de echte oorzaak boven moet krijgen. Ligt het aan te weinig gas geven, of blijven de remmen van de aanhanger bijv. plakken, of is er nog iets anders aan de hand. Probeer eens (indien mogelijk) of je met een andere auto en dezelfde trailer ook het probleem hebt, of probeer eens een andere trailer/aanhanger/caravan achter de Octavia. Op die manier moet je in elk geval vast kunnen stellen of het probleem in de auto of in de trailer zit.

kooik074

Nieuw lid
Ik moet inderdaad veel gas geven en de koppeling vasthouden, anders slaat de motor af. Denk dat op de duur de koppelingsplaten dit niet leuk vinden. Als de auto begint te rollen en voornamelijk in de achteruit moet ik iets gas terugnemen anders gaat het te hard maar ook dan slaat de motor weer af. Trailer is nieuw en de remmen zitten ook niet vast. Met een andere auto hebben hier geen last van.

Cordoba

Forumguru
Bij achteruit rijden kan ik me voorstellen dat de (oploop)rem iets geactiveerd wordt, en daar het probleem zit. Bij vooruit rijden zou je het dan alleen het eerste stukje in de 1e versnelling moeten hebben, maar bij opschakelen niet meer. In elk geval een lastig probleem, omdat er bij auto en trailer beiden niets echt mis lijkt te zijn, maar de combinatie is voorlopig nog geen succes.

Zwapp

Forumguru
Blijft vreemd ja, als ik met mijn octavia mijn sleurhut trek hoef ik niet eens gas bij te geven, de combinatie rolt zo weg...
Maar dan is wat ik heb niet te vergelijken met wat jij hebt natuurlijk, enkel klinkt het niet gezond.

Joske

Forumguru
Ik denk eerder aan een mechanisch probleem.. Iets met de koppeling, vliegwiel oid dat door de combinatie met aanhangwagen zwaarder belast wordt en afslaan van de motor geeft.

Hoeveel km heeft de wagen?

Ik heb ook zo'n 1.6tdi en mijn ervaring is dat deze stationair zeer schraal is afgesteld (vermoedelijk ivm greenline etc...). Dat betekent dus dat je bij wegrijden soms net iets te weinig gas hebt, en dat stilvallen voor ken komen. Je moet dus echt een beetje gas geven bij wegrijden is mijn ervaring.

Joske

Forumguru
Dat klopt idd wel, een 1.6TDI GL krijg je met geen stokken in 2e versnelling van zijn plek.. Beetje te weinig gas geven en idd zoals Johan aangeeft: je valt stil.

skodaboy

Forumguru
ik ben zo wie zo géén favoriet van de 1.6 tdi motor,ik vind hem gewoon veel te licht.
ik rij bijna dagelijks in VAG (lease) wagens waar deze motor in zit..
als ik zo'n wagen gewoon bij ons in de werkplaats wil verplaatsen,ik rij dan gewoon op stationair toerental (gewoon in de 1e en langzaam de koppeling laten op komen zonder gas geven)
zelfs dan moet je al oppassen dan hij niet afslaat als je iets te bruut bent.

als er nu een (zware) trailer aanhangt ga je zo wie al meer moeite moeten doen om hem in beweging te zetten.
ik kan me voorstellen dat het niet evident voor zo'n 'kleine' motor om de combi op gang te trekken..
dus het zal wennen/zoeken zijn hoe je het beste de combi op gang trekt zonder de koppeling op te 'stoken'

ik rij zelf met een 02 4x4 met een 1.9 tdi motor,dit is natuurlijk wel een totaal andere auto.
ook heeft de 4x4 een kortere /andere versnellingsbak..
want ik trek met gemak aan +/- 1300 rpm een trailer van 1300kg op gang zonder één centje pijn..;)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan