Motor slaat soms moeilijk aan bij koude motor ( 1ste start v/d dag )

Gemiddeld 1 x om de 5 keer slaat de motor moeilijk aan ( wel altijd bij koude motor , ook in de zomer )
Je hoort dan dat de startmotor langer ( 3 a 4 sec. ) moet draaien vooraleer hij de motor aan de praat krijgt , hij start wel altijd daar niet van .
Skoda SuperB Combi 1.6 TDI Autom. 2018

tim_j

Forumguru
Klinkt bekend. Heb ik ook weleens. Dan doet die er dubbel zo lang over voor de motor start. Geen issues verder.

EdK

Forumguru
Heel bekend iets.
Bedrijfswagen met een TDI 2,0 soortgelijk
Koppeling in, en haal sleutel over en duurt een 3 a 4 seconden voor de motor start.
Wellis waar zonder problemen verder.

Reden mijn inziens is dat de boordcomputer aan hand van buiten temperatuur besluit om wat langer voor te gloeien oid.
Want voorheen bediende je met de sleutel een relais die de startmotor weer bediende, en lijkt erop dat je nu met de sleutel een puls (start) geeft aan de boordcomputer die dan zijn software riedel afgaat en dan pas de motor start.....

Tsja zou me pas zorgen maken als hij niet meer start, dan ben je waarschijnlijk te laat op werk of te laat voor avondeten.....

Captain Hook

Forumguru
@Bierboom Heb je een model met een sleutel die je moet omdraaien, of met een startknop?

In het eerste geval, en dan bij een diesel, draai je toch de sleutel in de 1ste stand, vlak voor het 'echte' starten, wacht tot het voorgloeilampje uitgaat, en dan pas doordraaien waarbij je de startmotor inschakelt.
Want wat ik me kan herinneren, bij alle diesels die ik ooit gereden heb, is dat het voorgloeilampje soms wat langer aanblijft e.e.a. afhankelijk van de buitentemperatuur en/of de motor nog koud is.

In de manual staat ook:
Bij wagens met dieselmotor gaat na het inschakelen van het contact het voor-
gloeicontrolelampje  branden. Na het uitgaan van het controlelampje slaat
de motor aan.

Tees

Donateur
Een TDI is een heel andere motor, maar ik herken dit ook van m'n 1.2 TSI. De eerste start van de dag duurt een paar seconden, daarna bijna direct. Had t bij m'n 1.4 MPI niet, het zal wel zo bedoeld zijn denk ik dan :pieker:

@Captain Hook , idd vergeten bij vermelden is uitvoering met startknop
Voorgloeien Ok , maar in de zomer bij 30° heeft hij ook soms deze kuren dus daarmee kan het
naar mijn mening niet mee te maken hebben

Je heb zo het gevoel dat gedurende die 3à4 sec. dat de startmotor zijn werk doet , de injectoren geen diesel krijgen om in te spuiten en zo de motor niet aan de praat krijgt , en de volgende keer 1 tik en hij start dan direct

JeSko

Forumguru
1x om de 5 ofzo is zeker niet normaal, al helemaal niet in de zomer. Herken dit dan ook zelf totaal niet (1.6tdi Cayc ea189 motor, 2014), één keer heb ik op die 2 jaar een wat moeilijkere start gehad, dat was vorige winter bij -6 na een week buiten stilgestaan te hebben, toen kwam er ook even de waarschuwing om het contact af te leggen, dat gedaan en meteen daarna startte hij wel gewoon. Op die éne keer in lastige omstandigheden na nooit aan de hand gehad wat topicstarter beschrijft, contact aan, effe wachten, tik aan, startten, vlekkeloos. Daarbij duurt het nooit ettelijke seconden (3 of langer) om te starten, dat gaat instant.

Bovenaan Onderaan