Motor (te) warm - Scout 4x4 2.0FSI

badoes

Nieuw lid
beste, net een skoda O Scout 4x4 gekocht uit 2007. Betreft een 2.0FSI.
Het lijkt erop dat de motor erg warm wordt. Netje een ritje gedaan waarvan op de heenweg 20 min in de file, 10 min gestopt, en vervolgens terug gereden over de snelweg. Geen gekke dingen. Bij thuiskomt na 20 min even bij de auto gekeken en de motorkap opengedaan. Motor was erg warm met name het zwarte frame boven de radiator. Mijn vraag: is dat normaal?

turboturbo

Forumguru
Wat is 'erg warm' en welk instrument geeft dat aan? Bijv stijgt het metertje van de koelvloeistof temperatuur voorbij het midden?
Of geeft ie een melding?

Of het is meer je eigen idee?

Hoor je de koelventilatoren wel eens aan slaan? Zo nee, doen die het wel als de je motor langer dan een paar minuten (reeds bij warme motor) stationair laat draaien?
En het effect op de ventilatoren als je de airco inschakelt?

aiva tco adoks

Forumguru
Heb je de mogelijk om je olietemp af te lezen via je maxidot? Als die normaal lijkt... qua temperatuur.
En anders ff uitlezen. Of tijdens het rijden uitlezen.

badoes

Nieuw lid
Hi, dank je voor je reactie.
Volgens mij gaf geen vd instrumenten dit aan. Ik ontdekte het omdat ik even onder de motorkap keek. Erg warm is inderdaad nogal vaag. Het frame boven de radiotor was heet, maar nog niet zo heet dat ik dit niet kon beetpakken.

turboturbo

Forumguru
Ik schrok ook wel even hoor, toen ik de eerste keer zag dat bij regen het water op de motorkap verdampt..... Dat had mijn vorige auto niet.

Kennelijk kan het goed heet worden in het vooronder maar zolang de koelvloeistof temperatuur onder 90°C blijft en de koelvinnen het doen (die hoor ik sporadisch aan slaan) dan is het allemaal oke ga ik vanuit....

Chrisiewizzie

Forumguru
Ik herken de relatief hoge temperatuur onder de motorkap bij een 2.0 FSI wel. Andere auto's heb ik dat nooit echt gemerkt. Maar ik rij al een jaar 4, 5 zonder problemen met mijn O2 2.0 FSI. Alle vloeistoffen blijven netjes op temperatuur. Ook op vakanties in zonnig Italië met 40 graden of warmer.

Bovenaan Onderaan