Hallo,

Sinds 2 jaar in bezit van een Skoda 1.6 op LPG G3.

Super goedkoop rijden, echter is me tijdens een road trip vorig jaar opgevallen dat de motor koelvloeistof temperatuur sensor iets boven de 90° aangeeft als ik sneller dan 130 rijd.

Ik weet niet of dit al bij de (2e hands) aankoop was, niet op kunnen letten omdat ik geen snelweg heb gereden. Maar het is super irritant omdat je bang bent dat er iets mis is.

Ik kamp dus met het volgende:
  • Met normale snelheid binnendoor (50-80) is er niks aan de hand, meter geeft prima 90° aan.
  • In de lagere versnellingen (1-4) heb ik geprobeerd om hoge toeren te rijden (3000+ in zijn 4) voor een tijdje, maar krijg niet het gevoel dat de temperatuur boven 90° komt
  • Geen verschil tussen winter/zomer, in de winter komt de temperatuur evengoed boven de 90°
  • Volgende waarnemingen met betrekking tot snelheid op het metertje in mijn dashboard
    • rond de 90/100 is de temperatuur prima 90°
    • de 110/120 zit temperatuur volgens mij op 95°
    • rond de 130 zit ie al op 98°
    • rond de 140 dit over de 100°
    • rond de 150/160 (dit doe ik niet vaak) komt ie wel eens boven de 100° richting 110/115°
    • op max snelheid rond de 180/190 komt de temperatuur richting de 120°, maar niet in het rood
    • hij komt nooit in het rood
  • Zodra je gas loslaat en afremt, zakt de temperatuur direct.
  • Het is me pas gisteren opgevallen dat bij stilstand (wel met warm weer) de temperatuur toch hooger dan 90 blijft)
  • Er is geen verschil tussen LPG en benzine rijden, bij beiden hetzelfde effect
  • Verder is de motor goed onderhouden (elk jaar een grote beurt, om de 10/20000 km, en loopt hij zoals gezegd prima)
  • Koelvloeistof niveau's gechekt
  • Airco aan/uit maakt geen verschil
  • Dealer zegt dat het normaal is, het kan 'wel eens wat hoger als het warm is'...
  • Nog iets anders dat ik kan checken?
Weet iemand waar dit aan ligt? Hoe serieus ik me zorgen moet maken als ik lange wegen af leg (+1000km) met de temperatuur constant op 100?

Ik heb een aantal filmpjes opgenomen waarop te zien is wat ik bedoel (sorry voor de slechte opnames!).
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Voor alle duidelijkheid, heb je het over de watertemperatuur vermoed ik? (je filmpjes krijg ik niet open)
Vloeistofniveau is ok?
Ik vermoed dat je bij deze hogere snelheden toch langer in hogere toeren rijdt dan dat je zelf probeert op te wekken in lagere versnellingen..
Misschien dat er wat sleet op de waterpomp zit en bij hogere toerentallen onvoldoende kan rondpompen. Is dit nog de originele?
Welke km-stand heeft de wagen?
Motorcode? (te vinden op sticker in koffer waar reservewiel al dan niet ligt- of vooraan in service boekje)

Stel jezelf en je auto misschien nog even net iets beter voor in het daarvoor bestemde topic ==> http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/
waarvoor dank.
 
Hi Joske, ik zal mijn auto even voorstellen en de filmpjes fixen.

Voorstellen: http://www.skodaforum.nl/forum/i/voorstellen.30554/

Even alvast antwoord op je vragen:
  • Ja, het gaat om watertemperatuur (koelvoeistof temperatuur)
  • Vloeistofniveau is prima en gechekt
  • Het kan inderdaad kloppen dat ik in te lage toeren zit in de 4, ik probeer het vandaar uit om 5000 in de 4e versnelling te rijden voor een stukje, laat het morgen weten!
  • De waterpomp is de originele denk ik. Sleet zou prima kunnen. Hoe kan ik dit controleren? Watervloeistof is prima helder trouwens (maar misschien omdat ik het netjes aanvul/bijhoud?)
  • Wagen heeft ongeveer 220000 op de teller.
  • Motorcode zoek ik morgen op.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het gisteren gecheckt; ook in de lagere versnellingen (1-4) komt de temperatuur omhoog bij hoge toeren.

Wel pas na de 3500/4000 toeren, daaronder blijft de motor eigenlijk gewoon op 90 graden.
 

Niels83

Forumguru
Ik ben geen held hiermee maar hoe ziet je radiator er uit? Springt de ven aan? Of te wel koelt die goed.
 

milanseegers

Forumguru
Ik hoor regelmatig wel eens van auto's waarvan de hoogte van de koelvloeistof temperatuur samenhangt met de inspanning die de motor moet leveren. Wat opzich heel logisch is. Je geeft aan er al langer mee rond te rijden en het wordt niet erger. Bij dat laatste denk ik al snel; hoort er gewoon bij.

Je zou je thermostaat kunnen controleren en de staat van je radiator. Wat betreft de water pomp; deze kun je alleen bekijken als ie er uit is. Wel zou een specialist misschien de druk in het systeem kunnen meten om te bepalen of deze aan opgeheven waardes voldoet. Tot slot (of juist te beginnen met) uitlezen.

Zo heb je snel een aantal zaken uitgesloten..
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je een maxidot display hebt, zou je ook eens naar de olietemperatuur kunnen kijken.
Persoonlijk hecht ik daar meer waarde aan dan aan dat analoge koelvloeistoftemperatuurmetertje.

Als de olietemperatuur bij normaal rustig rijden tussen de 95 en 100 graden staat en bij echt zware inspanning niet veel verder oploopt dan een goeie 120, dan is er weinig of niets aan de hand lijkt me.
 
Ik ben geen held hiermee maar hoe ziet je radiator er uit? Springt de ven aan? Of te wel koelt die goed.
Ja hoor de fan springt van tijd tot tijd aan.

Ik hoor regelmatig wel eens van auto's waarvan de hoogte van de koelvloeistof temperatuur samenhangt met de inspanning die de motor moet leveren. Wat opzich heel logisch is. Je geeft aan er al langer mee rond te rijden en het wordt niet erger. Bij dat laatste denk ik al snel; hoort er gewoon bij.

Je zou je thermostaat kunnen controleren en de staat van je radiator. Wat betreft de water pomp; deze kun je alleen bekijken als ie er uit is. Wel zou een specialist misschien de druk in het systeem kunnen meten om te bepalen of deze aan opgeheven waardes voldoet. Tot slot (of juist te beginnen met) uitlezen.

Zo heb je snel een aantal zaken uitgesloten..
> ik denk ook dat het erbij hoort, maar maak me toch ongerust omdat ik het bij andere autos nooit heb gezien
> ik zal om een check vragen bij de garage van thermostaat, radiateur en waterpomp. Kan aan ze allemaal liggen inderdaad..
 
Als je een maxidot display hebt, zou je ook eens naar de olietemperatuur kunnen kijken.
Persoonlijk hecht ik daar meer waarde aan dan aan dat analoge koelvloeistoftemperatuurmetertje.

Als de olietemperatuur bij normaal rustig rijden tussen de 95 en 100 graden staat en bij echt zware inspanning niet veel verder oploopt dan een goeie 120, dan is er weinig of niets aan de hand lijkt me.

Nope geen maxidot jammer genoeg..
 

oco1979

Forumguru
Bij kmstand van 220.000 + zou er wel degelijk al sleet op de waterpomp moeten zitten.
De radiator kan deels verstopt zitten,gezien de kmstand.
Thermostaat zou ik niet direct verdenken,zou vlug in het rood gaan,als deze dicht blijft staan.
Hebben ook wel een last van een themperatuursensor die defect is,stekker eens aftrekken en kijken of die vochtig is.
 

Joske

Forumguru
defecte temperatuursensor zou ik uitsluiten aangezien je heel makkelijk kan reproduceren en de temperatuur mooi meegaat.

waterpomp blijft bij mij verdacht nummer 1, zeker omdat het toerentalgerelateerd is mijn inziens.

  • Motorcode zoek ik morgen op.
tijd gehad? ;)
 
defecte temperatuursensor zou ik uitsluiten aangezien je heel makkelijk kan reproduceren en de temperatuur mooi meegaat.

waterpomp blijft bij mij verdacht nummer 1, zeker omdat het toerentalgerelateerd is mijn inziens.


tijd gehad? ;)

Ja, echter ik weet niet welke het is heb een aantal:
1.6 16v 100pk
Jhl
Bts
5453k4
2009 model
Bmn55556
 
Hi Allemaal,

tijdje geleden maar wilde toch ff melden wat er is gebeurd;
Het bleek toch de thermostaat te zijn. Ongelofelijk dat je altijd met hitte/koeling problemen toch weer altijd bij de thermostaat moet kijken.

Bij mij bleef die niet dicht, maar ging die gewoon niet ver genoeg open. En omdat deze skoda een dubbele thermostaat heeft is het dubbel risico.

Ook omdat de auto al wat heeft gelopen is gelijk de waterpomp vervangen.

Nu blijft de temperatuur altijd mooi stabiel.

Thanks! Ik ga zo een nieuwe post plaatsen voor een andere interessante vraag.
 
Bovenaan Onderaan