Motor valt uit tijdens het rijden

rtwee

Senior Member
Ik heb iets raars met mijn Octavia2.... Ik heb hem sinds begin november en hij staat bijna op 30k kilometers. Bijna tijd voor de 1e beurt dus. Gisteren gebeurde het voor het eerst; ik rij 70 op de ringweg van Groningen en ineens valt zomaar de motor uit. In het schermpje tussen de tellers lees ik 'Motor vault. Workshop". Raar, de sleutel uitdraaien en de motor starten lost het probleem op en hij rijdt weer verder. Echter later gebeurt het weer en vanochtend op weg naar de Skoda dealer gebeurde het me weer.

Helaas kan de dealer in het weekend niks voor me betekenen zeiden ze. Als het weer gebeurt moet ik gewoon bellen met de mobiliteitsgarantie van Skoda Nederland. Maandag zou ik er mee langs kunnen komen.

Iemand dit ook al wel eens gehad? Het lijkt wel een noodloop....
 

Happy

Nieuw lid
Ik heb in sept. 2010 een 1.6 tdi greenline combi geleverd gekregen. Ook bij mij is de motor al 4 x uitgevallen. Altijd bij het naderen van een kruispunt. Ik trap de koppeling in, zet hem in zijn vrij, en vervolgens valt de motor stil.

Dealer kan niets zien in de computer. Raar verhaal.
 

RefleCs

Forumguru
Je zou haast zeggen start stop systeem wat inschakelt op het onjuiste moment? Mijn broertje heeft het gehad met zijn Audi A3. Was origineel besteld met 6-bak en is door lange levertijd aangepast als verrassing naar een DSG-7 bak. Wat men even was vergeten was de software aanpassing :tongue:
 

rtwee

Senior Member
De greenline heeft geen start-stop. Althans, mijne niet... ;)

De dealer bij mij heeft wel degelijk iets gevonden. Ze hebben met de computer het systeem uitgelezen en daar vonden ze dat er een sensor stuk was/storing gaf. Ze hebben de sensor besteld en toen ze wilden vervangen kregen ze hem er niet uit. Bleek dat de sensor scheef in het blok geplaatst was. Met moeite hebben ze de sensor eruit gekregen en de nieuwe geplaatst. Samen met een 30.000km beurt rijdt mijn O2 nu weer prima en geen problemen meer.
 
Bij de Seat Inca 1.9 diesel was/is dat een bekend probleem, zit in de kabelboom.
weet niet of dat in het storing logboek uit te lezen is.
 

mbaltus

Nieuw lid
He wat grappig. Is mij ook een aantal keer overkomen. Ik dacht eigenlijk dat ik zelf de schuldige was maar nu ik zie dat ik niet de enige ben....ik heb ook een O2 Greenline van november 2010
 

Mick

Actief lid
Vandaag voor het eerst dit fenomeen mee mogen maken. Tijdens het inhalen met 130km/h ineens een piepje en de melding motor vault en workshop en tevens een knipperende voorgloei lampje. Een gekke gewaarwording als ineens je vermogen wegvalt.
Op een parkeerplaats even de motor uitgezet en daarna weer aan en hup weer alles goed.
Hopelijk komt het niet te vaak voor.
 

Antera

Donateur
Mick zoals al eerder vermeld toch even laten uitlezen. Want vermoedelijk ga je vroeg of laat met een auto langs de kant staan. Of je moet mobiliteitsservice hebben maar goed beter voorkomen dan genezen
 

Mick

Actief lid
Ik kijk even of het vaker voor gaat komen. Na het uit/aanzetten van de motor ging hij weer prima. Om nu direct naar de dealer te gaan lijkt me ook wat. Ik heb ook wel eens valse meldingen van het bandenspanningscontrolesysteem.
Natuurlijk heb ik mobiliteitsservice, maar hoop hem niet nodig te hebben.
 

Luke

Forumguru
!!!!!!!! Vandaag heb ik eenzelfde probleem gehad. Tijdens het rijden: oranje uitlaatgascontrolesysteem lampje gaan branden ("motortje") en oranje voorgloeicontrolesysteem lampje knipperde ("dubbele lus"). Vermogen was veel minder =>noodprogramma van de motor. Cruise control wilde niet meer werken. Ook foutmelding op Maxidot: Motor fault: workshop!
Ik heb in eerdere topics al verhalen gelezen over de EGR-klep die kan volslibben met roet en daardoor verminderd vermogen geven. Maar dit lijkt me ook een mogelijke oorzaak; mijn octavia combi 1.6TDI greenline is ook van begin 2010.
@ rtwee , welke sensor is vervangen en mag ik vragen hoeveel dat grapje gekost heeft, aub?

groetjes
 

Luke

Forumguru
mja, in ieder GEVAL laten beetnemen. :eek: Auto besteld op salon 2010, natuurlijk... :icon_smile_dead: Héhéh.
 

rtwee

Senior Member
Ik kijk even of het vaker voor gaat komen. Na het uit/aanzetten van de motor ging hij weer prima. Om nu direct naar de dealer te gaan lijkt me ook wat. Ik heb ook wel eens valse meldingen van het bandenspanningscontrolesysteem.
Natuurlijk heb ik mobiliteitsservice, maar hoop hem niet nodig te hebben.

Het ging om een sensor die de inspuiting van de diesel regelde in het blok. Deze was defect en zat er ook nog eens scheef in. Het heeft mij 0 gekost aangezien ik een leaseauto heb. Maar de garage zelf gaf al aan dat het onder garantie viel omdat hij verkeerd was gemonteerd.
 
Bovenaan Onderaan