Motorblok spuit olie!!!

ErikR83

Nieuw lid
Los van mijn eigen problemen (auto economisch total loss na ongeval met een onverzekerde tegenpartij :icon_smile_dead:), deze keer een vraag voor een kennis die tevens een fabia rijdt maar hier niet lid is.

Hij had namelijk iets raars, tijdens een rit gister spoot de olie via de vuldop eruit :smiley29:. Hij heeft de auto direct aan de kant gezet. Even laten staan, olie bijgevuld en naar huis gereden, vandaag is hij uit voorzorg met de fiets naar zn werk gegaan. Bij het olie bijvulen merkte hij dat er sludge op de vuldop zat, echter koelvloeistof is er niet verbruikt dus een lekke koppakking lijkt mij geen sprake van.

Na wat rondneuzen op internet staan er een aantal verhalen over VAG motoren waarbij met vorst er problemen zijn met een bevroren carterontluchting.

zie ook de onderstaande links:
Discussie: motor vastgelopen - AMT Garageforum
Discussie: door kou motor vast - AMT Garageforum

Nu rijdt de persoon veel korte ritten en heeft een 1.4 16v uit 2002. Woon-werk +/- 5km en af en toe de boodschappen. Gezien de sludge op de vuldop en de huidige temperaturen denk ik dat het bovenstaande idd het probleem is.

Hebben mensen hier op het forum er al eens last van gehad?

De motor is niet vastgelopen en draait nog gewoon. Wat is wijsheid in dit geval om het op te lossen?
- olie tot voldoende niveau bijvullen, motor half uur warm laten draaien en er een lange rit mee maken het vocht uit het blok te krijgen?
- naar de garage brengen en vragen of ze het willen onderzoeken?

Gr. Erik
 

Antera

Donateur
dit is een veel voorkomend probleem bevroren caterontluchting. Niet mee rijden je rijd je motor kort. deze moet goed warm staan zodat deze kan ontdooien doe je dit niet dan zijn de gevolgen van dien. Maatje van me heeft er van de week 7 gehad met dezelfde klacht als jij. Is standaard kwaal van de 1,0 16V en 1,4 16V motoren van VAG

zal wel eens vragen wat de oplossing is en of deze er is
 

Antera

Donateur
is aardig werkje om het schoon te maken ook met ontdooien lost het probleem niet op.

antwoord van me monteur

zeg dat ie em GOED uit elkaar haalt he
niet half
anders is het over een paar maanden weer
 

guitar_billy

Senior Member
helaas kan niet iedereen mooie lange stukken rijden. ik zou stoppen met rijden in dit koude weer en een dealer raadplegen wel om het volgende :


er is een probleem met 1.4 16v benzine motoren van bepaalde bouwjaren geweest waarbij met extreme kou en korte ritten de carter ontluchting kan dichtvriezen met mogelijk nare gevolgen (lees : ongewenste olie uitpersing tot complete motorschade).

hier het oorspronkelijke artikel van autobild (duits) :
Motorschäden durch Eis - Volkswagen sagt "großzügige Hilfe" zu - autobild.de

belangrijke conclusie begin 2003 in duitsland is
"Der VW-Konzern reagiert auf den Motoren-Skandal um Lupo, Polo und Co: Ab sofort wird die Kulanz auf zehn Jahre ausgeweitet, die Reparaturkosten werden zurückerstattet. "
maar ook in NL en ook voor Skoda ?


nog wat discussies :
# Polo olielekkage ineens
# VWForum.nl • Toon onderwerp - problemen met carterventilatie na vorst Golf 1.4 16V (2000) • Volkswagen Problemen - problemen met carterventilatie na vorst Golf 1.4 16V (2000)
# Opnieuw een VW Schandaal - AutoWeek.nl
 

Antera

Donateur
we hebben 2 klanten nu waarbij de motoren vervangen moeten worden merkte niks en hebben beide de motor wat voorzien van ijzervijlsel
 

turboturbo

Forumguru
Ijzervijlsel in een motor gooien? Waarvoor zou je dat doen?

Als de oorzaak ligt bij waar @Guitar_billy naar verwijst, dan schijnt er dus een modificatie set verkrijgbaar te zijn? Met een electrisch verwarmd element die de carterontluchting verwarmd....
 

darkprojectx

Forumguru
@turboturbo, de 2 klanten hadden de motor van ijzervijlsel voorzien doordat de motor kapot is gelopen ;)

ik weet niet of er iets op de markt is wat zo snel de karterontluchting ontdooit, maar als het dat wel zou kunnen dan zou ik toch redelijk nerveus worden met die benzine en olie dampen.
 
Bovenaan Onderaan