ErikR83
Nieuw lid
Los van mijn eigen problemen (auto economisch total loss na ongeval met een onverzekerde tegenpartij :icon_smile_dead, deze keer een vraag voor een kennis die tevens een fabia rijdt maar hier niet lid is.
Hij had namelijk iets raars, tijdens een rit gister spoot de olie via de vuldop eruit :smiley29:. Hij heeft de auto direct aan de kant gezet. Even laten staan, olie bijgevuld en naar huis gereden, vandaag is hij uit voorzorg met de fiets naar zn werk gegaan. Bij het olie bijvulen merkte hij dat er sludge op de vuldop zat, echter koelvloeistof is er niet verbruikt dus een lekke koppakking lijkt mij geen sprake van.
Na wat rondneuzen op internet staan er een aantal verhalen over VAG motoren waarbij met vorst er problemen zijn met een bevroren carterontluchting.
zie ook de onderstaande links:
Discussie: motor vastgelopen - AMT Garageforum
Discussie: door kou motor vast - AMT Garageforum
Nu rijdt de persoon veel korte ritten en heeft een 1.4 16v uit 2002. Woon-werk +/- 5km en af en toe de boodschappen. Gezien de sludge op de vuldop en de huidige temperaturen denk ik dat het bovenstaande idd het probleem is.
Hebben mensen hier op het forum er al eens last van gehad?
De motor is niet vastgelopen en draait nog gewoon. Wat is wijsheid in dit geval om het op te lossen?
- olie tot voldoende niveau bijvullen, motor half uur warm laten draaien en er een lange rit mee maken het vocht uit het blok te krijgen?
- naar de garage brengen en vragen of ze het willen onderzoeken?
Gr. Erik
Hij had namelijk iets raars, tijdens een rit gister spoot de olie via de vuldop eruit :smiley29:. Hij heeft de auto direct aan de kant gezet. Even laten staan, olie bijgevuld en naar huis gereden, vandaag is hij uit voorzorg met de fiets naar zn werk gegaan. Bij het olie bijvulen merkte hij dat er sludge op de vuldop zat, echter koelvloeistof is er niet verbruikt dus een lekke koppakking lijkt mij geen sprake van.
Na wat rondneuzen op internet staan er een aantal verhalen over VAG motoren waarbij met vorst er problemen zijn met een bevroren carterontluchting.
zie ook de onderstaande links:
Discussie: motor vastgelopen - AMT Garageforum
Discussie: door kou motor vast - AMT Garageforum
Nu rijdt de persoon veel korte ritten en heeft een 1.4 16v uit 2002. Woon-werk +/- 5km en af en toe de boodschappen. Gezien de sludge op de vuldop en de huidige temperaturen denk ik dat het bovenstaande idd het probleem is.
Hebben mensen hier op het forum er al eens last van gehad?
De motor is niet vastgelopen en draait nog gewoon. Wat is wijsheid in dit geval om het op te lossen?
- olie tot voldoende niveau bijvullen, motor half uur warm laten draaien en er een lange rit mee maken het vocht uit het blok te krijgen?
- naar de garage brengen en vragen of ze het willen onderzoeken?
Gr. Erik