Motorgeluid bij optrekken 1.2 tsi

dennisvdl

Nieuw lid
Hallo allemaal, ik rijdt nu een goede maand met een nieuwe skoda octavia 1.2 tis en heb de indruk dat deze motor nogal "blikkerig" klinkt bij het optrekken of precies of er ergens een slang lek is. Kent iemand dit geluid of is dit een typische 1.2 geluid? Ook schakelt hij nogal "klikkend" wat goed hoorbaar is als de ramen open staan zo ook het motorgeluid.

FNaRK

Actief lid
zou het niet blikkerig noemen, meer "rauw"
Auto is heerlijk stil bij kruissnelheid, alleen bij optrekken is 'ie wat rumoerig

Nickname

Nieuw lid
Echt rumoerig zou ik niet zeggen, ik moet vooral wennen aan het turbogat onder de 1400 toeren.
Plots komt die heel bruusk en gaat die zeer snel vooruit. Ik vind wel dat hij heel vlot schakelt als hij op temperatuur staat maar bij koude start soms nog wat stroef is, zelfs ietwat schokkerig. Maar dit heeft vooral te maken dat ik altijd met dieselmotor heb gereden en de benzine terug moet gewoon worden. Schakel soms wat te vlug naar een hogere versnelling vrees ik.

Joske

Forumguru
Echt rumoerig zou ik niet zeggen, ik moet vooral wennen aan het turbogat onder de 1400 toeren.
wat reed je hiervoor dan als ik vragen mag??

ik heb nu als vervangwagen een 1.6TDI en daar stopt het turbogat pas op 2500 rpm :pieker:

geef me maar mijn TSI'tje dan

DannyG

Forumguru
Ook voor mij geldt hetzelfde als wat al gezegd is: geluid is er nauwelijks aanwezig tenzij je echt snel optrekt, anders is ie gewoon stil. Zeker bij kruissnelheid hoor je zo goed als niets binnen.

Turbogat is inderdaad een aanpassing tov m'n vroegere A6 1.9TDI.

Ik zou eens langs de dealer gaan en hem ermee laten rijden zodat je kan laten weten wat je zorgen baart.

Groetjes,

D

Nickname

Nieuw lid
Ik reed hiervoor met een Kangoo 1,5dci en daarvoor met een Fabia 1.9tdi, die reden veel gelijkmatiger en kwam de turbodruk niet zo plots. Ik vind dit zeker niet erg, moet er gewoon nog wat aan wennen, ik heb ook nog maar 700km op de teller staan. De Octaaf is wel heel erg stil moet ik zeggen, een enorm verschil met de 2 vorige auto's.

Xander

Senior Member
....Ook schakelt hij nogal "klikkend" wat goed hoorbaar is als de ramen open staan zo ook het motorgeluid.
Dat heb ik ook met de 1.4 tsi. Als de ramen open staan dan is een luide klik hoorbaar bij het schakelen. Volgens mij geen probleem.

dennisvdl

Nieuw lid
Begin er stilaan achter te komen wat ik hoor...ik denk de turbo, heb al gelezen dat deze kan ratelen doch heeft dit geen negatieve invloed op de levensduur blijkbaar?

edero

Forumguru
Tis ook niet te hopen dat de turbo ratelt... :nailbiting:
Mijn 1.2 TSI klinkt in het begin ook rauwig/rochelend (inderdaad @Rosinfield , geluid omschrijven is lastig :pieker:) maar loopt en trekt verder als een zonnetje, dus maak me er niet druk om. Het zal wel zo horen :cool:

Rosinfield

† In Memoriam
De mijne geeft af en toe een grom/brul na de start, toerental loopt dan heel even op om meteen weer te zakken naar normaal voor stationair. Mij een raadsel waarom ie dat de ene keer wel en de andere niet doet. Maar van mij mag hij.

Bovenaan Onderaan