Motorgeluid Fabia II 1.2 TDI Greenline

E-Vix

Lid
Sinds afgelopen vrijdag rij ik in een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline Businessline van eind 2013. Hiervoor reed ik in een Octavia Combi 1.2 TSI uit 2010, maar ivm het bijna aflopen van het leasecontract en het al ver over de max kilometers heen zijn heb ik de Fabia doorgeschoven gekregen.

De Fabia is van Oktober 2013 en heeft 24.000km op de teller staan.
Hoewel ik weet dat de Fabia een klasse lager is dan de Octavia en ik dus niet mag verwachten dat deze net zo stil is en net zo lekker rijd vind ik dat het motorgeluid behoorlijk aanwezig is in de auto. Zo veel dat ik twijfel of dit wel normaal is. Het geluid valt het meeste op waneer je op de snelweg op de cruise control rijdt. Rij je op een vlak stuk dan is het behoorlijk aanwezig. Rij je heuvel op dan wordt het harder, en rij je heuvel af dan is het weg. Ook als je de CC uit zet en de auto door laat rollen zonder gas bij te geven is het geluid weg. Het is er dus alleen waneer de motor vermogen moet leveren. Sta je stil en geef je gas dan is het geluid niet waar te nemen.

Ik heb een filmpje in de auto gemaakt waarop het geluid te horen is. Het geluid in de auto is iets harder dan wat het op het filmpje lijkt.

Ik rij in het filmpje 80 in zijn 4 met ongeveer 2000 toeren. Als ik door zou schakelen naar zijn 5 zou hij op 1500 toeren uitkomen en dan is het minder te horen. 2000 toeren in zijn 5 is 100km/u en bij 120 kom je op 2500 toeren waarop het geluid nog sterker aanwezig is. Echter vond ik het wel zo veilig om het met 80 te filmen.

De opname begint op de cruise control. Na enige tijd hoor je het geluid wegvallen omdat ik de koppeling in trap en blijft alleen het bandengeluid en windgeruis over. Hier loopt de motor dus stationair. Je hoort mij weer de cruise control er op zetten (geluid komt terug), en hierna zet ik deze weer uit en laat ik de auto doorrollen zonder de koppeling in te trappen. Ook hier is het geluid weg. Tot slot zet ik de CC weer aan en is het geluid weer terug.

Kan iemand mij vertellen of dit geluid normaal is, en indien het niet normaal is wat het zou kunnen zijn? Het geluid komt voor uit de auto, dus de brandstofpomp is uitgesloten. Het lijkt er op alsof er iets groots, hols aan het resoneren is. Ik dacht nog even aan het luchtfilter, maar op het eerste gezicht zie ik daar niets raars aan. (ooit met een open sportfilter op een Golf 3 gereden wat een klein beetje hier op leek qua geluid)

Ik leg dagelijks 200km af en als ik iedere dag bijna 3 uur in dit geluid zou moeten zitten zou ik helemaal gek worden. Aanstaande vrijdag ben ik in de gelegenheid om eventueel bij een garage langs te rijden in de hoop dat ze even tijd hebben om te luisteren. Het zou mooi zijn als ik de de juiste richting op kan sturen. Hierna ben ik pas weer 2 weken later in de gelegenheid. Sowieso moet de Fabia over 6000km, oftewel iets meer dan een maand, voor onderhoud naar de garage.

Noord26

Forumguru
Het is een lease-auto, dan zou ik zeggen: rijdt even langs een garage?

Maar het is idd niet normaal. Heb zelf een 1.2Tdi Fabia gereden en dit geluid is mij onbekend. Was lekker vertoeven op en neer naar Spanje zonder vreemde geluiden.

zie hier een oud filmpje al van mijn 1.2 TDI ;

Al hoor je wel een hoop bijgeluiden,.... amper de motor in ieder geval.
Op het einde van het filmpje een stukje 80 km weg, waarbij je dus minder de wind hoort

Conclusie,.... jouw motor geluid (mogelijk uitlaatprobleem) is niet representatief voor de Fabia 1.2 TDI

Heb zelf 3 jaar in een fabia 1.2 TDI gereden 70.dkm totaal had alleen last van de wind die je goed hoorde.heb je je oliepeil al gecontroleerd.? Bij te weinig olie ga tie ook meer lawaai maken,vroeger bij de Sdi motor bij seat hoorde je precies als je olie moest bijvullen ging hij ook meer lawaai maken

Joske

Forumguru
Je hebt alvast wel een uitstekend filmpje gemaakt om de symptomen weer te geven. Het lijkt wel alsof iemand er een open filter ingestoken heeft.. Of een sportuitlaat ofzo?

Zeker even bij je garage langsgaan ;)

Ik vermoed de uitlaat alleszins.

laagvlieger

Forumguru
Ik heb een gelijkaardige brom bij het optrekken en bij de snelheid van 100 tot 115 km/u. Daaronder en daarboven echter geen last. Maar ik ben een 1.4 TDI van mijn vader gewoon en dat ding is erg lawaaiig tov een 1.2 TDI :jaja: Dus het stoort me niet zo, ook omdat er altijd mooie muziek uit de 8 luidsprekers vloeit ...

turboturbo

Forumguru
Er waren er hier op het forum toch ook die last hadden van een mee resonerend filterhuis oid op de Fabia II, precies op bepaalde toerentallen?

E-Vix

Lid
Morgen ga ik even bij de dealer langs. Ik ga er van uit dat ze wel even de tijd hebben om te luisteren, maar voor de zekerheid zal ik ze zometeen als de ochtenddrukte daar voorbij is nog even bellen.

Het geluid vond ik zelf ook al lijken op dat van een open filter, dus dat had ik zelf als eerste al gecontroleerd. Je weet immers nooit wat de vorige berijder er mee heeft gedaan.
Wat er wordt gezegd van de uitlaat zou ook goed kunnen. Het heeft namelijk wel iets weg van het geluid van een bromfiets die zijn uitlaat er zonder uitlaatpakking onder heeft zitten.

Morgen weet ik waarschijnlijk meer. Het gaan echter een aantal ritjes naar garage worden de komende weken vrees ik. Morgen eerst laten luisteren, maar ik acht de kans groot dat het niet direct opgelost kan worden. Aangezien ik maar 1x in de 2 weken de mogelijkheid heb om bij de garage langs te gaan zonder dat het mij een vrije dag kost (dan zit ik namelijk een dagje op kantoor in oplaats van bij de klant) zal ik als er bij de dealer tijd is over 2 weken voor terug moeten, en weer 2 weken later zal ik dan weer terug moeten voor een onderhoudsbeurt. Ach... Het houd je bezig...

E-Vix

Lid
Morgen een afspraak bij Auto Muntstad in de Meern. Collega's zijn daar altijd naar tevredenheid geholpen. Een dealer in Den Bosch zou alleen maar omrijden zijn. Bovendien zijn ze nog gesloten als ik daar in de buurt rij.
Met de Octavia ben ik een paar keer bij Auto Reef in Nieuwegein geweest maar dat is erg slecht bevallen.

E-Vix

Lid
Vandaag bij Muntstad langs geweest. Ze horen wat ik bedoel, maar ze denken dat het misschien normaal is voor dit type motor. Om er helemaal zeker van te zijn gaan ze er voor zorgen dat ze een vergelijkbare auto hebben staan en in beide auto's op de zelfde manier rijden om het geluid te kunnen vergelijken. Dit zal worden gecombineerd met de onderhoudsbeurt over 4 weken.
Sowieso gaan ze kijken of er wellicht iets aan te doen is (of het nou normaal of niet normaal is) aangezien ze goed konden begrijpen dat dit geluid behoorlijk hinderlijk kon zijn als je iedere dag 200km met de auto af moet leggen.

laagvlieger

Forumguru
Is het verbruik normaal te noemen? Een zwaarder motorgeluid kan ook duiden op aanlopende remmen of elke oorzaak dan ook waardoor de motor harder moet werken. Bij belasting maakt dit type motor een brommend geluid.

E-Vix

Lid
Het verbruik is voor zover ik kan zien normaal. 1 op 22 gemiddeld. Naar wat ik lees is dat zo'n beetje gemiddeld.

Net mijn schoonmoeder weggebracht samen met mijn dochter van zes. Die vonden het geluid alletwee ook irritant. Ik ben dus gelukkig niet de enige die het hoort.

Chatslet

Forumguru
Geluid is absoluut niet normaal. Mijn Greenline is heerlijk stil. De motor zoemt zachtjes mee op de achtergrond maar absoluut niet storend. 80 in ze 4 is misschien iets te veel van het goede voor deze auto. Gaat perfect in ze 5 is ie ook veel stiller. 1300 tot 1900 toeren kan ie makkelijk hebben en is ie ook het meest stil en zuinig, Als het goed is geeft je schakel indicator dat ook aan. Motorgeluid komt pas boven de 3000 toeren naar de voorgrond en boven de 3700 toeren gaat ie pas echt brullen maar dan ben je de 160 km/u al voorbij.

E-Vix

Lid
Afgelopen donderdag bij de dealer langs geweest voor onderhoud en het geluid. Ze hebben niets kunnen vinden, en ze hebben het geluid niet waar kunnen nemen. Zelf gaven ze aan dat ze bij de vorige rit wel degelijk iets gehoord hadden, maar dat dat er nu niet meer was.
Nou moet ik zeggen dat de laatste dagen het geluid al wat afgezwakt was, en dat na de onderhoudsbeurt het nog verder was afgezwakt. Misschien was het toch iets dat niet goed vast zat wat door het onderhoud nu wel goed vast is gezet.
In ieder geval... Voorlopig moet ik nog even in de Fabia blijven rijden. Mijn werkgever wil niet meewerken om te kijken of er een andere auto is te regelen. Sinds ik in de Fabia rij heb ik namenlijk rugklachten gekregen welke ook niet meer weg gaan. In de Octavia had ik nergens last van. Dit komt door een combinatie van een slechte rug en dat ik niet een van de kleinsten ben. Helaas is mijn werkgever van mening dat ik anders maar de trein moet nemen...

Noord26

Forumguru
Stuur je de factuurtjes van de fysio toch gewoon door naar je werkgever? Wat een draak van een werkgever zeg..

Chatslet

Forumguru
Ik zou in dat geval toch maar eens je onvrede uiten middels een aangetekende brief. Mocht je arbeidsongeschikt worden dan is het in ieder geval vastgelegd dat je het hebt aangegeven. Zie het als een stukje dosiervorming. Mocht er dan gezeik van komen of mochten ze van je af willen omdat je je bijvoorbeeld vaak ziek meld dan kan die brief er voor zorgen dat je een flinke opzegvergoeding mee krijgt. Anders zit je dadelijk in de WW met een kapotte rug en geen cent te makken.

E-Vix

Lid
@Chatslet Ik heb mijn onvrede al meerdere keren geuit. Zowel persoonlijk, telefonisch als per e-mail. Mocht er iets gebeuren dan kan ik aantonen dat ik meerdere malen mijn werkgever er van op de hoogte heb gesteld. Ik heb mezelf al ingedekt ;)

Gisteren had ik een slechte dag, en vandaag heb ik een redelijke dag met mijn rug. Ik hou het in de gaten en als het weer verslechterd dan ga ik zeker een afspraak maken bij de fysio. Rekening gaat in eerste instantie gewoon rechtstreeks naar de verzekering, maar mocht ik niet uitkomen met het aantal behandelingen, dan gaat de rekening uiteraard door naar mijn werkgever.

Bovenaan Onderaan