Motorgeluid

GuusO

Nieuw lid
Hallo forumlezers,

Ik ben sinds 5 mei trotse eigenaar van een Octavia II Combi 1.6 MPI Ambiente. Tot nu toe erg tevreden. Ik vind alleen het motorgeluid vanaf 110 km/u nogal luid worden. Nu zag ik onder de motorkap, dat de isolatiedeken ontbrak. Op de 1.9 TDI waarin proefgereden had, was deze isolatiedeken wel aanwezig.
Zijn er mensen die ervaring hebben dat het motorgeluid vermindert als ik zo'n deken monteer? Enig idee van de kosten?

Groet,

GuusO
 

BiBo

Lid
Bedoel je de isolatieplaat die aan de binnenkant van de motorkap is bevestigt
of de kunstofkap over het motorblok zelf? Het zal allemaal wel iets helpen, maar de 1.6 MPI moet toch aardig wat toeren draaien(4000rpm bij 120km/h??) en dat merk je natuurlijk. Overigens heeft de RS(benzine) wel een kunststof afdekplaat over het motorblok, maar geen isolatieplaat aan de binnenkant van de motorkap. Voor prijzen gewoon even je dealer bellen.
Succes
 

GuusO

Nieuw lid
Ik bedoel inderdaad de isolatieplaat aan de binnenkant van de motorkap. De motor draait bij 120 km/u ca. 3.500 rpm. Niet weinig, maar ook niet erg veel. Ik zal de dealer eens bellen wat zo'n plaat kost.

Groet,

GuusO
 

Okki

Donateur
Is wel eens ter sprake gekomen op het forum, moet je even zoeken. Ik dacht iets van 45 euro !?
 

GuusO

Nieuw lid
Ik heb vandaag de dealer gebeld: voor 85 euro zit hij onder de motorkap. De dealer vraagt zich wel af of het wat op levert. Volgens hem zit de isolatiemat bij de diesel er om het omgevingsgeluid te dempen. Ik denk dat ik het toch maar doe. Mijn vorige auto, Alfa Romeo 156 SW 1.6 TS, had ook zo'n mat en die auto was stiller dan de Skoda. Een autofabrikant monteert niets op een auto als het geen zin heeft.

Overigens kan mij aansluiten bij de Skoda rijders met uitgevallen cruise control. Herstarten heeft niet geholpen. De dealer moet gaan resetten of de handle is defect. Wordt vervolgd.
 

herbiek

Senior Member
Ik denk dat ik het toch maar doe.

Ik ben erg nieuwsgierig naar je ervaring met die mat, ik heb zojuist ook een 1.6MPI besteld en rijd nu in een diesel, 1.9DI (VW Golf) die wel zon mat heeft.

De vraag is of het geluid van de motor rechtstreeks via het dashbord de auto in komt of via de motorkap en voorruit....

Als het de eerste is dan heeft zo'n mat niet veel zin?
 

MaartenL

Nieuw lid
Gisteren heb ik zo'n map laten plaatsen bij mijn 1.6mpi. Het acceleren boven 2500 toeren is nog goed hoorbaar maar met continue toerental is het een stuk rustiger. Kostte mij €40,- en ik heb er geen spijt van.
 

LenK

Forumguru
Ik denk dat zo'n mat alleen de hoge tonen dempt. Het nagelen van de diesel dus.
Denk aan een lege kamer: zodra je gordijnen dicht doet wordt het geluid doffer, de stof van de gordijnen dempt de hoge tonen.

Om de lage tonen te dempen moet er ander dempings materiaal gebruikt worden: zorgen dat metaal niet mee gaat trillen: bitumen plakken of isoleren van de geluidsbron: inpakken, monteren dmv rubber steunen, tussenschotten.

Voor de benzine motor verwacht ik niet zoveel verbetering. Ben benieuwd of je het hoort.

Het mag natuurlijk altijd stiller maar vinden jullie de 1.6 nou echt zo luidruchtig?
Mijn O2 vind ik in ieder geval beduidend stiller dan mijn vorige 2 mobielen, de O1 en Seat Toledo (beiden ook met het 1.6 MPI blok)

Heel positief is bijvoorbeeld dat er helemaal geen resonantie piek in zit.
Daar had met name die Seat last van bij 120 kmh, zo'n vervelende brom over een toerenbereik van zeker 500 rpm. Je moest of < 115 of > 125 kmh rijden om niet in de herrie te zitten. Bij 180 maakte ie minder lawaai dan bij 120!
Mijn O1 had ook een resonantie maar die was gemakkelijker te vermijden omdat ie maar in een klein toerengebied zat.
En zo'n resonantie hou je ook niet tegen met een dempingsmat tegen de motorkap.
 

GuusO

Nieuw lid
MaartenL, bedankt voor je reactie. Nu ga ik de mat zeker bestellen.
Ik ga wel even navragen waarom de dealer mij 85 euro rekent, terwijl het ook voor 40 euro kan.
LenK, ik vind de 1.6 MPI niet te luidruchtig, maar als ik voor een klein bedrag een stillere auto kan krijgen, dan graag.
 

Timothee

Actief lid
Hebben ze ook van die matten voor in de wielkasten? :)
Ik heb een 1.9TDI O2 en nadat ik laatst een paar dagen in een Ford Focus C-Max 1.8 benzine heb gereden weet ik dat het bandengeluid de meeste herrie produceert in mijn auto. De diesel is bij continu toerental niet storend aanwezig en het windgeruis stoort me evenmin. De haast ongefilterde geluiden van ophanging, onderstel en wielen/banden stoort me echter wel dus ik zou graag een paar euri neertellen als dat wat gedempt kan worden.

P.S. Het is me overigens nog niet opgevallen dat er bij mijn auto zo'n plaat onder de motorkap zit. Volgende keer als ie open moet toch maar eens checken.
 

LenK

Forumguru
Zoals ik al vaker heb geschreven: de banden zijn de grootste herriemaker bij de O2.

Er is nu een lijst met stille banden. Die zullen vast en zeker ook helpen om binnen in de auto minder lawaai te ervaren.
www.destilleband.nl. Kijk onder Welke banden -> bandenlijst

Op die lijst staan banden die 5 dB(A) minder geluid produceren dan de EU limiet waarde. Dat zegt me niet zo veel, maar ik zie dat mijn Michelin Premacy op die -5 dB(A) zit. Deze banden vind ik dus een partij teveel herrie maken. Dat is dus dankzij ontbrekende isolatie bij mijn O2.

Ik zie in mijn maat (205/55/16) 2 banden die -8 dB(A) halen. Dat is 3 dB(A) minder oftewel de helft minder hard geluid.
Goodyear Eagle F1 GS D3 of Yokohama AVS db V550

Bij vervanging banden of nieuwe auto ga ik wel rekening houden met deze lijst.
 

Timothee

Actief lid
Voor €314 kun je nog meer noise killen (voor een O2).
Wel een beetje erg veel geld....
Da's toch wel interessant, ook al is het niet erg goedkoop.

Ik las een tijdje terug iets over een test van BMW met, hoe zal ik het noemen, geluidreducerend geluid :) Ze kunnen de autoradio precies het juiste "tegengeluid" laten maken waardoor voor het menselijk gehoord helemaal geen motor-, banden-, windgeluid te horen is! Ze willen dit in de toekomst gaan toepassen al willen ze het niet helemaal stil maken om toch nog een rijbeleving te laten bestaan.
Ik zou wel zo'n cd'tje willen hebben dat alle bijgeluiden voor mijn gehoor weghaalt :)
 
Da's toch wel interessant, ook al is het niet erg goedkoop.

Ik las een tijdje terug iets over een test van BMW met, hoe zal ik het noemen, geluidreducerend geluid :) Ze kunnen de autoradio precies het juiste "tegengeluid" laten maken waardoor voor het menselijk gehoord helemaal geen motor-, banden-, windgeluid te horen is! Ze willen dit in de toekomst gaan toepassen al willen ze het niet helemaal stil maken om toch nog een rijbeleving te laten bestaan.
Ik zou wel zo'n cd'tje willen hebben dat alle bijgeluiden voor mijn gehoor weghaalt :)
ellende daarvan is echter wel dat het een stukje verderop juist twee keer zoveel herrie is. Anti geluid werkt namelijk maar op een plek.
 

Rallye

Forumguru
Zoals ik al vaker heb geschreven: de banden zijn de grootste herriemaker bij de O2.

Er is nu een lijst met stille banden. Die zullen vast en zeker ook helpen om binnen in de auto minder lawaai te ervaren.
www.destilleband.nl. Kijk onder Welke banden -> bandenlijst

Echte een site van de overheid trouwens. Veel aandacht voor geluid (logisch gezien het doel van de site), maar daarnaast vooral voor "veiligheid" (niet nader omschreven, laat staan getest) en "slijtvastheid" van een band. Stuurprecisie, stuurgevoel? Nooit van gehoord. De banden uit de bandenlijst zijn dan ook enkel "op hun geluid getest". Op de hele site geen links naar objectieve testen van stille tegen normale banden, waaruit zo moeten blijken dat de veiligheid inderdaad niet in het geding is. Voert een stille band inderdaad net zoveel water af als een normale band? Heeft hij net zoveel grip? Onbekend.
Moet ik zo'n eenzijdige site maar op zijn woord geloven? Nou ben ik geen gemiddelde autogebruiker, maar ik raak van zo'n site niet overtuigd......
 

GuusO

Nieuw lid
Sinds 20 juni zit de isolatiemat onder de motorkap. Echter ik heb weinig tijd gehad om lange rit te kunnen maken. Ik ga altijd met de motor naar het werk en mijn vrouw gaat met de O2 naar haar werk.
Maar vandaag was het zover, een rit van 2 uur van Malden naar Assen. Volgens mijn vrouw was het motorgeluid verminderd, en ik kan haar conclusie onderschrijven. De radio blijft goed verstaanbaar boven 120 km/u en gesprekken zijn dan ook nog goed mogelijk zonder stemverheffing.
Kortom, ik ben blij dat de isolatiemat heb laten aanbrengen.
De kosten bedroegen 90 euro, verdeeld over materiaal en montage.

Ik heb in de tussen liggende periode, voordat ik de mat heb besteld, contact gehad met noisekiller. Het aangeboden pakket van 314 euro was voor de O2, maar op mijn vraag van testresultaten (verschil in dB(A)) voor en na montage, was het antwoord dat men dat alleen voor importeurs deed en geen meetresultaten had van de O2. Wel veel tevreden klanten. Vervolgens vroeg ik om meetresultaten van andere vergelijkbare auto's. Maar toen werd het erg stil... Voor mijn een reden om hier van af te zien en de mat van Skoda te laten monteren.
 
Bovenaan Onderaan