Motorgeluid

Hoi Skoda vrinden,

Vandaag was mn 2.0 TDI in de garage voor een onderhoudsbeurt.
Ik kreeg als leen auto een 1.9 TDI mee.
Wat mij opviel is dat de 1.9 veel stiller was dan mijn 2.0.
Volgens de garageman kwam dat door het verschil in motor.
Hebben jullie daar ervaringen mee? En heeft de garageman gelijk?

Ben benieuwd!

Gr,

Aaron

Het zou me niet verbazen. De 1.9 is zeker niet de stilste diesel, maar als ik hier commentaren lees als "pokkeherrie", dan herken ik mijn auto daar in geen geval in. Met het motorgeluid is perfect te leven. Ik heb zelf nog niet met een 2.0 in een Octavia gereden dus kan niet rechtstreeks vergelijken, maar in een Audi A3 is de 2.0 zeker niet stiller dan de 1.9 in mijn Octi. De Octavia is ook stiller dan mijn vorige TDI, een 115pk Passat.

Frankie

Actief lid
Het zou me niet verbazen. De 1.9 is zeker niet de stilste diesel, maar als ik hier commentaren lees als "pokkeherrie", dan herken ik mijn auto daar in geen geval in. Met het motorgeluid is perfect te leven. Ik heb zelf nog niet met een 2.0 in een Octavia gereden dus kan niet rechtstreeks vergelijken, maar in een Audi A3 is de 2.0 zeker niet stiller dan de 1.9 in mijn Octi. De Octavia is ook stiller dan mijn vorige TDI, een 115pk Passat.

ik heb de 1.9 TDI (130Pk) gehad in een Golf IV en nu de 2e keer de 2.0 TDI in een O2. Moet eerlijk zeggen dat ik door het verschil in auto's geen eerlijk vergelijk kan maken. Wel vond ik het rauwe geluid en de turbo fluit in de Golf meer een geot dan een verstoring... De 1.9 Golf leek meer pit te hebben. De auto was lichter en de turbo-kick leek(was) intenser.. De O2 lijkt was slomer..

Ik heb nu tijdelijk een 130pk Ibiza. ALs ik jullie zo hoor wil ik dus niet in een 2.0 rijden. Sjeeeezus wat een kolere herrie komt er uit die Ibiza zeg. Nou heeft dat kleine karretje natuurlijk niet zoveel isolatie. Maar ik moet er toch niet aan denken wat zo een 2.0 dan voor herrie maakt. Back to the 80's :)

___JC___

Forumguru
Ik heb weleens in een Dodge Caliber gereden met dezelfde 2.0TDI en daar klinkt ie een heel stuk minder. Gevalletje van bezuiniging op de isolatie bij Skoda lijkt me dus..

VEEJAY

Forumguru
In een A3 is de 2.0tdi ook stiller.

Wat mij persoonlijk betreft zou ik de 1.9tdi meer op de staart trappen waardoor die automatisch meer herrie maakt dan een 2.0tdi, als u begrijpt wat ik bedoel. (geld trouwens ook voor 1.6 benzine autoos).

___JC___

Forumguru
In een A3 is de 2.0tdi ook stiller.

Wat mij persoonlijk betreft zou ik de 1.9tdi meer op de staart trappen waardoor die automatisch meer herrie maakt dan een 2.0tdi, als u begrijpt wat ik bedoel. (geld trouwens ook voor 1.6 benzine autoos).

Zo maar een 1.6 benzine maakt ook onwijze herrie moet ik zeggen. Lekker 150 cruisen is dr niet bij zegmaar, dan moet de radio gewoon wat harder!:680:

LenK

Forumguru
Zo maar een 1.6 benzine maakt ook onwijze herrie moet ik zeggen. Lekker 150 cruisen is dr niet bij zegmaar, dan moet de radio gewoon wat harder!:680:
:biggthumpdown: Dat blijft ook maar terugkomen.
Als ik mijn O2 1.6 vergelijk met mijn O1 1.6 dan is de O2 flink stiller (de O2 heeft ook geen resonantie toerental wat de O1 wel had)
En mijn O1 was weer een stuk stiller dan de Fabia van mijn vrouw is.

Motorgeluid in de O2 1.6 is wmb geen issue, alleen de bandenherrie (maar daar hebben die O1 en F1 ook last van)

___JC___

Forumguru
IK zeg ook niet dat ie meer herrie maakt dan de O1. Maar herrie is het naar mijn mening toch zeker. Een diesel maakt stationair (en dan vooral koud) een pokkeherrie, de 1.6jes doen dat weer bij hoge toeren (en dus op de snelweg boven de 120 p/uur).

sitechris

Donateur
ik deel je ervaring niet. Natuurlijk, de Skoda is niet de stilste, maar het is imo prima te doen. De gemiddelde middenklasser is mss net wat stiller, maar het zijn imo geen schokkende verschillen. Vind ik niet alleen, maar ook mensen die meerijden met mij of ff in mijn auto rijden.

Heb vorige week proefgereden in een 2.0 TDI ( O2 Scout ) en wat verslavend blijft is de trekkracht en acceleratie in vergelijking met mijn 1.6.
Maar wat is-ie rauw zeg, zo'n TDI, dat kan geen isolatie tegenhouden.

Mijn volgende optie is daarom ook de 1.8 TFSI.
De trekkracht van een turbo en het gecultiveerde van een benzinemotor

P.S. dat kompas van de Scout-aktie werkt perfect - behalve in het donker :ahum:

Ik kreeg als leen auto een 1.9 TDI mee.
Wat mij opviel is dat de 1.9 veel stiller was dan mijn 2.0.

Dat is wel apart. Bij de testrit die ik destijds gemaakt heb vond ik:
De 2.0 TDI stiller dan de 1.9 TDI
De 2.0 TDI prettiger klinken dan de 1.9 TDI

Beide uitvoeringen waren Elegance uitvoeringen (van de Octavia natuurlijk)

Uit de reacties die ik hier zie worden echt apppels met peren vergeleken.

LenK

Forumguru
Zou het niet raar zijn dat de 1.9 meer of minder geluid maakt dan de 2.0?
Volgens mij is de 2.0 het hetzelfde blok met een 1.5mm langer slag en een 0.5/1 lagere compressieverhouding.

Ralph

Lid
Ik irriteer mij dood aan alle lawaai in mijn auto!

De turbo fluit zó hard, die hoor je zelfs boven je radio uit!
Mijn achterbanden zijn na 10.000 km al gecupt, dus daar komt ook aardig lawaai vanaf.
En er zit een kraak geluid in mijn rechter voordeur!
Al met al, de motor zelf hoor ik niet meer ;)

Mijn volgende auto wordt geen skoda meer denk ik....

highandstoned

Nieuw lid
mijn O2 met 2.0TDI is een paar weekjes oud, maar het is lekker rustig. Het is in ieder geval niet de motor die ik hoor. Hiervoor een Saab 93 gehad (1.9TDI) en dat maakte evenveel geluid, had alleen een mooi turbo fluitje. (en geen trekkracht onder de 2200 toeren)
Mischien dat er bij sommigen isolatie mist of loszit ?

Het is gewoon een feit dat de pompverstuiverdiesels waar we het hier over hebben een hogere geluidsproductie hebben dan een commenrail diesel wat de meeste concurrenten van skoda in het schap hebben liggen.
Ondanks dat meer geluid wat ik heel erg mee vind vallen is de trekkracht uit een TDI gewoon veel en veel groter dan menig andere auto, andere VAG producten weggelaten natuurlijk.

En over het banden probleem zal ik heel kort zijn Pon werkt met conti dat is gewoon een band die veel cupt en herrie maakt.
Wat mensen doen als hun banden versleten zijn dezelfde erop zetten.
Je blijft met die slechte continetal banden rijden en herrie maken.
Als tip stap gewoon over op een andere band bijvoorbeeld bridgestone of michelin en het banden geluid is weg

Grtzzz Jordy

LenK

Forumguru
Als tip stap gewoon over op een andere band bijvoorbeeld bridgestone of michelin en het banden geluid is weg
Sweet dreams. Ik heb Michelin, ook flink gecupt en ook een partij herrie.
En over Bridgestone kun je hier op het forum ook genoeg klachten vinden over de lawaaiproductie.
Voordeel van Michelin is de lange levensduur maar voor de rest hoef je hem niet te kopen.

Maar ik denk dat het primair ligt aan de slechte isolatie van het onderstel bij Skoda, dat de herrie zo lekker binnenkomt.

Misschien is er ondertussen iemand die de aanbevolen banden van destilleband.nl heeft gemonteerd:

205/55 R16
Goodyear Eagle F1 GS D3
Yokohama AVS db V550

8dB stiller dan EU limietwaarde (Michelin, Conti én Bridgestone scoren resp. -5, -6 en -5dB) volgens de natuurkunde dus 3dB stiller = 2x zo weinig herrie

TL@

Forumguru
Ik vind de TDI (heb zelf prive een Golf IV, 130pk TDI) best stil in vergelijking met mijn lease Astra (1.7CDTI, 80pk).
Ik heb nu een O2 besteld en vond die eigenlijk best stil ivg met de Astra. De Astra is eigenlijk alleen stil wanneer die koud staat (in vergelijking met de TDI natuurlijk) maar voor de rest is het een kreng van een motor. Ik ben echt enorm blij dat ik binnenkort terug TDI rijd.

Over de banden: Mijn Golf had standaard ook conti's liggen, rotbanden, enorm veel lawaai. Na de eerste bandenwissel zijn het Dunlop SportmaXX geworden, dag en nacht verschil. Enorm veel stiller, meer grip (wel iets kortere levensduur), dit zijn de banden die er standaard op hadden moeten zitten.
De Astra heeft ondertussen trouwens ook die Dunlop's liggen, ook daar een hele verbetering tov de standaard Brdigstones (ik mag gelukkig van mijn baas het merk banden zelf kiezen)

Bovenaan Onderaan