Japanese Power
Donateur
Na onze heerlijke trip naar Zweden afgelopen zomer met een best wel compleet uitgevoerde camper zijn we erg enthousiast geworden over deze manier van vakantie vieren.
Maar ja, dan krijg je het dilemma waar we een jaar geleden ook al tegenaan liepen: gaan we kopen of weer huren? We hebben toen gezegd van laten we eerst eens gaan huren dan kunnen we kijken of het wat is voor ons. Afijn, de uitslag is bekend. We zijn om.
Alleen willen we niet weer een jaar van te voren een camper vastleggen voor het volgende jaar en ook is de huur een behoorlijke uitgave. Je hebt dan wel een hele luxe camper maar na 3 weken is de camper weg en het geld ook.
We willen eigenlijk zelf een camper aanschaffen maar daar komt veel voor kijken. De voorkeur gaat uit naar een compacte buscamper, formaat T5 met hefdak. Deze voorkeur omdat dit formaat nog gewoon op de oprit past, we hem kunnen pakken als we even een nachtje of 2 weg willen en op termijn als daily willen gaan inzetten. Alleen de jongste telg gaat nog mee, de rest rijd zelf en gaat ook zelf op vakantie.
Dan blijven er ruwweg 2 opties over.
Optie 1: Er zijn genoeg bedrijven waar je een kale T5 kunt laten inrichten zoals je het wilt, lekker plussen en minnen met de opties. Of je kiest voor optie 2 en gaat voor gebruikt (scheelt de helft ongeveer) maar dan kom je in de categorie met tellerstanden die beginnen met 200.000 kilometer en hoger.
Bij optie 1 heb je een volledig naar jouw wens gebouwd interieur en ben je ruwweg 50K kwijt. Bij optie 2 kun je voor de helft ook slagen maar moet je het doen met een tweedehands interieur wat nooit helemaal is zoals je het zelf zou kiezen, maar ok.
Maar waar ik persoonlijk tegenaan stekker zijn de enorme kilometrages waarmee de T5’s worden aangeboden. Vrijwel alle T5 campers gaan dik over de 2, 3 en zelfs 4 ton heen. En ik vind dat gevoelsmatig een grote drempel. Of moet ik rekening houden met jaarlijkse grote onderhoudskosten?
De T5 waar we naar neigen is een originele T5 California met hefdak. De diesel is destijds met 2 motoren uitgebracht: een 1.9 4-cilinder en de 2.5 5-cilinder. Bij de eerst generatie 1.9 waren veel problemen met de pompverstuivers, dit is na 2 jaar aangepast. De 2.5 is een prima blok, alleen zijn evt. reparaties aan deze motor nogal complex omdat al snel de voorzijde moet worden gedemonteerd of in het ergste geval de motor eruit moet om bij bepaalde onderdelen te kunnen komen.
Mijn vraag hier is eigenlijk of er leden zijn met ervaring, die meer over de voor -en nadelen van beide motoren kunnen vertellen. Morgenavond gaan we naar een hele nette T5 2.5 kijken maar ik twijfel wat betreft de motor. Al googlend kom ik ook niet tot een eenduidig antwoord. Elke post met reacties geeft weer een andere invalshoek.
Dus ja: kom er maar in mannen met de reacties.
Maar ja, dan krijg je het dilemma waar we een jaar geleden ook al tegenaan liepen: gaan we kopen of weer huren? We hebben toen gezegd van laten we eerst eens gaan huren dan kunnen we kijken of het wat is voor ons. Afijn, de uitslag is bekend. We zijn om.
Alleen willen we niet weer een jaar van te voren een camper vastleggen voor het volgende jaar en ook is de huur een behoorlijke uitgave. Je hebt dan wel een hele luxe camper maar na 3 weken is de camper weg en het geld ook.
We willen eigenlijk zelf een camper aanschaffen maar daar komt veel voor kijken. De voorkeur gaat uit naar een compacte buscamper, formaat T5 met hefdak. Deze voorkeur omdat dit formaat nog gewoon op de oprit past, we hem kunnen pakken als we even een nachtje of 2 weg willen en op termijn als daily willen gaan inzetten. Alleen de jongste telg gaat nog mee, de rest rijd zelf en gaat ook zelf op vakantie.
Dan blijven er ruwweg 2 opties over.
Optie 1: Er zijn genoeg bedrijven waar je een kale T5 kunt laten inrichten zoals je het wilt, lekker plussen en minnen met de opties. Of je kiest voor optie 2 en gaat voor gebruikt (scheelt de helft ongeveer) maar dan kom je in de categorie met tellerstanden die beginnen met 200.000 kilometer en hoger.
Bij optie 1 heb je een volledig naar jouw wens gebouwd interieur en ben je ruwweg 50K kwijt. Bij optie 2 kun je voor de helft ook slagen maar moet je het doen met een tweedehands interieur wat nooit helemaal is zoals je het zelf zou kiezen, maar ok.
Maar waar ik persoonlijk tegenaan stekker zijn de enorme kilometrages waarmee de T5’s worden aangeboden. Vrijwel alle T5 campers gaan dik over de 2, 3 en zelfs 4 ton heen. En ik vind dat gevoelsmatig een grote drempel. Of moet ik rekening houden met jaarlijkse grote onderhoudskosten?
De T5 waar we naar neigen is een originele T5 California met hefdak. De diesel is destijds met 2 motoren uitgebracht: een 1.9 4-cilinder en de 2.5 5-cilinder. Bij de eerst generatie 1.9 waren veel problemen met de pompverstuivers, dit is na 2 jaar aangepast. De 2.5 is een prima blok, alleen zijn evt. reparaties aan deze motor nogal complex omdat al snel de voorzijde moet worden gedemonteerd of in het ergste geval de motor eruit moet om bij bepaalde onderdelen te kunnen komen.
Mijn vraag hier is eigenlijk of er leden zijn met ervaring, die meer over de voor -en nadelen van beide motoren kunnen vertellen. Morgenavond gaan we naar een hele nette T5 2.5 kijken maar ik twijfel wat betreft de motor. Al googlend kom ik ook niet tot een eenduidig antwoord. Elke post met reacties geeft weer een andere invalshoek.
Dus ja: kom er maar in mannen met de reacties.