Motorisering T5 California: 1.9 of 2.5

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japanese Power

Donateur
Na onze heerlijke trip naar Zweden afgelopen zomer met een best wel compleet uitgevoerde camper zijn we erg enthousiast geworden over deze manier van vakantie vieren.

Maar ja, dan krijg je het dilemma waar we een jaar geleden ook al tegenaan liepen: gaan we kopen of weer huren? We hebben toen gezegd van laten we eerst eens gaan huren dan kunnen we kijken of het wat is voor ons. Afijn, de uitslag is bekend. We zijn om.

Alleen willen we niet weer een jaar van te voren een camper vastleggen voor het volgende jaar en ook is de huur een behoorlijke uitgave. Je hebt dan wel een hele luxe camper maar na 3 weken is de camper weg en het geld ook.

We willen eigenlijk zelf een camper aanschaffen maar daar komt veel voor kijken. De voorkeur gaat uit naar een compacte buscamper, formaat T5 met hefdak. Deze voorkeur omdat dit formaat nog gewoon op de oprit past, we hem kunnen pakken als we even een nachtje of 2 weg willen en op termijn als daily willen gaan inzetten. Alleen de jongste telg gaat nog mee, de rest rijd zelf en gaat ook zelf op vakantie.

Dan blijven er ruwweg 2 opties over.
Optie 1: Er zijn genoeg bedrijven waar je een kale T5 kunt laten inrichten zoals je het wilt, lekker plussen en minnen met de opties. Of je kiest voor optie 2 en gaat voor gebruikt (scheelt de helft ongeveer) maar dan kom je in de categorie met tellerstanden die beginnen met 200.000 kilometer en hoger.

Bij optie 1 heb je een volledig naar jouw wens gebouwd interieur en ben je ruwweg 50K kwijt. Bij optie 2 kun je voor de helft ook slagen maar moet je het doen met een tweedehands interieur wat nooit helemaal is zoals je het zelf zou kiezen, maar ok.

Maar waar ik persoonlijk tegenaan stekker zijn de enorme kilometrages waarmee de T5’s worden aangeboden. Vrijwel alle T5 campers gaan dik over de 2, 3 en zelfs 4 ton heen. En ik vind dat gevoelsmatig een grote drempel. Of moet ik rekening houden met jaarlijkse grote onderhoudskosten?

De T5 waar we naar neigen is een originele T5 California met hefdak. De diesel is destijds met 2 motoren uitgebracht: een 1.9 4-cilinder en de 2.5 5-cilinder. Bij de eerst generatie 1.9 waren veel problemen met de pompverstuivers, dit is na 2 jaar aangepast. De 2.5 is een prima blok, alleen zijn evt. reparaties aan deze motor nogal complex omdat al snel de voorzijde moet worden gedemonteerd of in het ergste geval de motor eruit moet om bij bepaalde onderdelen te kunnen komen.

Mijn vraag hier is eigenlijk of er leden zijn met ervaring, die meer over de voor -en nadelen van beide motoren kunnen vertellen. Morgenavond gaan we naar een hele nette T5 2.5 kijken maar ik twijfel wat betreft de motor. Al googlend kom ik ook niet tot een eenduidig antwoord. Elke post met reacties geeft weer een andere invalshoek.

Dus ja: kom er maar in mannen met de reacties.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Japanese Power

Donateur
Klopt @CDO daar ben ik al een hele week aan het rondstruinen maar de antwoorden spreken elkaar best nog wel eens tegen. Dus vandaar de vraag hier ook maar even gedeponeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDO
Herkenbaar .....Ik heb wel aardig wat rijervaring met een T5 2.5 TDI de 130 pk met lange wielbasis. Rijdt echt heerlijk, power zat mooie 5 cilinder roffel. Vind persoonlijk de California's overpriced. Tip: kijk eens op www.ventje.com, leuke alternatieve indeling met veel vernuftige dingen. Wat ook leuk is; een 2.0 TSI bus op benzine...succes met de zoektocht
 

EdK

Forumguru
Heb die 2,5 TDI 5 cil zakelijk wel eens gereden in centraal Massief !
Hadden festival van de internationale vliegerclub en collega had deze dus zakelijk in bedrijfsuitvoering
Zo hadden we er meen 3 of 4 rijden en werden redelijk vol geladen met haspels kabel, fundaties en stalen kasten.
Maar zijn allen ingeruild op bepaald moment met een 400 to 500K op de teller
2 collega hebben het er nu nog wel eens over dat dit hun fijnste en de transporter was met minste problemen...
Momenteel worden ze alleen nog met een 2,0 geleverd en ze missen gewoon het vermogen.
Worden wel in 3 versies (PK en Nm ) geleverd .....
 

Rallye

Forumguru
There’s no substitute for cubic inches. Ik zou ook goed naar de milieuklasse kijken. Dat wordt de komende tien jaar steeds moeilijker (gemaakt). En zo’n camper hou je langer dan een gewone auto.
 

hemi24

Forumguru
In ver verleden wel eens op pad geweest met een 2.5 TDI 130 pk met dubbele cabine, laadbak en synchro.
Op de straat en in het terrein een beul, waar je een beste aanhanger verder krijgt dan dat je vantevoren had gedacht.

Houdt wel rekening met steeds strenger wordende emissie-eisen en dat je wellicht niet overal meer wordt toegelaten met een dergelijke diesel…!
 

Japanese Power

Donateur
Klopt wat betreft de hoge prijzen @Frank_Rapid Spaceback maar dan is wel alles af fabriek gewoon goed. Als je een kale T5 als bus en je laat hem ombouwen ben je voor de ombouw alleen al 30K kwijt.

En ventje volg ik al een tijdje. Niet goedkoop, wel leuk design maar dat gaat hem niet worden. Net als alle bouwers die ik afgelopen weken heb gesproken. Je gaat voor een beetje goed aangeklede T5 zo over de 55-60K heen en dat vind ik te gortig.

Een California op benzine ga je met een vergrootglas moeten zoeken. Als ze al op benzine zijn geleverd.
 

Japanese Power

Donateur
Heb 5 jaar gedieseld in een HiAce destijds. Dat is 15 jaar geleden en die HiAce rijdt nog steeds rond. Helaas heeft Toyota geen eigen inbouw als camper. En een zelfbouw zie ik niet zitten. Niet zelf en niet van een andere doe-het-zelver.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb 3 jaar lang in een 2.5 TDI gereden (een T4). Het ding had slechts 82pk, maar ik denk nog met weemoed terug aan het mooie 5-cilinder geluid van die motor :love:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan