Motorkap isolatie | O3 | 1.4 | 2017

Kwam er recentelijk achter dat mijn O3 Combi uit 2017 geen isolatie onder de motorkap heeft.
Wellicht is dat ook helemaal vanuit fabriek de bedoeling geweest? Lees berichten dat er vele zonder rondrijden namelijk.
Zou het toch willen aankopen en monteren (geluid extern dan minder.) Is dit de juiste voor mijn O3 uit 2017 / 1.4 / Combi?
Motorkap isolatie O3 Combi

Artikel Nr. : 5E0863831

1655289925014.png

JPs_OC2

Forumguru
Artikel nr ( 5E0 863 831) komt wel overeen met de originele die ik achteraf in mijn O3 uit 2014 (pre facelift) heb gezet.

De link die je hierboven vermeld klopt alleen niet. Dit paneel (5J0 863 831) is voor de Roomster en Fabia II.
Dezelfde leverancier heeft 'm wel in het assortiment maar niet op voorraad. Zie: https://www.auto-onderdelen24.nl/dpa/17459939

Ik heb mijn exemplaar tijdens een kortingsactie bij Kopacek vandaan gehaald. Is wel duurder dan het bovenstaande exemplaar maar dan weer wel origineel Skoda. http://www.kopacek.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-original-Skoda-Autoas-hood-silenting-panel

Anyhoe, met isolatie staat het in ieder geval een stuk beter :jaja:

20220223_163519_M.jpg

SuperbIV

Senior Member
Ik heb de mijne een paar maandjes geleden bij de dealer gehaald. Volgens mij was het iets van 23 euro inclusief bevestigingsclips.

Erik_NL

Forumguru
bij viercylinder VAG-benzinemotoren is de geluidsreductie met een isolatiemat in mijn ervaring verwaarloosbaar.
Bij driecylinder benzinemotoren is verschil waarneembaar.
Voor zover mij bekend hebben VAG-dieselmotoren standaard motorkapisolatie.

64rhfx

Senior Member
Gaf bij mij alleen wat verbetering naar buiten toe. Optisch wel leuk om te zien, maar toch zonde van de centen.

Gaf bij mij alleen wat verbetering naar buiten toe. Optisch wel leuk om te zien, maar toch zonde van de centen.
Een geluidsniveau reductie naar buiten toe is voor mij niet echt het allerbelangrijkste (hoewel; ik mijn 1.4 best 'luidruchtig' vind lopen persoonlijk, ik ook ergens op dit forum over een geluidsreductie van 2 a 3 dB las) Wat dan weer redelijk zou schelen? Visuee inderdaad zowiezo een verbetering. Ik denk erover na om het toch aan te schaffen.

Canon-Eye

Forumguru
Een verschil van 3 dB meer of minder betekent een verdubbeling c.q. halvering van de herrie, dus dat verschil is goed te horen.
Zie ook https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid) :
"Door het logaritmische karakter worden vermenigvuldigingen omgezet in optellingen, zodat een intensiteitstoename met een factor 2 vertaald wordt als toename met 10 ·10log(2) = 3,01 dB."

• Leuk
Waarderingen: Tees

haassie

Forumguru
Heb zelf ook overwogen om zo'm mat in mn superb te plaatsen voor geluiden van buitenaf maar aangezien het weinig geluidsdempende werking heeft op een redelijk stille motor toch maar niet gedaan. Schijnt in de winter wel beter te zijn omdat je motor iets sneller opwarmt door deze isolatiemat. Het meeste geluid geluid bij mij komt door het afrollen van de banden wat ook afhankelijk is van het soort asfalt....sommige stukken in NL fluisterstil en andere trajecten best luidruchtig, om het over Duitsland maar niet te hebben. Wellicht dat dit ook nog met de banden te maken heeft. Had weleens een artikel gezien waarin iemand bij een superb geluidsisolatie aan heeft gebracht op verschillende plekken (deur, wielkast,voetruimtes) om deze geluiden te dempen......hetgeen bij andere VAG (VW,Audi) merken denk ik standaard wel aanwezig is, aangezien deze echt stiller zijn....maar goed geen zin om de hele boel te demonteren.....is best zo.

Bovenaan Onderaan