Motorkap ontgrendelde tijdens rijden

MarkvdD

Forumguru
Vandaag kreeg ik even een flinke schrik tijdens het rijden. Het hoorde en voelde of ik over een rand/richel in de weg reed en opeens zag ik de motorkap omhoog springen ..... Gelukkig bleef hij in z'n vergrendeling zitten dus klapte niet op maar het was een flinke schrik. Display gaf ook aan dat de kap open was.

Ik kon gelukkig gelijk veilig in een uitwijkhaven stoppen. Ik kon de kap gewoon open doen dmv de hendel onder de kap indrukken en ook kon ik hem gewoon sluiten. Ik heb hem nog een keer ontgrendeld met de handel in de auto, geopend en weer gesloten. Niks geks gemerkt. Rest van de rit geen probleem gehad.

Op de terugweg het wegdek bekeken maar er zat geen richel of oneffenheid in het wegdek. Het geluid was denk ik van het losschieten van de klep.

Thuis het slot van de motorkap nog eens goed geïnspireerd maar heb niks geks gevonden. Ik kan de kap ook niet lostrekken als hij goed gesloten is. Ook is de kap van binnenuit niet te ontgrendelen als je deur dicht is dus ik kan niet per ongeluk de handel hebben geraakt.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

EdK

Forumguru
Niet toevallig de rit ervoor gebeurd zonder dat je het wist
Want als ik die hendel overhaal onder stuur dan hoor je hem wel ontgrendelen maar je ziet dat niet echt. tot je hem met hand optrekt om met je vingers de ontgrendeling te ontgrendelen.
En ja je moet een aardigsnelheid hebben voor hij dan op wipt wat dus een knal kan geven omdat hij in die vergrendeling valt..
Ik denk dat bovenstaand je is overkomen......

MarkvdD

Forumguru
Nee dat zal het niet geweest zijn. Als ik de hendel om haal springt mijn motorkap duidelijk omhoog en heeft de display ook aan dat de motorkap geopend is. Dat had ik dan moeten zien.

En daarbij, ik heb de kap niet recent, lees niet voor deze bewuste rit, open gehad.

Pindasaus

Forumguru
Dat is wel even schrikken. Gelukkig zit er om deze reden een tweede vergrendeling.

Misschien is de kap de vorige keer niet hard genoeg dichtgegooid, waardoor de eerste grendel niet helemaal pakte?

MarkvdD

Forumguru
Dat is wel even schrikken. Gelukkig zit er om deze reden een tweede vergrendeling.

Misschien is de kap de vorige keer niet hard genoeg dichtgegooid, waardoor de eerste grendel niet helemaal pakte?
Ik denk dat de display dat dan wel aan zou geven, toch? Hangt er dan wel weer vanaf hoe gevoelig die sensor is afgesteld die dat detecteert.

Pindasaus

Forumguru
Ik bedoel niet dat je de kap zo zacht dichtgooit dat hij weer omhoog veert, ook niet zo hard dacht hij goed dicht zit, maar dat punt er precies tussenin.

MarkvdD

Forumguru
@Pindasaus , zeg nooit nooit maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Als ik de kap sluit laat ik hem door de eerste vergrendeling zakken en duw dan met twee handen de kap helemaal aan. Dat gaat bij mijn auto altijd soepel genoeg. Ik denk dat je het ook direct ziet langs de zijschermen als de motorkap niet helemaal goed gesloten is, dan staat ie iets te hoog.

Pindasaus

Forumguru
Ik denk dat je het met dichtduwen juist waarschijnlijk maakt dat de kap niet goed in het slot zit. Je duwt dan niet als een aap de kap veel te hard dicht, zoals gebeurt als je de kap dicht laat vallen, maar precies hard genoeg. Als de grendel niet helemaal pakt (en dat is wat anders dan helemaal niet) zie je dat niet in de hoogte, want de kap zit wel dicht. De grendel pakt alleen niet volledig om de haak.

De sensor doet daar dus ook niks mee.

MarkvdD

Forumguru
Tja, daar zit misschien wel wat in ....

Getriggert door de opmerking 'zoals het hoort' van @hemi24 heb ik het instructieboekje er eens bij gepakt. Daarin staat dat je de kap vanaf een hoogte van ongeveer 20 cm met een vlotte beweging moet sluiten, zodat deze correct wordt vergrendeld.

Wat men ook onder een vlotte beweging mag verstaan .....

Wel staat er dat je de kap niet mag nadrukkelijk, dat geeft gevaar van beschadiging van de kap.

Eltjo

Forumguru
als hij goed gesloten is.
Precies aan deze voorwaarde heeft die dus niet voldaan. Hoe lang geleden was het dat de kap open was?

Geen paniek, ik heb ook wel eens iemand ingehaald waar de kap zo openstond. Evt. slot smeren?
Die haak zit er niet voor niets.
Als je die niet hebt is het een APK afkeurpunt.

Bovenaan Onderaan