Motorkap openen

Goedemiddag,

Ik heb een probleem, waarschijnlijk is bij mijn RS de kabel losgeschoten die de motorkap ontgrendeld. Als ik in de auto aan de hendel trek hoor ik wel iets onder de motorkap maar de hendel die door de grill naar buiten moet komen blijft gewoon zitten.
Iemand een idee hoe ik de kap van buitenaf kan openen....??

Groeten Eric

kijk even goed met een zaklamp naar dat pinnetje. mijn ervaring met andere skoda's is dat je er met een kleine platte schroevendraaier het palletje wel weer naar buiten krijgt. het blijft soms beetje hangen achter de grill spijlen

kijk even goed met een zaklamp naar dat pinnetje. mijn ervaring met andere skoda's is dat je er met een kleine platte schroevendraaier het palletje wel weer naar buiten krijgt. het blijft soms beetje hangen achter de grill spijlen

Het palletje krijg ik wel naar buiten, maar ook als ik daar aan trek gebeurt er niets, blijft gewoon op slot.

Huyzen

Lid
Goedemiddag,

Ik heb een probleem, waarschijnlijk is bij mijn RS de kabel losgeschoten die de motorkap ontgrendeld. Als ik in de auto aan de hendel trek hoor ik wel iets onder de motorkap maar de hendel die door de grill naar buiten moet komen blijft gewoon zitten.
Iemand een idee hoe ik de kap van buitenaf kan openen....??

Groeten Eric

:ot: Ha, nog een Eric met een zwarte RS combi.

:ot: Ha, nog een Eric met een zwarte RS combi.

Nou Eric, misschien kun jij je kap eens opendoen en kijken waar de sluiting precies zit. Misschien is het door de grill met een lange schroevendraaier te openen maar dan moet ik wel weten bij welk spijltje ik ongeveer moet zijn.
Als de kap open is kun je dat misschien zien?

Huyzen

Lid
En zo komen we weer on topic:

Ik heb even de kap geopend en een foto gemaakt van de vergrendeling. Het witte pijltje wijst naar iets wat je wellicht met een schroevendraaier naar beneden kunt duwen. De vergrendeling komt dan naar voren. Het lijkt me wel een moeilijk bereikbare plek, je moet denk ik de schroevendraaier naar boven door de grillopening steken (10e of 11e spijltje). Kun je hier wat mee?

Bijlagen

• IMG_2220a.jpg
    IMG_2220a.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 133

Ronnie

Forumguru
Probeer het eens met 2 personen, 1e persoon trekt aan de hendel en houdt die vast,
2e persoon opent de motorkap met een beetje trekken en aandrukken.
Heb je hem dan open, doe dan meteen een beetje vet aan het slot en de slotpen.

Ik heb even de kap geopend en een foto gemaakt van de vergrendeling. Het witte pijltje wijst naar iets wat je wellicht met een schroevendraaier naar beneden kunt duwen. De vergrendeling komt dan naar voren. Het lijkt me wel een moeilijk bereikbare plek, je moet denk ik de schroevendraaier naar boven door de grillopening steken (10e of 11e spijltje). Kun je hier wat mee?

Het vreemde is, die grote haak waar je het witte pijltje bij hebt gezet zie ik zitten. Die hangt zeg maar voor mijn radiateur.
Ik dacht eigenlijk dat deze ergens in moest vallen en zo de kap sloot.
Maar die kan ik samen met het kunststof haakje op en neer bewegen.
Sluit de kap dan nog op een andere plaats?
Ik snap er niets meer van, maar open wil hij niet.

Misschien kun je nog eens een foto maken van de balk waar de kap in sluit?
Ik wil eigenlijk weten wat er gebeurt als je binnen in de auto aan die hendel trekt.
Waarschijnlijk gaat het een garagebezoek worden......

Ronnie

Forumguru
Het vreemde is, die grote haak waar je het witte pijltje bij hebt gezet zie ik zitten. Die hangt zeg maar voor mijn radiateur.
Ik dacht eigenlijk dat deze ergens in moest vallen en zo de kap sloot.
Maar die kan ik samen met het kunststof haakje op en neer bewegen.
Sluit de kap dan nog op een andere plaats?
Ik snap er niets meer van, maar open wil hij niet.
Het haakje is slechts de kapvanghaak, beveiliging voor het onverhoops opengaan van de kap, het uiteindelijke kapslot zit op de slotplaat/voorfront, het front waar ook de koelers op gemonteerd zitten.
Vaak droogt dit slot een beetje uit, waardoor het een beetje moeilijk opengaat.

Het haakje is slechts de kapvanghaak, beveiliging voor het onverhoops opengaan van de kap, het uiteindelijke kapslot zit op de slotplaat/voorfront, het front waar ook de koelers op gemonteerd zitten.
Vaak droogt dit slot een beetje uit, waardoor het een beetje moeilijk opengaat.

Ok, dat is duidelijk. Heb het net met 2 man geprobeerd maar geen beweging in te krijgen.
Je hoort die klik ook niet als je in de auto aan de hendel trekt.

Ronnie

Forumguru
Ok, dat is duidelijk. Heb het net met 2 man geprobeerd maar geen beweging in te krijgen.
Je hoort die klik ook niet als je in de auto aan de hendel trekt.
Jammer, vaak werkt het wanneer er een aan de hendel trekt , de andere eerst de kap aandrukken(speling/ruimte) en dan trekken. Er is wel een andere optie: via de motorruimte van onderuit het slot openen, je moet dan wel weten hoe een en ander in elkaar zit!

Waarom wil je eigenlijk zo graag onder de motorkap kijken? Branden er al lampjes op je dashboard waarvoor je "in het vooronder moet"?

Als je wagen het gewoon doet, zou ik zeggen, gewoon lekker dicht laten zitten die kap en rijden maar...!

(geintje hoor, lijkt me ook een irritant probleem...)

EdK

Forumguru
Ik heb voor weinig nog een blikschaar in de aanbieding ?? :grin:
Lukt het daar misschien mee ?:489:

Hou het maar op een bezoek aan de dealer.
Zometeen is hij open en krijg je hem niet meer dicht !
Kun je ook niet meer naar de dealer rijden.

Nou, bij de garage geweest. Met 4 man overal op staan duwen en aan staan trekken en ze krijgen de kap niet open. Nu hebben ze een nieuw slot en een nieuwe grille besteld en zodra deze binnen zijn gaan ze de huidige grille eruit breken en door het onstane gat proberen de kap te openen. Omdat ze er zelf van baalden dat het niet lukte krijg ik grille en slot voor inkoopprijs, samen slechts 74 euro.
Dat valt dan weer mee, moet alleen het RS logo eraf worden gehaald en op de nieuwe grille worden gelijmd. Zit namelijk gewoon gelijmd met pvc lijm.
Misschien een idee voor skoda om ergens een noodhendel te maken om te kap te kunnen openen. Dan hoef je in ieder geval niets te slopen.

EdK

Forumguru
Misschien een idee voor skoda om ergens een noodhendel te maken om te kap te kunnen openen. Dan hoef je in ieder geval niets te slopen.

Misschien denk je daar nu zo over, maar stel dat Skoda dat zou maken en je opeens smorgens weg wil en je motor eruit geschroefd is ??

Dan toch maar 74euro excl. arbeidsuren ?? Zoveel komt het volgens mij niet voor !

Gieliovd

Forumguru
Blijft toch een vreemd geval. Het is toch vrij moeilijk te geloven dat een geduldige vakman de klep niet open krijgt met een schroevendraaier en een zaklamp? Er zit een haak met een ontgrendelingssysteempje die blijkbaar blijft hangen.

Maar goed, komt weer op zijn pootjes terecht met een beetje grovere methodiek :)

Gieliovd

Forumguru
Stuur mij ff een PM'etje als je er vanaf moet in Noord Holland, dan stap ik ff op de fiets (Tja, geen Skoda) en dan verlos ik je ervan. Kan nooit verkeerd lopen, een stuk gereedschap erbij.

:) Grappenmaker ben je!

Bovenaan Onderaan