Motorkwalen

Inmiddels heb ik de Fabia bijna een jaar en komen er kwaaltjes
Ik heb elke 30.000 nu de olie + filters vervangen (2x nu)
Sinds kort dan rijdt de Fabia schokkend, geen vermogen, zet ik de auto in z’n vrij, dalen de toeren naar ongeveer 500RPM.
Daarnaast bijna geen vermogen meer maar als ik gas geef met koppeling in, dan komt na 2500/3000rpm er weer vermogen vrij en na een paar tellen doet de auto weer normaal.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
1.2 TDI uit 2011!
262*** km
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Eerst maar eens uitlezen. Turbo kan stuk zijn, EGR kan vervuild zijn, valse lucht kan aangezogen worden. Als je schrijft dat je de filters hebt vervangen neem ik even aan dat zowel oliefilter, luchtfilter als brandstoffilter vervangen zijn. Gezien je schrijft dat het op toeren wel weer gaat denk ik dat de aanvoer van lucht het probleem is. Met uitlezen weet je meer.
 
Eerst maar eens uitlezen. Turbo kan stuk zijn, EGR kan vervuild zijn, valse lucht kan aangezogen worden............
EGR is uitgeschreven en verwijderd op de juiste manier.
Er zitten geen foutcodes in.
Ik zal de slangen checken!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Er is geen juiste manier van EGR verwijderen, ze zijn allemaal illegaal ;)

Het gedrag wat je beschrijft klinkt mij als een probleem met de turbo. Vacuum- of luchtlekkage, sensorprobleem, etc. Maar wel opvallend dat er geen foutmelding is, heb je deze uitgelezen met een generieke OBD lezer of een VAG-specifieke?
 

Chrisjemol

Forumguru
egr verwijderen is niet illegaal als de waardes vd uitstoot goed zijn...
maar klinkt wel als egr achtige kwaal
uitlaat of inlaattraject iets mis
uitlezen terwijl hij rottig 500rpm loopt zou iets moeten geven, evt specialist naar laten kijken (en dus niet zomaar elke garage)
 

Tees

Donateur
:ot: @Chrisjemol de ANWB denkt daar anders over...

Nog eens teruglezend is de turbo niet de logische oorzaak, eerder idd inlaat- of uitlaattraject. Kan t zijn dat de DPF verstopt zit en daardoor de uitlaatgassen te hoge weerstand hebben op weg naar buiten? Ik dacht dat de EGR namelijk ook een rol speelt in de regeneratie van de DPF? En dat bij voldoende uitlaatdruk (hogere toeren) er even 'ruimte' komt in de DPF?
 
Probleem heb ik niet op laten lossen. De auto is op export gegaan
4 maanden in een Alfa Romeo gereden, nu weer terug in een Fabia Greenline!
 
Bovenaan Onderaan