motorlampje brandt - geen melding in Maxidot

Rallye

Forumguru
Vandaag ben ik teruggekomen van een weekend Berlijn. Naast een hele vieze auto, zie foto, heeft me dit nog iets opgeleverd: het EGR-lampje bleef branden toen ik een uur na aankomst de auto weer startte. De Maxidot geeft geen melding (zoals het instructieboek suggereert); de motor lijkt niet op het noodprogramma te lopen.

Eerder dit jaar heb ik dit probleem ook al gehad. De EGR-klep zou buiten zijn regelbereik gewerkt hebben. De dealer heeft hem toe gereset. Later gebeurde het weer: een software update (à €60,-) zou het toen opgelost moeten hebben.

Mijn ervaring inmiddels is, dat het lampje soms ook weer uitgaat. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

Bijlagen

• IMG_1888A.jpg
    IMG_1888A.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 66

Gieliovd

Forumguru
Wat is een EGR lampje... Is dit niet gewoon je motormanagementlampje?

Dus er kan van alles aan de hand zijn. Even laten uitlezen!

Hier een diagnose over aangeven is onmogelijk, dat weet jij toch ook!

Rallye

Forumguru
Het EGR-lampje (uitlaatgas recirculatie) verbeeldt inderdaad een automotor. De enige opmerking die erover in de handleiding staat vermeldt dat het lampje aan gaat en er een melding in de Maxidot komt. Dat laatste gebeurt bij mij dus niet. wellicht dat dat licht werpt op wat er aan de hand is.

Juist omdat er van alles aan de hand kan zijn heb ik de onstandigheden aangegeven waarbij het lampje aangegaan is in de hoop wat input vanaf het forum te krijgen. De laatste keer bij de dealer heeft me € 60 gekost. En dat lijkt niet geholpen te hebben. Uitlezen kan altijd nog; ik woon 30 km bij de dealer vandaan.....

Ik ben niet bekend met benzine motoren maar kan je de egr niet laten weg schrijven door een tuner dan ben je van alle problemen af.

Gieliovd

Forumguru
Ik hoop dat iemand je ermee kan helpen, ik wilde alleen zeggen dat ik verrast ben dat het in jouw handleiding wel degelijk een EGR lampje wordt genoemd!

Ik ben namelijk gewend dat het een motormanagement lampje wordt genoemd die aangaat bij een reeks aan storingen. Niet specifiek de EGR klep.

Wat ik dan trouwens weer raar vind, waarom moet een klant €60 betalen voor een update die een probleem van een bijna nieuwe auto oplost?

Weg programmeren kan altijd maar dit hoeft bij een standaard auto echt niet.

EdK

Forumguru
60 euro voor een software update ?
Meestal zijn die update's er om de bugs eruit te halen , maw zoals ik het zie moet je betalen voor hun fouten !
Rare situatie mag ik wel zeggen, en zou het niet meer dan normaal vinden dat hoe oud de wagen ook is dat het onder een garantieverhaal gedaan behoord te worden !

Bij mijn RR had ik trouwens bij de eerste servicebeurt ook een update nodig en deze is volledig gratis uitgevoerd !
Duurde wel 45 minuten en dat zou wel eens aan arbeidsloon bij jou doorgerekend kunnen zijn.
Alleen het leuke is dat de monteur in mijn geval in deze tussentijd gewoon aan een andere wagen stond te sleutelen en af en toe keek of het update proces ze gang ging !

Rallye

Forumguru
Ik hoop dat iemand je ermee kan helpen, ik wilde alleen zeggen dat ik verrast ben dat het in jouw handleiding wel degelijk een EGR lampje wordt genoemd!

Ik ben namelijk gewend dat het een motormanagement lampje wordt genoemd die aangaat bij een reeks aan storingen. Niet specifiek de EGR klep.

Ik weet niet of het in de handleiding het EGR-lampje genoemd wordt (die heb ik er deze keer niet op nageslagen). Het is het "lampje met de motor" en de uitleg van de garage was de vorige keer dat er iets met de EGR-klep zou zijn.

purk

Senior Member
het is gewoon een algemeen storingsmelding lampje, kan dus van alles zijn.

Gewoon laten uitlezen en eventueel laten repareren.

Bovenaan Onderaan